Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka T3 Varmint
#1
Hej!

Er der nogen der ved om en T3 Varmint er bedded...? Hvis ikke, hvordan opnår de (Sako/Tikka) så den temmelig gode præcision???

Jamo
Svar
#2
En bedning i sig selv er ingen præcisionsgaranti.

der er masser af rifler der skyder super uden bedning. Hvis skæftet er fræst ud så låsestolen ligger an i bunden uden spændinger og der ikke tilføres låsestolen bøjekræfter eller vridninger så behøver man inden bedning.
At mange rifler er beddet fra fabrikken er til dels et krav fra kunder, men osse en metode til at man kan være mere effektiv (læs - fræse hurtigere) under skæfte og låsestolfræsningen og så udligne de små målmæssige afvigelser med en bedning.

Bedning er nok en smule overvurderet. Jeg har haft mange rifler der ikke skød alt for præcist. Ah ha - de skal beddes. Resultatet har været at kun 1 af dem fik højere præcision efter bedningen. Og det kun en reduktion af middelgrupperinger fra 50mm til 40mm.

Husk på at en riffels præcision kun er tilstede hvis hele systemet fra bagkappe til munding er i orden.

Bagkappe, skæfte, låsestol, bundstykke, aftræk, montage, kikkert, patron, pibe, munding. Hvis et komponent ikke er i orden bliver riflen ingen vinder i benchrest.
Tænk på en formet 1 bil. Man kan jo ikke sætte formel 1 dæk på sin gamle Skoda og vinde motorløb, ligesom verdens bedste pibe ikke nytter ret meget på en skæv gammel Mævser med militært aftræk.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Tak for svaret - du har ret sådan nogen som mig, der egentlig ikke ved ret meget om det tror, at den hellige grav er velforvarret hvis skyderen er bedded... Rart at høre lidt fra en fagmand!

Nuvel - jeg fandt faktisk selv ud af, ved at søge på nettet, at T3 Varmint er bedded...[Smile] - det står på Tikkas hjemmeside.

Off topic: En sælger i et kendt dansk "jagt hus" fortalte mig endvidere at T3 var noget skrammel, for nu havde Italienerne overtaget produktionen osv. osv...ja Sako/Tikka er en del af Beratta, men på hjemmesiden står der at produktionen efter 1988 er flyttet til Sako-farbrikkerne i Riihimäki, Finland. Det lyder ikke ret italiensk i mine øre...[:o)]
Svar
#4
Det lyder sgu da godt nok som om det er et yderst seriøst
sted du har været på besøg[:o)][:o)]

Vel har Beretta overtaget Sako/Tikka men de skyder stadig
hammergodt. Måske han mente at der var kommet for meget komposit
i riflen?? (aftrækkerbøjle-underbeslag-magasin)men det kunne godt
være udtrykt lidt mere elegant.

Det eneste jeg har at anke på den, er at magasinet skulle
have været i stål, istedet for komposit - de slides for hurtigt op, især hvis man skyder meget på bane. Et problem Tikka burde havde været
mere opmærksom på, da det er velkendt fra andre af deres tidligere
modeller, der også har haft komposit magasin.[:I][:I]

Derudover synes jeg den er lige let nok i de større kalibre. Så absolut ikke nogen nydelse at skyde med over 30-06.

Ejer ikke selv en T3, men derimod et par af de ældre modeller.
Sælger til gengæld rimeligt fint af dem, selv der nok er det
jeg synes det er mere interessant at sælge.

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#5
Ja du har nok ret - "våbenkonservatismen" er nok skyld i dette knapt så elegante udbrud..."bøsser skal være af træ og stål - dermed basta!!!" Vi er så nogen der er kommet lidt videre [Big Grin]

Er der i øvrigt nogen der kan give lidt fordele og ulemper ved SS-piber? Overvejer lidt om det skal være en Super Varmint, men ved intet om stainless steel og hvordan det opfører sig - slidtage osv osv...

jamo
Svar
#6
Jow såee deeet!!!

Vi er jo nogen der er kommet videre.

Har en Tikka 695 SS der skyder hammergodt. Da jeg ikke gider lade mere
skyder jeg med Keglespids 10,7 og 5 skuds grupper giver en egenspredning på 15mm.[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Fordelene ved SS piber er så absolut at de kræver et minimum af
vedligehold. Til gengæld er levetiden noget kortere. Forvent
4-5000 skud. Det skal blot lige nævnes at Tikka piber har en
tendens til at få små rust pletter p.g.a højere kulstof indhold.
Under mit fabriks besøg hos SAKO/Tikka i 1999 sagde man at det var
for at få en længere levetid på piben. Om det har noget på sig
kan jeg ikke udtale mig om. Det kan være at M@X har en kommentar til det???

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#7
Det er korrekt at rustfaste stål i familien 304 og 316 ikke er velegnet til løbsstål. Dertil er det alt for blødt. Jeg vil æde en gammel skimmelost på at Sako/Tikka rusttræge piber er magnetiske og det er Winchester piber osse. Legeringen ligger imellem de bløde rustfaste typer og alm. løbsstål.
At man vælger en legering der kan ruste er simpelthen nødvendigt for at opnå de egenskaber der kræves af en pibe. Herunder holdbarhed, men osse bearbejdelighed og at materialet skal kunne koldhamres og knaptrækkes.
Jeg har selv haft uheldige episoder med rusttræge piber af et andet fabrikat, men jeg har indtryk af at Sako/Tikka hører til i den bedste ende.
Jeg vil ikke tøve et sekund med at købe en Sako/Tikka med rusttræg pibe og når den engang ikke kan mere, så køber man da bare en ny pibe.

Jeg smider heller ikke min bil væk når dækkene er slidt op. Jeg køber da bare nye dæk.[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Jamen M@X dog.

Jeg plæderede da ikke for at man kasserer riflen når den er skudt ud.
Man sætter ganske rigtigt en ny snabel på[8D][8D][8D]

Min gamle Tikka 65 fik da vist en ny snabel i 9,3x62. Det var da vist
dig der lavede den[8D][8D] Ik´[Wink][Wink] Det kostede da godt nok en næsten ny jagtmatch pibe livet, men den kom da til ære og værdighed igen[Smile][Smile]
Det var skide godt at jeg tog Walther piben, istedet for den fra Mølleren. 6 skud eet hul på 100 mtr.(20mm) det kan vist ikke gøres møj bedre.[:p][:p][:p]

Den har da indtil videre skudt en Elgtyr og en Kalv.[Wink][Wink]

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#9
OFF topic

Hej Johnny og velkommen på VTF. Håber du er faldet til på dit nye arbejde.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
OFF topic

Hej Johnny og velkommen på VTF. Håber du er faldet til på dit nye arbejde.

Hej M@X!

Tak for det.[Big Grin]

Jeg er overordentlig tilfreds med det nye, endda på alle måder[8D][Big Grin][Big Grin]

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#11
Nu endte jeg lige pludselig med at købe en Tikka T3 varmint 6.5X55 her til aften hos Almas. Den eneste anke jeg lige kunne finde er at den virker lidt næsetung pga. den tykkere pibe, hvordan er den at skyde med i real life er der nogen som har erfaringer mht.denne model.Kan det evt. være nødvendig med lidt vægt i kolben? eller går det helt galt.Jeg kan nemlig godt forestille mig at det ikke bliver bedre når kikkereten kommer på.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#12
Var der monteret kikkert på den?

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Nej den er spritny

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#14
Jeg har ingen erfaring med denne model, men med andre næsetunge rifler.

På banen vil du opleve den som mere stabil når du sigter(jo tungere noget er jo langsommere bevæger det sig, og derfor vil være mere i ro)
Den vil ikke hoppe lige så højt, som med en standard pibe, da igen tyngden holder den nede.
Rekylen føles også mindre, men det betyder jo ikke alverden i en 6,5x55.

Eneste ulempe er i fritstående, med traditionel fatning langt fremme på forskæftet her får jeg i hvertfald hurtigt syre i armen.
Men dette kan til dels afhjælpes med remstøtte.

Tillykke med riflen, den bliver du glad for.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Er der nogen der kan demonstrere hvordan remstøtte bruges korrekt til fritstående skydning.

mvh

rekylling[:o)]
Svar
#16
Jeg har en T3 Varmint i 30.06 som er godt et år gammel. Den skyder fantastisk præcis - ligegyldigt hvad jeg stopper i den. Jeg synes egentlig ikke, at den er næsetung. Den er lidt tung, men vægten er bedre fordelt, end hos andre tykpibede rifler, jeg har haft i hånden. Eneste ulempe jeg lige kan komme på er, at kompositten bliver lidt glat i regnvejr, hvis man har fiberhansker på.
Jeg overvejer at sælge den og så købe en fy-fy-ords riffel eller en Steyer Scout - så skulle nogen være interesseret, så finder vi nok en god pris!

Umage gir' mage.
Svar
#17
@Rekyling

http://skyttebutik.dk/product.asp?product=1467&sub=190

Billede af anlagt splitrem. Det store billede viser hvordan remmen anlægges for liggende skydestilling, mens det lille indsatte billede viser anvendelsen for stående skytte. En normal bærerem til jagt vikles normalt blot om underarmen.

mvh
hjemmeladeren

born to hunt - forced to work
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#18
Nå så fik jeg min nye skyder
[Image: DSC00259.jpg]

Jeg monterede kikkerten her til morgen og har nu været ude og lege, jeg har ikke stillet på aftrækket, jeg venter lige indtil jeg har skudt et par skud, men den skal nok ned i nærheden af grænsen for det fra fabrikken anbefalede.

[Image: DSC00261.jpg]

Ja det kunne være gået værre.Den skyder godt nok godt[Big Grin].Nu vil jeg lege lidt med aftrækket, og se om jeg kan hente det sidste.P.S de to flyers er fra indskydningen.Der sidder 10 skud i klumpen.Affæren er foregået på 100m med en harris bipod som bedsteven.Men en fantastisk out of the box præcision.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)