Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alder på ammo?
#1
Halløj.

Hvor gammelt kan ammo egentligt blive og stadig fungere rimeligt? Snakker vi 5, 10 eller 15 år? eller måske mere?

Mvh.
Rune
Svar
#2
[?]
[?]
[?]
[:0]
[:0]

Der er da forhåbentlig ingen ammo der bliover så gammelt[:0]

Citat:quote:

Originally posted by Cola

Halløj.

Hvor gammelt kan ammo egentligt blive og stadig fungere rimeligt? Snakker vi 5, 10 eller 15 år? eller måske mere?

Mvh.
Rune



Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#3
Nu har jeg ikke chronograferet det ammunition jeg har liggende fra 1941, 1944 eller det fra 1966...

Men jeg har en endefuld af ammunition fra som er dateret på helt specifikke datoer i oktober, november og december 1966, og det skyder meget konsistent.

Med sandsæk og min Krag Jørgensen med tilhørende 1966'er ammunition og åbne sigtemidler, holder den ca 5-6cm grupper på 100 m.

Det lyder måske ikke så godt endda, men det var da jeg lige fik overdraget riflen efter arvesagen faldt i hak.
Har ikke andet end hyggeskudt med den siden.

Det føltes meget konsistent og skød udemærket.
Det tændte ordentligt og alting. På trods af at det lå i 3 måneder i frostboks ved en fejl - da det blev fragtet fra Grønland til Dk.

Har dog fået mere siden, og det lå i original trækasse, i tætte poser og ved stabil temperatur - dét virker også fint.

Det vigtigste er at det ligger ved en rimelig stabil temperatur og luftfugtighed - gerne ved stuetemperatur.

Så kan det snildt holde i 5-10-15 år.. mit der har over 40 år på bagen, lader ikke til at have alders-skavanker.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Hej Nanoq.

Tak for dit svar!
Jeg tænkte det nok.. Mit spørgsmål bunder i, at jeg for år tilbage købte en bunke militær-ammo til en meget billig penge. Da jeg modtog det, lignede det noget med 10-15 år på bagen (at dømme ud fra æskerne). Det blev en skræmmende oplevelse at skyde med dem.. Forsinket tænding og stort set ingen samling i grupperne. Dengang gav jeg alderen skylden, men det var nok nærmere et spørgsmål om kvalitet, for siden da, har jeg skudt med langt ældre ammo uden problemer.
Desuden er der jo mange historier om militær depot-ammo med årtier på bagen, ligesom jeg engang læste om en amerikaner som havde nedlagt en elefant med riffel og ammo indkøbt af hans bedstefar 50 år forinden.

K&B
Rune
Svar
#5
Ja, bare man er varsom med patroner med tæringer/ir, så sker der normalt ikke noget.

Hvis først et parti skyder mærkeligt, bør man destruere/afmontere det, da det sikkert giver udslag i hele partiet. - hvad enten det er dårlig kvalitet - eller dårlig opbevaring.

Er selv stødt på militærammunition i metalkasser der er loddet sammen.

Så længe kassen er forseglet, så ældes patronerne faktisk ikke - medmindre de kommer ud for ekstreme temperaturer.

Men nyder selv at skyde med den gamle Krag Jørgensen, med den originale ammunition - og har da også lidt over 1.000 patroner, hvor de fleste er fra 1966. Men har ca 20 fra '41 og 30 fra '44.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Det forstår jeg godt.
Der må også hænge en ram dunst af nostalgi i luften, når man skyde med sin familie-riffel med original ammo..[Smile]

Rune
Svar
#7
Tja, når man har en gammel Krag Jørgensen fra 1911 - som har været i familiens eje siden den kom til Grønland i midten af '60'erne... og har givet familien kød på bordet - far fik den af fangeren som gave.

Jeg har lært at skyde med den, som den største centerfire riffel (mor lærte mig op med salonriffel et par år i forvejen).

Så fortjener den da original ammunition. =o)

Jeg ved ikke rigtig hvad andre syntes - men jeg syntes det ville være lidt "forrædderi" imod et sådant gammelt våben, sådan at putte nyproducerede, håndladede patroner i med et ikke originalt projektil...

Specielt når jeg nu lader til at have rig adgang til original ammunition til rimelige penge. =o)

(købte 850 org patroner - for 3000,- og fik en kort riffel oven i. Dét må siges at være ok, så nu har jeg fars lange udgave som er nummer-ens og som har familie-historie - og en lille kort karabin af Krag Jørgensen.)

Dét bliver ikke bedre for mig.

Forresten, en anden ting med gammel militærammunition.
Man kan i nogle kalibre risikere at patronerne er blevet "Spiked" (piftet op) ved at der er puttet en større ladning i, end kaliberen er beregnet til.

Når nogen havde taget fjenden til fange, og fangerne blev sat til at lade ammunition - så sker det at nogle få patroner bliver hårdt ladet, i håb om at dén soldat så kommer til skade.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Jeg kan sagtens følge din facination af "den gamle skole". Jeg havde selv en gammel engelsk Pinfirebøsse engang. Ved et tilfælde fik jeg fingrende i en æske pinfire-patroner. Naturligvis turde jeg stort set ikke røre mig af frygt for at "pin'en" på en patrol i lommen skulle påvirkes og man blev både blind og døv når man fyrede mod en fugl, som gladeligt fløj upåvirket videre, men der var sgu' noget over det.. Også selvom jeg normalt ikke dyrker hagljagt..

Det lyder i øvrigt som en god deal du fik gjort med ammo og den korte Krag Jørgensen.[Smile]
Svar
#9
Far havde også en evne til at løbe over sådanne patroner, altså pinfire.
Men hverken han eller jeg selv har haft et gevær til dem.

Men det er en spændende patrontype og det har en vis charme.

Genialt. [Smile]

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)