Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55 omkamres til 6,5-06.
#1
Det har været diskuteret før om det kan lade sig gøre. Derfor prøvede jeg at tegne begge hylster i AutoCAD og lægge dem oven på hinanden. Det viste sig at 6,5x55 kun er større i dimension de første 18,7251 mm fra bunden og det drejer sig om 0,075 mm i hver side hvor det er størst afvigelse.
Så jeg tænkte om 0,075 mm virkelig kan betyde så meget. Hvis man omkamrede en 6,5x55 til 6,5-06 vil hylsteret ikke bare udvide sig de sølle 0,075 mm til hver side???
Og hvis det er det problem med at bruge en almindeligt dieset til 6,5-06 kunne man vel bare tage lidt at den i en drejebænk med en kammerrival til 6,5x55 eller et andet værktøj?
Jeg ved ikke om jeg er helt galt i byen, men det er bare en stor drøm jeg har [Big Grin]
Håber der er nogen som er lidt klogere på emnet der kan komme med kommentar. Inden jeg finder en våbensmed og overtaler ham til at prøve på min S&L M97dl 6,5x55 pibe

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar
#2
Er sikker på at hvis du bruger søgefunktionen, så vil du finde, at piben skal drejes af i længden, inden et nyt kammer kan laves.

Ellers er der ikke noget til hinder for det, der skal blot ikke være faste sigtemidler på, de kunne nemt sidde noget akavet

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Nu er der jo lige det, at bundstykket låser i piben, så der kan ikke
tages af.

Jeg kan godt se ideen med at nøjes med at bruge rivalen i det eksisterende kammer, og fireforme hylsteret.

Desværre tror jeg ikke det bliver et godt resultat. Sælg dog piben
og køb en ny i 6,5 - 06

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Nå ja, så må du lave den om til 6,5-284, den kan det samme ...

Men kan de fede patroner komme i magasinet?

Ellers lav den om til an AI'er, den kan lidt mere end en standard 6,5x55'er

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
6,5-284 passer i et magnum magasin til SL97DL
mvh aleksander
Born to HUNT forced to work
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by vejle jægeren

Det har været diskuteret før om det kan lade sig gøre. Derfor prøvede jeg at tegne begge hylster i AutoCAD og lægge dem oven på hinanden. Det viste sig at 6,5x55 kun er større i dimension de første 18,7251 mm fra bunden og det drejer sig om 0,075 mm i hver side hvor det er størst afvigelse.
Så jeg tænkte om 0,075 mm virkelig kan betyde så meget. Hvis man omkamrede en 6,5x55 til 6,5-06 vil hylsteret ikke bare udvide sig de sølle 0,075 mm til hver side???
Og hvis det er det problem med at bruge en almindeligt dieset til 6,5-06 kunne man vel bare tage lidt at den i en drejebænk med en kammerrival til 6,5x55 eller et andet værktøj?
Jeg ved ikke om jeg er helt galt i byen, men det er bare en stor drøm jeg har [Big Grin]
Håber der er nogen som er lidt klogere på emnet der kan komme med kommentar. Inden jeg finder en våbensmed og overtaler ham til at prøve på min S&L M97dl 6,5x55 pibe

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.



Been there - done that.[xx(]

Jeg HAR prøvet at omkamre en 6,5 X 55 til 6,5-06. Jeg gjorde som du foreslår - riv kammeret op - lad nogen patroner og skyd. Det gik da osse nogenlunde indtil jeg skulle kalibrere hylstrene. De gik så tungt i die-settet at jeg var ved at bøje håndtaget på ladepressen. Så drejede jeg kammeret ud i bagenden og pressede og limede en bøsning i. Så kamrede jeg igen, men der kom en "kant" eller "mærke" på hylsteret lige i overgangen mellem bøsning og gammel pibe. Det gør at hylstrene "sidder fast" i kammeret og bliver sværere at trække ud.
Løsningen for dig er at omkamre til 6,5-284 og købe et nyt magasin.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Det er fint nok med lidt mersalg, men mine passer fint i et alm. L
magasin. [^]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#8
Hej max.

Jeg ville tage noget af dieset til 6,5-06 så den har samme diameter som 6,5x55 i starten (bunden) måske lidt større for det er jo ikke nødvendigt at presse dem tilbage til 30-06 diameter igen og de passer jo til min riffel. Ville problemet så ikke være løst?
Er der nogen som kender hylster dimensioner på 6,5x55 AI ? Har hørt at det er muligt at affyrre et almindeligt 6,5x55 i sådan en 6,5x55 AI kammer og så derefter har de udvigget sig til 6,5x55 AI. Det var for at have nogel at sammenligne med om hylsteret kan holde til det i længden.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar
#9
Den eneste måde du kan tage noget ud af dit die-set er ved rundslibning.

Die set er hærdede og man kan dreje i hærdet materiale med de rigtige platter, men der må ikke være drejeriller bagefter.

Det er korrekt at du bare kan affyre en standard 6,5 X 55 i et AI kammer, men her det det primært i forenden af hylsteret at det skal udvides og her er hylsteret mere fleksibelt.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Jeg er igang med at få mit 300 Weatherby kammer ændrret til 40` shoulders og minimum taper 0,010". Jeg har fået af vide fra Redding at mine dies ikke er hærdet, de skal så have en tur af den samme reamer. Prøv at gå ind på denne side de har mange forskellige hylstre. http://stevespages.com/page8d.htm

Jeg mener at du kan få problemer med bolten fordi 6.5x55 er større i bund dia. end det du vil ændre det til.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ca.

Jeg er igang med at få mit 300 Weatherby kammer ændrret til 40` shoulders og minimum taper 0,010". Jeg har fået af vide fra Redding at mine dies ikke er hærdet, de skal så have en tur af den samme reamer. Prøv at gå ind på denne side de har mange forskellige hylstre. http://stevespages.com/page8d.htm

Jeg mener at du kan få problemer med bolten fordi 6.5x55 er større i bund dia. end det du vil ændre det til.



Det må gælde for Redding.RCBS die-set ER hærdede.

Bolten giver ingen problemer. Dertil er diameterforskellen for lille

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Tak for linket ca. der er godt nok mange forskelling hylster. Så også på den 223 wssm.... er det ikke lidt overdrevet?

Så vidt jeg ved bruger S&L samme bundstykke og magasin til 6,5x55 og 30-06 så der skulle ikke være noget i vejen der.

Hvis man presser et 30-06 hylster til 6,5-06 ( eller fra 308 til 243) og gods tykkelsen i halsen bliver for tyk. Hvordan fjerner man så det overskydeende materiale ??

Har også overvejet 6,5-284 men er mere til 6,5-06 pga af lettere adgang til 30-06 hylster og kan bruge samme magasin.

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by vejle jægeren

Hvis man presser et 30-06 hylster til 6,5-06 ( eller fra 308 til 243) og gods tykkelsen i halsen bliver for tyk. Hvordan fjerner man så det overskydeende materiale ??



Det gør man ikke. Der er plads i kammeret. Der findes dog neck turning devices hvis man har et snævert kammer.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)