Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Donor patroner
#1
Kære medskyldige
Er bl.a den lykkelige ejer af en .308 og 30-06. Da skydeintensiteten efterhånden har taget noget til, og ihvertfald er kommet over det punkt, hvor 400 bobs for 20 jagtsøm er okay, vil jeg gerne have lidt tips til, hvilke patroner I har erfaring med, fungerer godt som donor til hjemmerul. Min makker har rullemaskinen, så han vil være operatør.

Mit mål er egentlig, at den spidsskarpe, jeg træner med, så vidt muligt skal have samme egenskaber som min jagtammunition.

Pt. skyder jeg .308 med Remington Core Lokt PSP 150 grains og 30-06 med Norma Oryx 180 grains.

I min verden vil den optimale verden være en patron, der fungerer nærlig ens, uanset, om det er en spidsskarp eller jagt, der sættes i kammeret. Derved ville træningen blive aldeles problemfri. Findes denne løsning?

Bedste hilsner
/C
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by carlos

Kære medskyldige
Er bl.a den lykkelige ejer af en .308 og 30-06. Da skydeintensiteten efterhånden har taget noget til, og ihvertfald er kommet over det punkt, hvor 400 bobs for 20 jagtsøm er okay, vil jeg gerne have lidt tips til, hvilke patroner I har erfaring med, fungerer godt som donor til hjemmerul. Min makker har rullemaskinen, så han vil være operatør.

Mit mål er egentlig, at den spidsskarpe, jeg træner med, så vidt muligt skal have samme egenskaber som min jagtammunition.

Pt. skyder jeg .308 med Remington Core Lokt PSP 150 grains og 30-06 med Norma Oryx 180 grains.

I min verden vil den optimale verden være en patron, der fungerer nærlig ens, uanset, om det er en spidsskarp eller jagt, der sættes i kammeret. Derved ville træningen blive aldeles problemfri. Findes denne løsning?

Bedste hilsner
/C



For 308 kan jeg anbefale, at bruge en 165 grains kugle.
Dette kunne være fx Hornady SST vægten passer fint til 308 hylstervolumen og det er den vægt de fleste 308 skyder bedst med.
Dette projektil er billigt og generelt anerkendt som godt og præcist
så du behøver ikke have 2 patroner, men kan bare bruge den samme til det hele.
Du skal så bare købe eller på anden måde få fat i hylstre til ladningen. Lad mig her anbefale lapua, ikke de billigste(desværre langt fra) men kvalitet og ensartethed(de grundlæggende forudsætninger for præcision) er i top.
Da du nævner en 30-06 tror jeg ikke du får brug for mere goddaw og gennemtrængnings evne end SST`eren kan levere. Men skulle det være tilfældet kunne du tage en 165 grains Interbond, den har samme form(BC) som en SST men er loddet.
Deres kuglebaner vil med samme ladning være meget tæt på identisk.

30-06 kunne ligeledes lades med en SST fx 180 grains SST, her ville jeg dog klart vælge Interbond alternativet når der står jagt på programmet. Hylstre igen lapua, men andet kan bruges.

VH Søren

SST eller interbond, dine ammopriser vil falde hurtigere end kuglen fra en 308 win

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
SST eller interbond, dine ammopriser vil falde hurtigere end kuglen fra en 308 win
[Big Grin][Big Grin][Big Grin] hellere sige det selv, hva

alternativt kan hornady SP og remingtons kugler købt i bulk være en ide. de virker såmænd også[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Hej Carlos

Til min .308 har jeg brug 150 grains Hornady FMJ samt Hornady 150 grains SP med 42 grain Norma 202 og Magnum fænghætter som Norma er så glade for.

Disse har i min riffel samme træfpunkt på 100 m så jeg er dejligt fri for at stille på noget som helst; men det fritager jo heldigvis ikke for kontrol skydning inden man skal på jagt [Big Grin]

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#5
Hej igen
Tak for interessante svar, meget brugbart. For det skal være simpelt. Noget med at købe en god spidsskarp og så "bare" bytte projektil. JBN: Samler du også hylster og fænghætte, eller har jeg misforstået dig? Der er ihvertfald nu en formel undskyldning for at bruge en formiddag på skydebanen.

Kan som kuriosum nævne, at jeg indskyder på 200m.

Bedste hilsner
/C
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by JBN

Hej Carlos

Til min .308 har jeg brug 150 grains Hornady FMJ samt Hornady 150 grains SP med 42 grain Norma 202 og Magnum fænghætter som Norma er så glade for.

Disse har i min riffel samme træfpunkt på 100 m så jeg er dejligt fri for at stille på noget som helst; men det fritager jo heldigvis ikke for kontrol skydning inden man skal på jagt [Big Grin]

JBN



I en periode brugte jeg Hornady 150 grains SP. De koster kun 1,70 kr/stk. Dem brugte jeg til det hele - både bane og rådyrjagt.
De laver dog et lidt større udgangshul end jeg bryder mig om. Måske det skyldes at jeg skyder med maksladning. MEn samlet omkostning for en patron, når du har hylstret, ligger på ca. 3,50 kr... det samme som en billig spidsskarp patron... og så slipper du for indskydning hele tiden... når du slipper for at skifte mellem spidsskarp og blødnæset...

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Måske skulle jeg begynde at gemme mine hylstre og så rulle fra bunden af... Dårlig vane fra arbejdet, hvor hylstre er noget, der samles op med skovl, og smides i en 200L tromle.[Smile]

Jeg er frisk på at prøve noget af det nye spændende, der foreslås. Men jeg vil da også lige dele med jer, at de Remington Express (860 m/s) med 150 grs. Core Lokt PSP'er på, de er gode. Det er blot "Plug N' Play" prisen, der skræmmer. Jeg tror dælm'e, at pusheren nev mig for 450 bobs sidste gang [xx(]

De seneste 5 rådyr er skudt med disse patroner på afstande fra 80 til 185 meter. Og alle er gået ned i skuddet. Bang. Og ikke noget problem med kød ødelæggelse. Jeg skyder aldrig på bladet, men lige en 8-10 cm. bagved, dvs. "armhulen". Og det fungerer tilsyneladende rigtigt fint.

Mvh
/C
Svar
#8
Hej Carlos

Jeg lader selv; men det jeg mente med skydebanen er at det altid er dejligt at komme skydebane og træne.

Jeg samler ikke hylstre; men køber selv nogle nye ind i mellem, da jeg foretrækker hylste afskudt i min egen riffel så passer de bedst, synes jeg, selv om jeg full length reziser.

Til ran

Rigtigt, Hornadys SP er et projektil til en fordelagtig pris således man bare kan bruge den til træning og jagt.

Jeg har, indtil nu, været forskånet for ubehagelige oplevelser med SP både i .308 og i min 6,5 * 55.

Jeg købte et større parti fmj projektiler så derfor bruger jeg dem til træning og med samme træf på 100 m som jeg lader dem er jeg fri for indskydning; men nøjes med kontrolskydning for at se om alt er i orden inden jeg går på jagt.

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#9
Remington Core-Lokt Bullets 30 Caliber (308 Diameter) 150 Grain Pointed Soft Point Box of 1000
Varenr : 212234
Produktstatus: Ikke på lager i øjeblikket
Pris: 1.419,00
sakset fra Midway

når du er glad for denne kugle hvorfor så ikke bare lade en ordentlig stak og så bruge den til det hele [?]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Jo, Strom, det ligger lige for. Det var også den oprindelige tanke bag tråden - at få nogle gode forslag til "donorpatroner". Dvs. en god spidsskarp, og så blot skifte projektilet. For Core Lokt projektilet er sådan set fint nok.

Men jeg er nysgerrig af natur og synes det er spændende at se, hvad noget af alt det spændende grej, der er derude, kan.
Svar
#11
jeg tror du misforstår mig: drop det med at skifte projektil på de spidsskarpe, og hvis du er tilfreds med en af de billige kugler så gør som Ran og brug den til det hele

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by STROM

SST eller interbond, dine ammopriser vil falde hurtigere end kuglen fra en 308 win
[Big Grin][Big Grin][Big Grin] hellere sige det selv, hva

mvh
Strom



Jeg skrev at prisen faldt hurtigere end kuglen og alle kugler falder
selv 257 letvægt fra et medium hylster[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Næh min gode Strom vil du se flad kuglebane skal du prøve min kombination af 91 grains Reloader 25 og 12 gram Scenar.
Det giver 950-960 meter og en bc på over 0.500
og mere væsentligt så skød den efter lidt indskydning 2 gange 3 skud på en centimeter. desværre skyder den max 25 skud før rensning er nødvendig[xx(][xx(][xx(].

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Her er lige en stemme mere til remmingtons 150grain 30 cal. kugle.
Remington Core-Lokt Bullets 30 Caliber (308 Diameter) 150 Grain Pointed Soft Point Box of 100
Varenr : 168026
Produktstatus: Ikke på lager i øjeblikket
Pris: 156,00
Ikke slemt for en jagt kugle der kan bruges til det hele, og har altid tilstræbt at træne og jage med samme kugle og til det formål fungerer denne kugle fint hvis ikke du har behov for en virkelig stærk kugle til storvildt [Big Grin]
Svar
#14
Hej JBN
Jeg tror lige du og jeg har kommunikeret forbi hinanden [Wink] Da jeg spurgte, om du samlede hylstre og fænghætter, var det ikke på skydebanen, jeg mente. Men samle, dvs. som komplet montage: Projektil+hylster+krudt+fænghætte (måske lidt naivt - ved ikke bedre). Dit indlæg virkede underforstået på mig som om, at man kunne "vælge" fænghætter hos Norma.

Nej, jeg kunne heller ikke drømme om, at "samle" et tilfældigt hylster op fra gaden. Fy da føj. Det gik mere på dem, jeg pænt går over og hælder i skraldespanden. De må da kunne bruges igen.

Stakkels Strom, han må tro, jeg er aldeles gal [B)]

I al hast
/C
Svar
#15
Hej Carlos

Kommunikation er en svær disciplin. Det er meget let at snakke forbi hianden selv på skrift [8D].

Du har ret i din antagelse at det er komplet montage Projektil+hylster+krudt+fænghætte. Det jeg referede til var at Norma foreskriver i deres tabeller Magnum fænghætter selv om der ikke er tale om en magnum kaliber.

Selv om du ikke genlader eller har planer om det kan jeg anbefale dig at tage et genlade kursus. Jeg synes det gav en god forståelse for problematikkerne omkring ammunition og ydre og indre ballistik.

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#16
Hej Carlos

Jeg fandt på Vihtavuori's hjemme side en step by step guide til genladning som kan være meget informativ.

http://www.lapua.com/index.php?id=850

Der mangler lige en advarsel på siden, for Danske forhold, gør ikke dette uden genladningskursus og genladnings tilladelse.

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#17
Takker. Nej, går ikke i kælderen (med mindre det er for at pudse) uden kursusmappen er slået behørigt op...[^]
Svar
#18
JBN,
Hvordan får I målt V0? Er der autister, der ligge inde med V0 måler fx? Og sammenlignet med fabriksprodukterne, er det muligt at lade ammo indenfor samme (relative) tolerance på V0'en eller hur?

Og slutteligt, hvad skal jeg regne med for et hæderligt hjemmebrænderi? Det behøver ikke at være nyt ej heller "state of the art".

På forhånd tak.

/C
Svar
#19
Hej carlos

1. V0

V0 er for for mit vedkommende V5. Man bruger en Chronograph som f.eks se http://www.midwaydanmark.com/apps/eprodu...mID=338425. Den placere et antal m foran piben hvor mundings blast ikke vælter den.

2. Start sæt

Det er med hjemmeladning lige som alt andet du kan få udstyr fra få penge og så opefter.

Et start sæt jeg har haft meget glæde af, til en billig penge,er LEE 50th Anniversary Kit

se http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/...ress2.html

du mangler lige et sæt dies http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/...rifle.html

og til at trimme hylstrene i længden en CASE LENGTH GAUGE with SHELLHOLDER se : http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/...secon.html cutter delen er i start pakken

så er du kørende væektøjsmæssigt.

Hvis du vælger at købe fra Lee i US husk lige at lægge fragt og moms + fortoldningsbebyr på kr 150 til. Startsæt US 128 + dies US 33 + Case Length Gage US 5 = US 166 * 5,1 = 847 + moms 25 % = 1.058,- + Gebyr 150 + fragt gæt 150 = 1.358,00. Men når det er lagt til får du det stadig billigere end købt i DK, hvis de da her i DK lige har det du skal bruge. Lee plejer at levere meget hurtigt, de sidste dies jeg købte før jul kom inden for en uge fra bestillingen. Jeg har 7 9 13 indtil nu, ikke haft problemer med forsendelser fra US af genladningsværktøj.

Lee er bare en mulighed RCBS er et andet mærke som roses meget højt og det har ligende produkter; men er lidt dyrere end LEE.

RCBS se : http://www.rcbs.com/

MVH

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#20
Spændende - tak. Skal til US om et par måneder, så måske skulle dette være noget at tage med hjem. Udover en Storm 3300 hardcase til sølle 180$... Den napper Linde&Larsen 3k for...[xx(]

Mvh
/C
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)