Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&B riffelammunition
#1
Hej alle,

ER ved at købe nye riffelpatroner og er faldet over nogle Sellier & Bellot i 222 til billige penge.

Skytset er kun til 'for sjov' brug og ikke jagt.

Nu har jeg fået at vide af Korsholm, at S&B's riffelkugler er af stål og de derfor ikke vil sælge dem (skulle ødelægge riflen)

Synes aldrig jeg har hørt om det. jeg ved at S&B bliver brugt utroligt meget til træningsbrug og det ville folk vel ikek gøre hvis det ødelagde riflerne.

Har I hørt om det?

"Jeg har intet imod kvindekamp. Bare de udkæmper den topløse og i mudder".
(Lars Hjortshøj)
"Jeg har intet imod kvindekamp. Bare de udkæmper den topløse og i mudder".
(Lars Hjortshøj)
Svar
#2
Hejsa

Jeg skal ikke gøre mig klog på slid af pibe, men jeg har kunnet se de gange jeg har hældt S&B i at min riffel har været møgbeskidt indvendig bagefter i forhold til når jeg skyder med eksempelvis Norma. Derudover er min er erfaring, både fra mig selv og andre, at S&B skyder som vinden blæser og det er næsten umuligt at holde pæne ensartede grupper..

Jimmy

17 HMR, 30.06, 416 Rigby
Svar
#3
Det ødelægger ikke piben, men dårlig ammo kan ødelægge en dag på skydebanen og allerværst i en jagtsituation.
Hvis man synes det er sjov med klikkere og stor spredning
så bevares[Wink]!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by martinr
Nu har jeg fået at vide af Korsholm, at S&B's riffelkugler er af stål og de derfor ikke vil sælge dem (skulle ødelægge riflen)



Det er efterhånden et ofte forekommende postulat..
Det er da rigtigt at mange af Sellier & Bellot's kugler er forsynet med en kappe af tombakpletteret jern/stål/blik (kald det hvad du vil) men det er der mange andre fabrikater der også er.
Næste gang nogen prøver at påvise, ved hjælp af en magnet, at en kugle er af stål, så få vedkommende til at klippe den over. Kun på den måde kan de bevise påstanden.
Men bevares.
Sellier & Bellot's kvalitet er ret svingende [Wink]
Man får jo hvad man betaler for..[8]

JPL
JPL
Svar
#5
...jeg skyder med S&B i min .223R! På 100 meter går det fint - men kan ikke lave små grupper som det er tilfældet med Lapua og lign ammunition, der er 3 gange så dyrt. Men til træning, hvor man måske ikke lige går efter "hul i hul" fungerer de fint!

J.
Svar
#6
Hejsa. Jeg har brugt S&B i min 243W de sidste par år, og dteer da også gået fint, når det har været til træningsbrug. Jeg har dog haft et par uheldige oplevelser med den omtalte ammunition (kraftige retningsskift i vildt og manglede expansion)under jagt og der derfor skiftet over til at bruge Norma Oryx under jagt. Når dette så er sagt, så haft jeg faktisk har ok oplevelser med dem under træning og har kunne lave rimelige pæne grupper (måske har jeg rystet på hånden og det er derfor at grupperne har været så gode??[Big Grin])
mvh
Jesper
Svar
#7
I Grønland, der er 80% af den ammo der sælges S&B, specielt hvis man taler om andre kalibre end .222 Rem.

Jeg har med min 30-06'er ikke haft problemer med S&B, den rammer bedre end mig. Jeg har både brugt fuldkappet, rundnæset og Game-King.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
For en ordens skyld skal det nævnes at Game King er et Sierra produkt.
Sellier & Bellot gør ligesom Remington og Norma m.fl.. De lader med en del "fremmede" kugler [Wink]

JPL
JPL
Svar
#9
S&B lader ammunition med følgende kugler:

PTS http://www.sellier-bellot.cz/hunting-rif...product=19

Sierra Game King http://www.sellier-bellot.cz/rifle-hunti...?product=7

Barnes X kugler med XLC coating http://www.sellier-bellot.cz/rifle-hunti...product=11

Barnes Triple Shock http://www.sellier-bellot.cz/barnes-trip...product=27

Jeg har hørt rygter om at S&B's Match ammunition med HPBT kugler rent faktisk benytter Sierra Match King kugler. Men dette har jeg ikke fået bekræftet.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Dårligt, eller bare noget lort ?
Jeg har skudt en del med s&b holder da skudgrupper på ca 10 mm på 100 meter i 222 eren.

Hilsen Steen
Svar
#11
Jeg forstaar jer ikke. Hvorffor trane med noget lort, og saa gore sig haab om at alting er OK paa jagt dagen naar man har en fin Norma eller LAPUA i kammeret. Hvorffor ikke trane med den bedst mulige ammunition, den samme som man bruger paa jagt??
Hogmeister

Hogmeister
Hogmeister
Svar
#12
hej martinr. Prøv at ringe til ALMAS brønderslev og tag en snak med lasse![Smile]
Han har en stak norma jagtmatch i cal 222, som han er træt af at se på!![Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#13
tjaaa...S&B .223R fremstår for mig ikke som lort. Jeg var på 200 meterbanen i onsdags og kunne uden problemer holde 5 skudsgrupper iden for en cirkel med en diameter på 8 cm - ikke prangende det ved jeg, men tager man temperaturen, blæsten, min kikkert (kun 9x forstørrelse) og min egen formåen i betragtning synes jeg da det er ok! Jeg er da ikke sikker på, at jeg ville kunne gøre det meget bedre med dyr Lapua eller Norma-ammo...!!!
Svar
#14
I testene i det tyske Visier, der er det ofte S&B med HPBT matchkugle der giver det bedste eller næstbedste resultat.

Så helt dårlige er de nok ikke [Big Grin]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
Jeg har forsøgt at prikke små grupper med S&B i .223 og 6,5 X 55 og har opgivet at teste mere med dem. I seksfemmeren halverede jeg grupperne ved at bruge Norma Golden target. I .223 var der nærmere de kvarte grupper med hjemmeladet i forhold til S&B, så ikke mere S&B til mig....

I testene i det tyske Visier, der er det ofte S&B med HPBT matchkugle der giver det bedste eller næstbedste resultat.

Nu må man jo heller ikke glemme at S&B køber annonceplads i Visier[:o)]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Tja - personligt mener jeg at det er komplet underordnet hvilket ammunition man træner med.

Træningen vil blive lige så konsistent og give lige så stort udbytte med billig ammunition, som dyr ammunition.

Træningen går jo ud på andet end bare præsicion.

Der er træning i at føle aftrækket, der er tilvænning af rekyl, grovindstilling af kikkert, tilvænning af skydestillinger, sikker håndtering af våbnet under forskellige forhold...

Oftest har jeg trænet med måske det argeste pis man kan få i butikken på det pågældende tidspunkt - det være sig militær overskudsammunition, gammelt restlager af et eller andet "outdated" ammunition... oftest har det været Sellier&Bellot eller American Eagle som har været det billigste i de kalibre jeg kaster mig over her.

Og til træningsbrug er de ganske udemærkede. De er måske ikke så konsistente som Federal Premium til 400kr for 20 skud - men hvis jeg kan få 100 skud til det samme beløb, så er det det jeg køber.
(priserne er lidt anderledes heroppe.... .222/.223 koster gerne fra 45-85kr for en pakke med 20, 308 og 30-06 koster gerne 80-100... og de dyre mærker koster op til ca 200 kr for en pakke med 20)

For på trods af at de måske ikke er så fint afbalancerede som de dyre match eller premiumpatroner, så er det vigtigt at man forstår at billig ammunition spreder en anelse mere.
Og ligger dette indenfor et acceptabelt niveau, så ser jeg ingen grund til at købe dyrere træningsammunition.

Var det derimod 5-10-20 centimeter uden nogen egentlig konsistens i grupperingerne - så er det naturligvis ikke acceptabelt.

Men mener aldrig jeg har oplevet at S&B spreder mere end 4-5cm på 100+ meter med de rifler jeg har prøvet dem i.

At jeg så måske kan trække skudgrupperne ½-1-2cm yderligere ned, det er stinkendes ligemeget for mig, fordi S&B udfylder mit behov til fulde - og måske endda med en 200% margen.

Og ganske rigtigt - som JRexA siger, så er langt langt det meste ammunition der sælges her i Grønland - af netop S&B.

Fangerne er udemærket tilfredse med det - og deres tilværelse afhænger netop af at kunne skyde og dræbe vildtet ordentligt.

Heroppe er fangerne udemærket tilfredse med fuldkappet ammunition til ALT !

Typisk er det kun tilflyttere fra Dk og andre lande som vil have blyspids/ekspanderende kugler.
Simpelthen fordi man ikke rammer så godt som en fanger - og ekspanderende kugler alt andet lige, giver lidt mere skade og dræber hurtigere end fuldkappet.

Det sætter det lidt i perspektiv, syntes jeg - at en fanger stadig er fint tilfreds med S&B Fuldkappet i sin gamle riffel med åbne sigtemidler til sæljagt (som er havjagt og skud fra båd mod et sælhoved på str med en alm kaffekop, på afstande ud til 40-45m)
Det virker også fint til rensdyrjagt og fangere har sjældent brug for et ekstra skud.

Så køb bare noget billigt ammunition til træning - lær våbnet at kende, lær at håndtere våbnet sikkert, væn dig til rekyl'en og skyd riflen ind. Dette kræver gerne mange skud.

Når du føler du er klar til jagt - så indskyd med den ammunition du vil gå på jagt med.

Så kender du dit våben, du kender aftrækket, du kender rekylen.. det er bare en dyrere prop der sider i kammeret.

En dyr patron slår ikke hårdere på skulderen......... men du sparer meget ved at bruge billig træningsammunition og udbyttet af træningen er den samme.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#17
Happy!

Her er vi så ikke enige. Medmindre det kun er aftræk og rekyltilvænning du vil træne og så kan du jo lige så godt spare skiven væk osse.

I mine øjne er træning med ammunition der spreder, ubrugelig.

Hvis du ikke ved hvorfor skuddet sidder der hvor det gør, fordi du ikke aner om det er egenspredning eller aftræksfejl, så er patronen spildt og træningen uden mening.

Der er 117 faktorer der er med til at forringe præcision og træfpunkt. Jeg mener at hvis du træner uden at analysere dine skud bagefter, så kan du lige så godt lade være og forære patronerne til en anden.
En seriøs skytte kan analysere sig frem til aftræksfejl, forkert åndedrætsrytme og dårlig triggertiming ud fra hvor skuddet sidder. Hvis riffel/ammunition ellers gør sin del af jobbet. Dette lader sig ikke gøre med patroner der spreder i nærheden af 8-10cm.
Så tror jeg at træningen skader mere end den gavner og i hvert fald øger det ikke selvtilliden hos skytten. Han bliver usikker på hvorfor han ikke rammer der hvor han syntes at han sigtede. Resultat - skytten tager hjem med en dårlig oplevelse og mister troen på sig selv.
Nej, ammunition til træning bør være af mindst samme kvalitet som til jagt.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Tja, til benchrest skydning hvor intet kan forrykke sig og våbnet er så tungt at der skal et vulkanudbrud til at genere skydningen, så er det vigtigt med den bedste håndladede ammunition, hvor man vejer hylstre, måler hylstervolumen, tjekker kugler for vægt og koncentricitet, afmåler krudt med de fineste vægte man kan få og tjekker alt andet... det er klart.

Det giver naturligvis det allermest ensartede resultat.
Men til hvilken omkostning - og kan det betale sig.?

Til almindelig jagt, er det efter min mening lidt ligemeget, om man rammer der hvor man sigter - eller ca 2-3 cm fra lige præcis dét punkt man allerhelst vil.

Selvfølgelig kan man få en bedre gruppe, med bedre ammunition - men jeg har også set det omvendte. En dyr riffel, Accuracy International faktisk, som skød elendigt med Federal Premium jagtammunition.
Den skød udemærket med Winchester Silvertip - og ganske fortrinligt med AMA.

Så dyr ammunition er ikke altid det bedste - men riflen kan tunes ind til ammunitionen. Bare se på Browning BOSS-systemet, hvor man ændrer riffelløbets harmoniske svingninger ved at flytte en vægt på løbet, endda med hjælp af en fint scaleret micrometer-indikering.

Hvis man ellers kender sin riffel, baser/ringe, kikkert, støtteben/sandsæk, skydestilling m.v. - så kan man naturligvis begynde at presse mere præsicion ud af hele setuppet.

Jeg mener dog ikke at man kan spare skiven væk, da man stadig får en vigtig indikering på om man "rykker" skuddet af - i stedet for bare at lave huller i luften.

Selv er jeg glad for at skyde for sjov, hvor præsicion er det jeg går efter - men på mål på forskellige afstande, af forskellig form, som eks et patronhylster, en dåse eller andet som ligger på en eller anden måde og som flytter sig når man rammer.

Det er ikke noget man kan notere sig ned da man ellers skal måle alle faktorer op efter hvert skud hvis man skal have det mindste skrevet ned om det, men man får et kendskab til ammunitionen - og dermed også af våbnet. Man får opbygget sin intuition og man lærer våbnet at kende.

Selv vil jeg hellere på jagt med én der gerne tager ud og bruger meget af sin fritid på at skyde for sjov, kender sit våben og rammer indenfor - lad os sige 5cm på 200 meter - end en der har købt det allerbedste udstyr og har skudt 4 skud og kan ramme indenfor 2cm på samme afstand.

Vi kan alle sidde klar og vente på det rigtige øjeblik - men hvis ikke intuitionen er med, altså erfaringen på sin vis, så begynder det at blive farligt. I hvert fald i jagtøjemed.

Det kan godt ske at de bedste finskytter noterer sig alt om deres enkelte skud - gemmer hylstrene og data om ladninger m.v.
Det har jeg da læst om at snigskytter gør - de holder af og til "dagbøger" om deres mål, afstande, ladninger, prøveskydninger... alt..

Personligt mener jeg at der kommer for meget teori med i spillet - og det dermed kræver forholdsvis meget af skytten. Selvfølgelig har de talent.. det er klart.

"Hmmmmm det her skud minder vist meget om det jeg lavede i 86.. vinklen er mere som i 92 og krudtet stoppede de med at lave i 06, så nu bruger jeg en patron der er... oh.. 12 m/sek hurtigere og kugler der er 10 grain tungere men med boattail!"

Det niveau når man jo ikke op på som almindelig jæger... men det er lidt det du lægger op til.

Selv har jeg fået skydning ind gennem modersmælken - tja, det kan jeg vel godt tillade mig at sige, idet far var jægeren... men det var rent faktisk mor som lærte mig at skyde.
Jeg har dummet mig gevaldigt - men har oftest fået rejst mig igen og kommet tilbage på hesten.
Jeg har nydt skiveskydning på lange afstande med nogle af de bedre rifler og håndladet ammunition. Nu nyder jeg mere turen ud og se mig omkring, og måske, hvis jeg får lyst... tage et dyr med hjem.

Normalt tager jeg ikke på jagt, fordi jeg behøver det - men fordi det interesserer mig.
Har af og til siddet på en jagt og fået et rådyr til at stå perfekt - men ikke trykket af.. det er jagten som interesserer mig, og det at jeg KAN. OG så er der en vis glæde i... at lade dyret leve, i stedet for bare at ligge i fryseren.

I og med at jeg er oplært af min mor, kan det godt ske at folk griner lidt over at jeg skyder som en kælling... men er nu præcis nok til at tage 21 lerduer med en pumpgun og oftest mere med halvauto eller s/s, ramme cal 12 hylstre ud til 60-70m med salonriffel - og sodavandsdåser ud til ca 125m ligeleds med salonriffel.

Og det med almindelig Winchester bulk-pack 550 patroner i en box - eller CCI MiniMag eller CCI Standard... det er præcist nok til mit brug, men det er de øjensynligt ikke til dit brug.

De er jo ikke nær så præcise som eks RWS Match, eller det Eley som alle andre bruger - men jeg KENDER ammunitionen, våbnet og alt der er værd at vide.!

Og som 31 årig har jeg da også kun haft skydning som hobby i... oh, 25½ år og jagt siden jeg var 16. Så mener at kunne snakke lidt med her, trods et lavt tal på indlægs-siden på forummet.

Men mener bare, at hvis man kender ammunitionens formåen - og skyder det bedste man har lært - så kan du selv med det billigste ammunition, indskyde riflen og få et tilfredsstillende resultat ud af det.
For så VED du hvad du kan forvente af hele setuppet.

For selv elendig ammunition har et centrum af egenspredning.
Dyr premium ammunition har bare langt mindre egenspredning, idet alt er yderligere opmålt, kontrolleret m.v.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#19
Bare for lige at sætte det på plads, så har jeg på intet tidspunkt udtrykt at dyr ammunition skyder bedre end billig.
Det jeg forsøger at forklare er at dårlig (læs, stor spredning)er stort set værdiløs til træning.
Du nævner selv noget med 5 cm på 200 meter sat op mod 2cm på samme afstand. Tilsyneladende er du ved at dreje diskutionen over mod "legetræning/plinking kontra benchresttræning".
Jeg er enig med dig i at ham der kender sit våbensystem gennem talrige skud, herunder plinking er bedre rustet end ham der kun skyder små grupper på 100 meter. Jeg mener bare at plinking kræver osse velskydende ammunition for at man får noget ud af det.

Eksempel: Du skyder på tomme haglpatroner på 50meter med din salonriffel med en patron der spreder 8 cm. Du misser 90% af skuddene og aner ikke hvorfor.Er det dig selv eller er det patronerne? Resultat= du har en dårlig oplevelse og mister selvtillid.

Skift til en patron der samler 1½cm og skyd på samme mål. Resultat= du finder ud af om du kan det her eller om du ikke formår at skyde på den afstand. Du får en klar indikation af hvor problemet ligger og træningen nytter idet du kan træne dig til en højere træf%. Det kunne du ikke i situation 1.

PS: Jeg har en salonriffel med tyk koldhamret matchpibe og den skyder bedst med de billigste bulkpatroner fra CCI (CCI Blazer) Her ser man at bedste patron ikke er lig med dyreste.[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Giver Max fuldstændig ret. Jeg har i mange år deltaget i konkurrenceskydning i både skeet med bue og her til sidst i jagtfeltskydning. Jeg lærte for mange år siden at så længe dit udstyr/ammunition ikke er topdollar, har du altid en undskyldning for at det ikke gik så godt den dag. Jeg prøvede for et stykke tid siden at købe noget s&b i 6,5*55 til min udmærkede skyder(ved godt mange er af anden mening)[Big Grin] Nu skulle drengene se sniper skydning af højeste karat. Har aldrig før kørt så hurtigt hjem igen[:0] Fra at være vant til en egenspredning på 1 cm på 100 m havde jeg pludselig 25cm på 200m. Der kommer aldrig mere S&B i mine våben
[Image: lrs.jpg]
mvh Don Bums

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)