Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lidt større end 22 Magnum???
#1
Hej!!!

Jeg mener at jeg mangler en ny mini-riffel [Wink], der gør det lidt bedre end min .22 Magnum. Jeg synes at .22Magnum er for upræcis på afstande over 80meter, endvidere synes jeg at den er lige i underkanten til ræv på marginalafstandene. Den er ganske afgjort dødbringende, men der kan sommetider være manglende knald-og-fald effekt....

Hvad er næste nummer i rækken op ad, og effektiv medicin til kragefugle og ræve??? Dvs. "kragefugle-præcis" ud til 150 meter og rimeligt tilgængelig ammo (helst fabriksammo, alternativt må jeg tage mig alvorligt sammen og komme på det ladekursus [8D]).
Er det en .22Hornet jeg mangler???

Alternativt har jeg en .223Rem i skabet, så skal jeg investere i en .17HMR, bruge .223'eren til rævene og lade .17HMR'en om resten???

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#2
Næ, du skal ikke købe noget andet.

Du skal få ladet nogle 40 grains V-max til din 223'er og bruge den til det hele ...

Så ka' de lære det ...

Lige fra skader til ræv

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskopolka
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
@ Clax....tsk tsk... det er jo ikke det manden vil høre..

læste du ikke at han var kommet frem til den meget rigtige og fornuftige slutning at han manglede en NY miniriffel [Wink]

@ U96 Glem .17 HMR, den er alt for svag til ræv på 150m, du skal købe/få bygget dig en riffel i kal. .204Ruger og så få ladet nogle 32 grains V-max.
Så er der rigelig firepower til ræven ud til 300m og kragerne bliver pulveriseret. Skulle det usandsynlige ske at du rammer forbi på flad mark så splintre kuglen i stumper og stykker.

tjek den her feks. http://www.cooperfirearms.com/phoenix.html

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Lani

@ Clax....tsk tsk... det er jo ikke det manden vil høre..

@ Lani. Selv tsk tsk, nu havde han muligheden for at købe ladeudstyr for de penge ...

læste du ikke at han var kommet frem til den meget rigtige og fornuftige slutning at han manglede en NY miniriffel [Wink]

Jo selvfølgelig, men det er der nok nogle andre, f.eks. dig, der skal fortælle ham.

@ U96 Glem .17 HMR, den er alt for svag til ræv på 150m, du skal købe/få bygget dig en riffel i kal. .204Ruger og så få ladet nogle 32 grains V-max.
Så er der rigelig firepower til ræven ud til 300m og kragerne bliver pulveriseret. Skulle det usandsynlige ske at du rammer forbi på flad mark så splintre kuglen i stumper og stykker.

Det kan man også med en 223'er og v-max [:p][:p][:p]

tjek den her feks. http://www.cooperfirearms.com/phoenix.html

LANI

Surgeon fever....

Hvordan står det til med feberen ...[?]



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Citat:quote:

Hvordan står det til med feberen


Det er koldfeber for tiden [|)]

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#6
Tja jow, begge de herrer har sådan set ret umiddelbart [Big Grin]. Jeg mangler/trænger til en ny riffel [:p] - og min .223rem kan sagtens skyde ræve ud på 300m [B)] (tror jeg nok, jeg har ikke skudt på mere end 200m indtil videre).

Jeg synes bare umiddelbart min .223 er overkill mht. såvel mundingsbrag som "firepower" til en krage på 100 m's afstand... Og det med "eksploderende" vildt er heller ikke lige mig, en samling blodbudding med et par fjer strittende ud af, det er ikke kønne billeder i jagtjournalen efter min overbevisning.....

Det er sgu svært at bestemme sig [:o)], måske stiller jeg krav der ikke kan opfyldes af et kaliber???

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#7
Jeg gentager - 204 Ruger - bare med en anden kugle end V-max

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Jeg er som sagt på "studiebesøg" i USA for tiden og er stødt på en lille fin kaliber 5,7x28 fra FN den kan desværre nok ikke fås i DK endnu men den er fristende, 0 rekyle mindre støj og lidt over 2400fps.i udgang. med en 40grs vmax og så er den SØD at se på jeg udviklede et umidelbart behov da jeg så den.
så nu skal jeg se om jeg kan finde en lille lås at bygge på...
Leif R.

The Shootist
Man kan lede et æsel til vandet men man kan ikke tvinge det til at drikke....
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Jeg er som sagt på "studiebesøg" i USA for tiden og er stødt på en lille fin kaliber 5,7x28 fra FN den kan desværre nok ikke fås i DK endnu men den er fristende, 0 rekyle mindre støj og lidt over 2400fps.i udgang. med en 40grs vmax og så er den SØD at se på jeg udviklede et umidelbart behov da jeg så den.
så nu skal jeg se om jeg kan finde en lille lås at bygge på...
Leif R.

Hvilken lås har du i tankerne[?] Hvad var det du så bygget på [?]

The Shootist
Man kan lede et æsel til vandet men man kan ikke tvinge det til at drikke....

Man kan putte salt i havren, så plejer der at ske et eller andet [^]



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Den jeg så var en auto carbine fra FN og en pistol i samme kaliber, men jeg overvejer måske en forhenværende hornet rifle, måske en BRNO fox, men skal først se hvordan det ville passe med længden og magasinet.
Men der er SØØØD.[:p][Big Grin]

The Shootist
Man kan lede et æsel til vandet men man kan ikke tvinge det til at drikke....
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#11
5,7*28 med 32 grains og 2350 fps ligger efter min mening for tæt på en .22WMR, hvor du f.eks. kan tage Hornady A-Max på 30 grains og 2200fps
http://en.wikipedia.org/wiki/5.7x28mm
http://www.hornady.com/story.php?s=757

Skal du have mere power, så er .22 Hornet et bedre valg(33 grains, 3100fps/45 grains, 2690fps), eller en nedladet .223 Rem.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
Hvis jeg sammenligner .204 Ruger og .223Rem på f.eks. Hornady's hjemmeside fås følgende data:
.204 Ruger 32 grain V-MAX: V0=4225 fps; E100=944 ft-lbs
.223REM 40 grain VMAX: V0=3800 fps; E100= 937 ft-lbs

Jeg vil derfor umiddelbart (af simpel uvidenhed????) mene at .204 blot er en fladtskydende "autist" .223Rem [:o)]???

Så pt hælder jeg nok til Claxel - en .204 kan ikke noget som en hårdt ladet .223Rem ikke kan (Sorry Lani - du lød ellers til at være en flink og fornuftig fyr [Big Grin][Big Grin] )

Derimod (JRexA [Wink]):
.22 Hornet 35 grain V-MAX: V0= 3100 fps; E100=401 ft-lps
synes jeg umiddelbart ligger mellem .223rem og .22Magnum, eller hvad siger "dommerpanelet"??

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#13
Citat:quote:

(Sorry Lani - du lød ellers til at være en flink og fornuftig fyr )



ja det er det smarte ved internet......skindet kan bedrage [Wink]

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#14
Tja. jeg har i dag lige gjort noget ved min fornemmelse for at mangle noget. Det jeg manglede var noget mindre end min 6,5x55, og samtidigt ville jeg gerne have mulighed for at have mere end en riffel samlet på en gang. Det betød at jeg ikke var så hooked på blot at købe endnu en pibe til min S&L. Længe har jeg så jagtet rundt, og var længe overbevist om at det skulle være en Savage, men sådan blev det ikke.

Når man nu skal i byen kan man jo lige så godt gøre det rigtigt. Jeg har derfor bestemt at det der var brug for var en platform der under skud på lange afstande. Min S&L skal derfor dække skydebanen med 6,5x55, drivjagt efter mindre arter med 308win og drivjagt efter større arter med 9,3x62.

Den nye platform kommer til at starte med en 22-250 til ræv, rådyr og bæver. Der ud over skal jeg have fundet ud af om det skal være sammen med en 7mm RemMag eller en .300WinMag. Det skal jeg lige bruge lidt tid på at finde ud af, men platformen med 22-250 blev bestilt i dag.

Ja ja nu skal jeg heller ikke trække den længere. Jeg har bestilt en Mauser M03 Extreme (links) til at gøre min S&L DL 97 selskab. Nu skal jeg så bare vente på levering, som forventes at ske engang i juni eller juli - det er godt nok lang tid...
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Hvis du leder efter en riffel der laver mindre støj er der igen tvivl om at en 22hornet fra Cooper vil være det bedste valg. Hvis du vil skyde ud til 300-400m er 204 ruger et godt valg, men har den samme case capacity som 223.

Ps. jeg så at en nævnte en mauser M03, kan I fortælle mig om kvaliten sammenlignet med sauer 202, glem alt om sl de kan ikke fåes her i staterne.

Bo
Svar
#16
Nu kender jeg kun Sauer 202 fra de gange jeg har pillet ved den i forretninger, men jeg har en klar fornemmelse af at det er en riffel af høj kvalitet. Præcis det samme vil jeg sige om Mauser M03. Der ud over har Mauseren en række fine detaljer. Den har fx aftageligt magasin, men kan samtidigt lades på samme måde som en riffel med indvendigt magasin. Sikringen har også en funktion der gør at man først spænder slagstiften når man afsikre - og der er mere af samme slags.

Du kan læse mere om den både på deres Europæiske site http://www.mauser.com eller på deres Amerikanske site http://www.mauser-usa.net
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Du kan selvfølgelig også tage "Grønlænderriflen"

Sako Vixen i .222Rem. ca. 10% svagere end .223Rem men for de lettere kugler ofte MEGET precis + at det er en dejlig lille og let riffel.

.222Rem har tidligere været brugt i Benchrest.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)