Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beskydning i nærheden af foderplads
#1
Jeg ved godt at dette er et ømtåleligt emne at tage op men, jeg gør det alligevel[:I][B)][B)]

Når man sår`n kommer på jagt rundt omkring, har jeg tit tænkt på at der næsten altid står en hochsits eller lignende i nærheden af en fodermark eller foderplads med roer, eller i nærheden af en fodertønde, ikke det at jeg påstår at de bliver brugt til noget de ikke må bruges til, slet ikke[:I]

Men når man så kigger lidt i jagtloven, så syntes jeg at det er noget svært at blive klog på den, for hvad er definationen på:

Cicat fra jagtloven

Kap.4 § 28 "Udfodring af vildt med jagt for øje må ikke finde sted. Vildt må ikke beskydes på jorden eller i umiddelbar nærhed af foderplads"

Umiddelbar nærhed,er det 30-50 eller 200 m????

Og hvad er forskellen på en foderager og vildtager? kan der feks. ikke være....
Fodermarvkål, rajgræs og blivende korn i en foderager?
og kan de samme ting ikke være i en vildtager? og i så fald må man så heller ikke skyde der?

Eller hvad med den stribe majs eller havre som jægeren siger til jagtudlejeren han skal lade stå når han høster, må man skyde der?

Jeg bor på Djursland og her findes alle typer af de nævnte ting og jeg syntes at jeg savner en tydeligere defination og da jeg da slet ikke selv er en helgen( har både vildtagre og foderpladser )men tænker mig da meget om, hvor jeg skyder, for jeg har sørme da nogle naboer som jeg har et godt forhold til, og der skal jo kun et skud, å et forkert sted til at ødelægge det.

Og ja, jeg ved godt at det har en hel masse at gøre med morale og etik at gøre, og det er der er skrevet metertykke bøger om, men der skal kun lidt konkurrence og grådighed til at ødelægge alt, der omhandler morale og etik.

Håber på en sober og belysende debat om emnet.[Smile]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#2
Problemet ligger netop i den manglende definition. Her i Sverige er vi ikke besværet af tilsvarende uklare regler. Personligt kan jeg intet forkert se i at skyde en buk på en vildtager eller end and i det vandhul, hvor jeg fodrer.

Skulle man tolke de danske regler strikst så var det vel i realiteten slut med fodring af ænder og ikke mindst udsætning af skydefugle, eftersom de forekommer i et antal der nødvendiggør fodring. Og det kan vel næppe betegnes som andet end "fodring med nedskydning for øje". Ligeledes ville der komme sorte pletter på revirkortet i forbindelse med vildtagre og foderautomater med meget lokale "særfredninger" af alt vildt. Ikke særligt praktisk.

Og som sagt. Jeg ser intet som helst problem i at skyde et stykke råvildt der esser og forskellen på, om den gør det fra en vildtager jeg har plantet eller fra skovbrynets naturligt forekommende urter er svær at få øje på.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Min tolkning af loven, jeg ved ej om den er rigtig er at udfodring dækker at man kører foder ud. Dvs. iflg min tolkning er vildtagre og fodreager ikke omfattet af udfodring, heller ikke at lade en stribe havre stå tilbage. Nu vi er i gang hvad er forskellen på en vildtager og en foderager? Er det ikke bare 2 forskellige ord for den samme ting?

Nu vil jeg komme med en vovet påstand. Næsten alt udfodring der sker i danmark er med jagt for øje, om jagten så finder sted lige oven i roekulen eller 200m der fra, så ligger ruekulen der stadig af samme grund. Der er en der gerne vil skyde noget. Og der med er alt udfodring af jagtbart vildt i danmark på areal hvor der drives jagt på disse arter nok en overtrædelse af Kap. 4 §28. Om dette holder i rette tvivler jeg nok på.
Mvh
Christensen
Svar
#4
Nej jeg tror heller ikke at den holder i retten, men vi ved da alle at i vinterperioder hvor det er knapt med føde, at der går dyrene da gladeligt mange kilometer i deres søgen efter føde.
Og har de så endelig fundet en roekule, så kommer de der så`gu når de er sultne, og passerer derved måske adskellige revirer med hochsitse på ruten, men der er det jo så i orden at skyde dem, bare roekulen ikke ligger i ummiddelbar nærhed af skudsted[:I]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)