Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kuglefang
#1
jeg har tit pyrshet efter råvildt og har ladet dyret gå p.g.a. manglende kuglefang.det skal lige siges at jeg har kun haft tilladdelse til at jage med riffel siden 2005,så jeg har kun lært om sikkerhed,sikkerhed og atter sikkerhed.jeg har tit spekuleret på hvor lidt eller hvor meget der egentligt skal til,kan der siges noget om det ud over jagtloven.
Svar
#2
Hvis du er i tvivl - så lad være med at skyde...

Jeg læste engang en artikel i jæger, der omhandlede forsøg med skudvinkler. De nåede vist frem til, at kuglefanget bagved skulle hælde mere end 20 grader for at tage kuglen. (Nogen andre der kan huske artiken? .. jeg gemmer ikke mine jagtblade ret længe af gangen...)

Brug ALDRIG træer og skov som kuglefang. Richochetter der snitter grene og træstammer kan ryge i alle retninger... og du ved ikke, om der går noget derinde, som ikke skal have en kugle[xx(]

Selv om du har en skrå mark bagved med hældning, kan kuglen ramme en sten lige under overfladen, og flyve andre steder hen end du troede... Nogle vil måske afgive skud hvis de kan se jord bagved dyret i kikkerten, men hvis ikke der er vinkel nok på, så lad være. En skønne dag fortryder du et afgivet skud... for en deformeret kugle flyver jo ikke så langt, når det først har været igennem dyret... men i teorien kan man jo skyde ved siden af, og hvad så?

Jeg jager på 100 hektar, som består af 99% helt flad mark og med ejedomme spredt rundhåndet rundt om reviret indenfor 5-800 meter.
På de 100 hektar har jeg kun 2 positioner, hvorfra jeg forsvarligt kan afgive riffelskud med tilstrækkeligt kuglefang, og dyrene går for det meste i den anden ende...[xx(] .... men så nøjes jeg med at kigge på dem med kikkerten, hvis ikke de vil over forbi der, hvor jeg sidder...[:I]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Hejsa
Man kan godt bruge en korn som kuglefang - dog kræver det dels at skudet som minimun at skudvinkel er mindst vandret eller nedad. marken skal desuden være miindst 100 meter bag ved dyret (alt dette har vist nok også været nævnt i et jagtblad
mvh

Jesper1973
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

Hejsa
Man kan godt bruge en korn som kuglefang - dog kræver det dels at skudet som minimun at skudvinkel er mindst vandret eller nedad. marken skal desuden være miindst 100 meter bag ved dyret (alt dette har vist nok også været nævnt i et jagtblad
mvh

Jesper1973



Hej Jesper 1973.

Hvis du mener en kornmark, så er svaret kun måske.
For mange år siden var jeg med til at lave praktiske forsøg ved at skyde ind i en kornmark. Centrum af bukkeskiven og piben var placeret i samme højde, så skuddet vil følge terrænet. Dette gav følgende resultat.

Vi brugte 3 kalibre til forsøget. 22-250 R, med 55 graisn SP. 6,5x55 med 140 grains SP og 30.06S med 180 grains SP.

I kal. 22-250 R smadredes projektilet fuldstændig, og en sky af damp stod ovenud af kornet. Ingen problemer.

For de to andre kalibre var resultatet som følger.
Hvis stråene bøjer imod dig, du har vinden imod dig, så bøjer projektilet nedad fordi den rammer skråt mod stråene. Ingen problemer

I medvind er resultatet lige modsat, altså stiger projektilet oven ud af kornet.Problemer

I ret sidevind var der derimod ikke nogen entydighed, da nogle gik ovenud, mens andre bøjede nedad.Problemer

Hvorvidt du fremefter vil bruge en kornmark som kuglefang, er op til dig.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#5
hmmm... jeg ville ikke engang turde bruge en kornmark som kuglefang, selvom et par skudforsøg viste at det kunne bruges i modvind...[B)]

... ja så skulle det da være fordi, at jeg vidste med sikkerhed, at der ikke var noget/nogen indenfor de nærmeste 4 km som kunne blive ramt ved en fejl ....... Nej vel[?][Wink]

Jeg så en video af en buk, som reddede livet da en tidselblomst tog kuglen, som derved ændrede retning radikalt... Derfor: Ordentlig kuglefang! Ellers må haglbøssen med!

Ud fra en betragtning om at man af den ene eller anden årsag kan komme til at skyde forbi, er det selvfølgelig af sikkerhedshensyn mest relevant, at teste kuglefang og skudvinkler etc. med alle mulige kalibre og ammunitionstyper...

...Men det kunne nu også være interessant at vide, hvordan det så ud for kugler, der var skudt igennem et dyr. Hvordan ser det egentlig ud med kuglens videre flyvemønster - kuglebanelængde, richochettering osv. når kuglen er deformeret igennem et dyr - f.eks. en omgang flæskesteg eller lignende?

Er der nogen herinde, der har eksperimenteret eller har kendskab til resultater af den type?

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
For nogen år siden, skød jeg nogen skud på en skive som satte på en bigballe. Terrænet skrånede ned mod ballen, bag ballen var der en å, og terrænet sktånede opad bagved. Ca 500 meter væk var der en skov.Der blev skudt lidt nedad. Kuglerne gik igennem ballen og ramte marken bagved, her kunne vi se opslag som støv i pløjemarken. Ca 50 meter fra første opspring så ramte kuglen jorden igen og vi kunne ikke se flere opspring.
Forsøgsmæssigt så skød vi både med fuldkappet ammo og jagt ammo. Jagtammoen kom gennem ballen men fortsatte ikke efter første nedslag. Det var ikke muligt at skyde gennem ballen på langs. Kaliber var 6,5x55.
Bøgekævler som var 33 cm lange skød vi til måls efter. Efter 3 skud flækkede vi stykkerne og fandt jagt ammoen ca 15 cm inde i træet. Den fuldkappede gled gennem som smør.
Så jeg vil anbefale hochsitz til al riffeljagt på lolland Smile

mvh

rekylling
Svar
#7
Der er vist mange opfattelser af hvad kuglefang er for noget.
Et eksempel: Jeg har en kammerat jeg som skyder flugtskydning sammen med og jager lidt med også. Han har gået på jagt i mange år - over 40 - men aldrig rigtigt som riffeljæger. Vi diskuterede engang hvordan med råvildt jagt i marsken i sydvestjylland. Jeg mener ikke det er forsvarligt at bruge en riffel der - men han fastholder stædigt at det kan man sagtens gøre - kuglen mister jo hurtigt sin højde - efter et par hundrede meter - og så er der da kuglefang nok - når der er 4-5 km til naboen.

Jeg er heller ikke den mest erfarne riffeljæger men jeg mener dog at min opfattelse, der baserer sig på min tid ved forsvaret, er den korrekte - eller hva' ?
Svar
#8
Jf. SIKAV så arbejder man med om man skyder over eller 120 ts - det har en væsentlig betydning mht. sikkerhedsafstand (vi snakker fuldstændig flad jord uden nogen forhindringer - altså worst case senario) (de 120 ts. beskriver om man skyder over eller under en vandret linie, der ud fra skulderen på skytten)

Hvis jeg husker ret, så arbejder SIKAV med en sikkerhedsafstand på 1800 m. for skydning med 30-06 under 120 ts og 3600 m. for skydning over 120 ts.
Jeg er ikke 100 % sikker på tallene, da "min" SIKAV ligger på jobbet - undersøger ASAP... med mindre der er et andet forummedlem, som lige ligger inde med et eksemplar og kan tjekke efter [?]

Mvh Takleberry

[Image: 24092007003.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)