Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
D. 14. om aftenen ...
#1
ringede telefonen.

Det var kim, der ville høre om jeg havde lyst til at komme ned til en lille trykjagt.

Den slags er jeg altid frisk på, så vi aftalte at jeg kunne sætte mig ud og se hvad morgenen bragte. Kim ville så trykke mosen af, når han var færdig med at fodre.

Jeg fik udleveret en ATV'er og så gik det ellers på fuld skrue deruda', med riflen på nakken. Tænkte faktisk den tanke, hvad nu hvis ... med for 20.000,- kroner riffel i hegnet :?

Nå, sikkert fremme begyndte jeg at pürsche mig de sidste 4-500 meter frem mod stigen, jeg skulle sidde i. Inden jeg kom frem, så jeg rå og to lam komme ud i hjørnet.

De trak ud på stykket, så jeg prøvede at liste tilbage og rundt om bakken. Men inden jeg opdagede dem, var de kommet så langt ud, at de så mig.

De flygtede hovedkuls mod mosen.

Det var ved at være skydetid, så jeg gik ned og satte mig i stigen.

Jeg så yderligere 5 dyr, rå med to lam og en rå og en buk. Men på den anden side af skellet. Jeg troede det var på naboens, men det var faktisk på Kims areal de stod. Der var 278 meter til råen og jeg sad da og funderede over hvor jeg skulle sigte, hvis det nu var ...

Det kunne sagtens have ladet sig gøre ...

Efter 1½ time i stigen kom kim kørende på sin traktor. Han ringede og sagde hvad han ville gøre, så jeg skulle bare være klar.

Kim havde taget en af de neongule veste på, så jeg var aldrig i tvivl om hvor han var henne.

Pludselig brød tre dyr ud på marken og kom nærmere. De ville passere bag stigen, så jeg drejede mig om og gjorde mig klar. 22-250'eren var afsikret og kikkerten stillet ned på 12 x.

Da vinklen og kuglefanget var i orden, piftede jeg. Dyrene stoppede og klumpede sig sammen. Råen stod forest og det bageste lam var et bukkelam. Jeg koncentrerede mig derfor om at råen skulle trække frem, så det bagved hende skulle komme fri. I stedet var det lammet der gik en ½ meter frem, så jeg kunne smyge kuglen lige forbi bringen på hende og bladskyde lammet.

Kuglen traf hvor den skulle og lammet forendte i skuddet. De to overlevende vendte og sprang tilbage mod mosen, uden at levne mulighed for skud. Først nu opdagede jeg at det lam jeg havde nedlagt, også var et bukkelam.

Der gik nok tre-fem minutter, så ringede Kim. -Der er to dyr på vej op mod dig, så jeg gjorde mig atter klar. De to dyr løb direkte mod det sted, hvor lammet lå. De stoppede op, for at se hvad det dog var, og rålammet som det var, forendte også på pletten. Jeg målte afstanden, de var 87 meter væk og lå ca. 12 meter far hinanden.

Efter det så jeg ikke mere og Kim kom tilbage med traktoren og hentede mig og dyrene. Der var fint gennemskud på begge dyr, uden for stort udgangshul. Kuglen jeg brugte er en 60 grains Sierra, men det er faktisk en varmint, så der er nok sket et og andet under skindet.

Det er før blevet diskuteret hvilken side dyrene ligger på når de er skudt. Men her var to dyr der var skudt på samme siden, men som lå forskelligt. Så det er ikke entydigt.

Da vi kom hjem var Kim godt fornøjet, der var stadig skudt under tilvæksten på området, men glad for at det var gået godt.

Hvor er det herligt at der er nogle der vil dele sine goder med andre, så hermed en stor tak til Kim og de andre jeg har jagtet med i sæsonen [Smile]

[Image: kims.jpg]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)