Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Køb af riffel
#1
Jeg står for at købe min første riffel. Markedet er stort, sælgerne ihærdige. Jeg vil ofre ca. 7000.
Har kigget på Zoli Super Lux kal. 6,5 x 55

mvh

Henrik
Svar
#2
HAR DU KIGGET PÅ EN TIKKA ? DET ER I MIN MENING ET BEDRE GEVÆR, ELLER HVORFOR IKKE NOGET PÆNT BRUGT ??
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Hunters House har snart en Ruger 77 på tilbud. Zytel skæfte, rustfri pibe, prisen bliver 4.980,-.

Fordel: Ruger er super kvalitet, solid Mauser-konstruktion med "controlled feed" fødning af patron, næsten uopslidelig riffel.
Svar
#4
Hej

Et par spørgsmål trænger sig på..
- hvad skal du jage?
- Hvad med kikkert?

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by "The Shootist"

HAR DU KIGGET PÅ EN TIKKA ? DET ER I MIN MENING ET BEDRE GEVÆR, ELLER HVORFOR IKKE NOGET PÆNT BRUGT ??


1. stop på min søgning var hos Korsholm, med Tikka T3 i tankerne. Jeg syntes den virkede noget klein og sælgeren var hurtig til at slæbe mig hen til Sabatti. Next stop Østjysk Våbenhandel, hvor jeg blev præsenteret for Zoli. Riflen passede mig fint, og jeg syntes låsetøjet gik godt. Zoli er for mig et ukendt mærke, så jeg håber der er nogen her på sitet, der vil bibringe erfaringer.
Nu mangler jeg at besøge K.O. Skov.
Intet er afgjort

mvh

Henrik
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Scout

Hunters House har en ruger 77 på tilbud snart. Zytel skæfte, rustfri pibe, prisen bliver 4.980,-.

Fordel: Ruger er super kvalitet, solid Mauser-konstruktion med "controlled feed" fødning af patron, næsten uopslidelig riffel.


Tak for tippet. Jeg er dog så gammeldags, at jeg foretrækker træskæfte.

mvh

Henrik
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Hej

Et par spørgsmål trænger sig på..
- hvad skal du jage?
- Hvad med kikkert?

[Image: kongsberg393-t.jpg]



i første omgang gælder det jagt i Danmark efter råvildt. Overvejer Sverige sammen med min søn. Han kigger i øvrigt også efter riffel (links).
Kikkert bliver formentlig Zeiss Conquest 3-9 X 40 eller 3-9 X 50

mvh

Henrik
Svar
#8
Hvad med en Howa? Den skyder fint og har et, syntes jeg, meget pænt stykke træ, lavet i Jylland...5000.- + en Leupolle fra http://www.gunsandpowder.dk så er du da´billigt kørende.
http://www.koskov.dk/riffel.htm

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#9
Når du skriver Sverige - så er 6,5-55 set i tidsperspektivet nok ikke det bedste valg hvis du tænker på Elgjagt. Men hvis du vil have en riffel mere senere er det jo en anden historie.
Med blyforbuddet kommer 6,5-55 i problemer med kuglevægt på grund af stigningen i piben. Det mindste du så bør købe er nok en 30-06 og her findes der træningsammu.
Howa synes jeg ikke jeg har hørt godt om - den sidste historie jeg læste handlede om at den havde dårligt aftræk præcision 10-15 cm (men et kvaliskæfte som er bedded kan sikkert gøre forskel :-)og andre småting...
Zeiss er der ikke noget i vejen med :-)

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#10
Ruger fåes også med træskæfte - eventuelt laminat.
Svar
#11
Hej HFP
Køb du roligt en Zoli, det er en rigtig god riffel som også kan aflades i sikret tilstand. [Wink] Det er en kopi af Husquarna 1900 og er enda bedre da originalen ikke kunne dette[Sad] Der findes også en anden kopiversion som hedder Viking, men den er stort set ligesådan.
Alt ialt en knaldgod riffel, og hvis du kan lide den så køb den, det bliver du mest glad for i længden[Smile]køb bare et andet kaliber end 6,5x55, den bliver for bette når der kommer større vildt end råvildt på kornet[Wink]

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#12
Zoli er et udmærket valg - du får ikke en meget bedre låsekonstruktion med push-feed (og dermed bedre låsegang end mauserne). I sverige handles en pæn brugt Husqvarna 1900, som Zolien er en forbedret udgave af, til mellem 6-10.000 SEK alt efter kaliber.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Super Lux-udgaven af Zoli er med graveringer. Hvis du vil spare 1.000 kr. på dette, rent kosmetiske tiltag, skal du vælge standard Zoli'en. De skyder lige godt af den grund.
Men hvorfor ikke vælge en rigtig Husqvarna eller Carl Gustaf i model 1900? De overgår klart de masseproducerede italienske kopier i stålkvalitet og tætte tolerancer. Faktisk er italienerne lavet af så dårligt stål at de hævdes at ruste hurtigere end en gammel Fiat. Og det siger skam ikke så lidt! Men skal det være en ny er Ruger absolut også mit bedste bud.
Generelt kan det også siges at det er bedre at vælge en god brugt riffel, end en dårlig ny. Modsat biler, så kan rifler let holde til hele en jægers liv og tit længere, så nogen år på bagen er slet ingen skade til.
Der er også mange billige Sakoer i omløb og de er også gode våben. Undgå rifler med plasticdele, det bliver skørt med årene og hører ikke hjemme på våben af god kvalitet (Ruger har ingen plastikdele).
M.h.t. kaliber så hold dig til de tre standardkalibrer 6,5 x 55, .308 og 30-06. Med en af dem går du aldrig helt galt i byen og de er velegnede til næsten alt det vildt der findes i Europa.
Desuden ville jeg vælge en med korn og kærv. Det ser ikke bare smart ud, det er også en god reserve at have hvis dit kikkertsigte en dag sætter ud.

Held og lykke og glem ikke at fortælle os hvad du endte med at anskaffe.

Venligste hilsner fra Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#14
Hehe

Ja vi er da forskellige - hvis man køber en ordentlig kikkert så er det ligegyldig med korn og kærv. Iøvrigt sidder det mange gange i vejen for en god montering af kikkerten (skal være så tæt på løbet så muligt for at man får en god skydestilling og så undgår man samtidig skæftet "smager" på kæben når skudet går...)

Ang. Zoli så kender jeg den ikke - men jeg har også mere fidus til Nordisk produceret rifler...hmmm når vi lige undtager den sidste generation i rustfri af Sako/Tikka - der er vist gået "Fiat" i stålkvaliteten [}Smile].

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#15
Hej HFP,
jeg har haft min Zoli 1900 i 8 år nu. Den fungerer perfekt og er uden en eneste rustplet. Låsegangen er som smør og præcision i top.
Den er i .308W og sætter 3 skudsgrupper med jagt ammo på ca. 15mm.

Som flere andre har nævnt, så gå efter en riffel med 3 punkts sikring.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#16
Hej HFP
Er selv ejer af en Zoli super Lux cal. 308W.
og kan varmt anbefale den.

V H


Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by HFP

Jeg står for at købe min første riffel. Markedet er stort, sælgerne ihærdige. Jeg vil ofre ca. 7000.
Har kigget på Zoli Super Lux kal. 6,5 x 55

mvh

Henrik


"Vi kan ikke være helte
alle sammen, der skal
også være nogen til at
klappe af dem!"
Svar
#18
Jeg har en Zoli i kal. 30.06 og jeg er rigtig godt tilfreds. Jeg har haft en i 7 år og haft den med på elgjagt i Sverige i møgvejr og på dansk bukkejagt og jeg har aldrig haft problemer af nogen art!!! At den skulle være disponeret for at ruste kan jeg ikke genkende fra min riffel - der er ikke en plet, og den har altså været udsat for lidt af hvert!!
Låsen kører fint og aftrækket er også godt.

Mvh.

Lars
Svar
#19
i har set det er en 3 år gamle tråd i skriver i?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)