Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedste Fabriksammo 6.5x55
#1
Hej Alle

Jeg har fået mig noget jagt i Sverige og skal snart afsted for første gang. Jeg lader ikke selv og jeg skyder med 6.5x55, der er råvildt, vildsvin og elg på reviret.

Jeg har kigget på noget Norma hhv. Med Nosler Partition og Oryx. Forhandleren anbefalede Nosler Partition.

Er der nogen der har et bud på hvad jeg skal vælge? Eventuelt et helt 3 alternativ.

Mvh.
Anders
Svar
#2
Jeg mener ikke Nosleren opfylder kravet til klasse 1, grundet den manglende vægt/anslagsenergi i kal 6,5x55

Jeg ville vælger 10.1 grams oryx, udfra det du har fundet. Det er en god allround-kugle, der holder godt sammen pga. bondningen.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Lapua mega 10,1gram har jeg brugt til råvildt, vildsvin og kronhjort. Det antal jeg har nedlagt med mega er forholdvis lille statistsk grundlag, men iflg min erfaring er det en lidt hård kugle. Den virker fint på de kortere hold men på længere afstand bliver anslag energien for lav. Er ikke selv tilfreds med den virkning på ca. 150m, den giver for dårlig ekspansion hvis der ikke rammes knogle. Men ud til de 100 har den været ganske effiktiv for mig.

Både de 2 kugler du nævnte og mega ligger vildtet ned hvis du holder dig inden for bladet.
Mvh
Christensen
Svar
#4
Hej Anders

Godt at du spørger - det er rigtigt, hvad der bliver sagt - du skal vælge 10,1 grams kuglen for at overholde loven.

Desuden er Oryx et særdeles godt valg - ingen tvivl om det [^]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Hej Alle

Mange tak for de gode svar [Smile]

Jeg spurgte ellers forhandleren om de begge var lovlige og blev forsikret om, at det var de skam (han brugte selv nosleren til elg). Jeg følte mig ikke overbevist og besluttede mig for at forespørge her på forummet [^]. Grunden til at jeg ikke følte mig overbevist var at han kaldte nosleren for "dobbeltekspanderende", således at bagenden også skulle ekspandere... Jeg mener at bagstykket holder sammen for at sikre restvægt i projektilet, men ret mig endeligt hvis jeg tager fejl.

Anyway, jeg tror jeg finder mig en anden forhandler og køber Oryx'en eller Mega'en.

Når jeg kommer til det næste budget-år (i år skal konen have køkken) skal jeg have suppleret min garderobe med et kaliber der er knap så marginalt [:p] Det kommer der nok en tråd ud af til den tid [8D]

Mvh.
Anders
Svar
#6
"Dobbeltekspanderende" [Big Grin][Big Grin]Ja-så har han ikke helt fattet princippet bag Partition kuglen.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Det år hvor jeg havde 6,5'eren med på elgjagt, lavede jeg nogle hurtigere mega.

Jeg coatede kuglerne og byggede en ladning op, til jeg nåede i nærheden af grænsen og bakkede lidt tilbage.

Opskriften jeg brugte, læste jeg i "den store Norske" og har siden fået testet patronerne i en trykmåleriffel.

De var stadig i det sikre område , men jeg havde ca 400 joule mere på 100 meter, i forhold til standardladningen. Nærmest 270'erniveau ...

Har ikke brugt dem på elg, men en del råvildt har de på samvittigheden, og de opfører sig noget nær perfekt.

Så, ja, Mega er også en god kugle.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)