Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Én til det "hele"...... i første omgang.
#1
Hej,

Jeg er ny i "faget" som jæger(fik jagttegn sidste år), og vil nu ind på den brogede sti, riffeljagt.

Mit budget til kikkert er på max 6K og jeg har gjort mig flg. overvejelser:

1)Den skal primært bruges til jagt i dk, evt. Sverige og Polen (aften/nat) hvis muligheden byder sig.
2)Jeg har desværre ikke råd til Zeiss m.fl.
3)Det skal helst være x*x-50/56 grundet lysgennemtrængning.
4)Jeg forestille mig skudafstande under 175m.

Jeg har søgt, bladret og læst div. hjemmesider igennem (incl. denne) og kommet frem til flg. mærker/modeller:

1)Busnell Elite 4200 2,5-10/50 m. 30mm rør og lys.
2)Leupold VX-II 4-12/50 m. 1" rør.
3)Weaver Classic Extreme 2,5-10/50/56 m. 30mm rør og lys.

Jeg er klar over at det ikke er Tysk/Østrisk kval. men jeg kan faktisk kun finde rosene or om de 2 første. Den sidste er med på listen fordi jeg kan få den til en "svine pris", men jeg kender ikke til mærket. Jeg her fornæmmelsen af at det "stort" mærke i USA, er det helt skævt?

Kom med nogle indput [Smile]

Mvh Eske

Ps. Hvad angår riffel så står valget imellem en Sauer 202 Classic, S&L Classic eller Tikke T3 Hunter i cal. 30.06
Svar
#2
Hej finlux. Hellere brugt og godt end nyt og shit. Køb pingvinens brugte zeiss[Smile] Hvis du er jyde kan der måske kreiles lidt[Big Grin]
mvh Don Bums

Svar
#3
1)Busnell Elite 4200 2,5-10/50 m. 30mm rør og lys.
2)Leupold VX-II 4-12/50 m. 1" rør.
3)Weaver Classic Extreme 2,5-10/50/56 m. 30mm rør og lys.

Ps. Hvad angår riffel så står valget imellem en Sauer 202 Classic, S&L Classic eller Tikke T3 Hunter i cal. 30.06
[/quote]
Hej!

Med hensyn til kikkerten ville jeg nok vælge Bushnell, fordi den har Rainguard og 30 års garanti er jo heller ikke så ringe. Eneste anke er at jeg synes stolperne er lidt voldsomme på de modeller jeg har set.

Med hensyn til riffel ville jeg nok vælge Tikka'en fra, da den er lidt let til kalibret, især når det er ens første riffel. Kort sagt du får en på bæret af den.
Nu har du så også nævnt Sauer 202 og S&L Classic - prøv lige at kigge lidt på S&L M97 også. Den ligger lige under Sauer i pris.
Hvis du får lyst/brug for vekselpibe system er S&L 25oo billigere for en pibe. En ting der også er værd at tage med

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.

Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 690 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Miroku 7000
Armas Ego S/S
Simson 16/70 årg 1953
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#4
køb brugt!
der er ikke en måned uden en zeiss, swarovski eller andet godt i 2,-10 eller 3-12 til max 5K

4)Jeg forestille mig skudafstande under 175m.
prøv nu først om du i forskellige situationer på normale afstande sætter alle skud inden for en underkop før du strækker afstanden

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
En rekyldæmper tager smækket ud af en Tikka ok koster omkring 500 kroner. Ellers held og lykke med din første riffeljagt.

mvh

rekylling
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

En rekyldæmper tager smækket ud af en Tikka ok koster omkring 500 kroner. Ellers held og lykke med din første riffeljagt.

mvh

rekylling



Nu er der jo forskellige måder at dæmpe rekylet på. En mundingsbremse er effektiv, men den den har også ulemper- især støj! Der står ledt om det på modersiden: http://www.riffeljagt.com/AB-rekyl.htm

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Hej Finlux,
Jeg vil da bare sige at jeg støtter Prethom[Big Grin]
Send mig en PM med et nr hvis du er interesseret.

Michael
Svar
#8
Citat:quote:

Nu er der jo forskellige måder at dæmpe rekylet på. En mundingsbremse er effektiv, men den den har også ulemper- især støj! Der står ledt om det på modersiden: http://www.riffeljagt.com/AB-rekyl.htm



Der står at en bremse virker ved at lede en del af krudtgasserne ud til siden og dermed fjerner en del af deres bidrag til rekylen i form af raketeffekt.

Dette er også rigtigt, men ikke hele sandheden.
En anden betydelig effekt er effekten af at krudtgasserne rammer væggene i bremsens porte/huller og dermed giver et fremadrettet pres på bremsen, og dermed på riflen.

Mine egne eksperimenter med bremser viser at to bremser med ens "gasafgang" kan ha' meget forskellig effekt.

Jo større væg som gasserne rammer, jo større effekt.

Den mindst effektive bremse er det typiske hullede rør vi tit ser på jagtrifler.
Den mest effektive er den store type vi ser på kanoner og mange .50 rifler, ofte bare med een stor åbning i hver side og en relativ stor diameter (den behøver dog ikke være rund)

En velkonstrueret bremse har virkningsgrad på noget over 50% i visse kalibre, men effektiveteten er meget afhængig af kaliberen.
Svar
#9
Ulempen ved en mundnings bremse er at det øger lydtrykket for skudet, dvs højere bang!. Jeg er ikke helt klar over om det går udover skytten men os andre på skydebanen går det i hvert fald stærkt udover.

Jeg gør hvad jeg kan for at komme så langt væk så muligt fra så danne tingester på en skydebane!
Mvh
Christensen
Svar
#10
Tak for svarene...

Ideen med "godt" brugt er nok bedere end at "forsøge" sig med mange billigere kikkerter, så det bliver måden.

Jeg var hos min våben-pusher i dag og han havde en Zeiss Diavari V 3x12-56 uden lys "brugt" til 7999,- Der var hverken mærker eller ridser at se. Hvis jeg nu kan få en T3 med ovenstående kikkert til 13500,- incl montage vil det så være rimeligt?

Og det leder mig så til det næste spgørgsmål, betyder 200g's forskel virkeligt så meget på en riffel. En T3 vejer 3100g og en Sauer 202 3300g (Ifølge producenterns hjemmesider).

//Eske
Svar
#11
Prisen lyder fair nok. Men hvis du vil på nattejagt med kikkert uden lys, så god fornøjelse. Selv med sne i baggrunden er det svært at finde korset. Hvad vægten angår, er det i mine øjne bagateller med 200 gram. Men jeg har også store overarme[Big Grin]
Hvis du har tid til at vente med at købe så gør det. Div Tyske sider bugner med gode brugte ting. Men herhjemme kommer der en masse inden bukkejagten. God fornøjelse med div. køb
mvh Don Bums

Svar
#12
ja du skal have en Tysk/Østrisk med lys. køber du andet kommer du til at fortryde.... så køb den rigtige kikkert første gang.

Skal du skyde i dagslys er det en helt anden sag....

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#13
Hvilken skal jeg vælge? Begge er brugte.

1) Zeiss Diavari V 3-12*56 uden lys. Ser ud som ny... ingen ridser.
2) Zeiss Diavari Z 3-12*56 med lys. Brugt med ridser og "hak" i (forest). Hvad den har stødt på ved jeg ikke.

Der ligger begge hos en butik, hvad er en rimelig pris for hver enkelt?

Skal jeg vælge lys frem for en V-model?

Mvh Eske
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Finlux

Hvilken skal jeg vælge? Begge er brugte.

1) Zeiss Diavari V 3-12*56 uden lys. Ser ud som ny... ingen ridser.
2) Zeiss Diavari Z 3-12*56 med lys. Brugt med ridser og "hak" i (forest). Hvad den har stødt på ved jeg ikke.

Der ligger begge hos en butik, hvad er en rimelig pris for hver enkelt?

Skal jeg vælge lys frem for en V-model?

Du skal vælge lys, ingen tvivl om det. Har du bare den mindste chance for nattejagt er det vejen frem. Iøvrigt meget nattejagt at komme på i tyskland til fornuftige penge. Hvad forlanger manden for de kikkerter[?]

Mvh Eske


g jeg
mvh Don Bums

Svar
#15
2) Zeiss Diavari Z 3-12*56 med lys. Brugt med ridser og "hak" i (forest). Hvad den har stødt på ved jeg ikke.

Der ligger begge hos en butik, hvad er en rimelig pris for hver enkelt?

Skal jeg vælge lys frem for en V-model?

I den stand du omtaler den 5500- 6000 kroner.

Det er jo den gamle model, den kommer formodentlig på bud allevegne
til ca. 10.500 her op til bukkejagten[Wink]

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.

Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 690 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Miroku 7000
Armas Ego S/S
Simson 16/70 årg 1953
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#16
Du skal ikke købe en kikkert du syntes er grim (for hakket og ridset) til 5-6K.
Jeg købte en ny zeiss 2,5-10x50 med 30mm rør til 7K med montage og en Tikka T3 til 4500kr Ny på bud så slå koldt vand i blodet og vent på det rigtige tilbud og køb gerne privat men få en med på indkøb der ved hvad det drejer sig om hvis du skal se på brugt.
Personligt er jeg meget glad for min Tikka T3, du skal bare holde dig fra Lite modellen når du skyder 30-06.
God jagt :-)
Svar
#17
prethom: v-modellen står til 7999,- den kan jeg nok få længere ned hvis jeg samtidig køber en riffel.

Z-modellen sidder på en T3 hunter, samlet pris, 14999,- det syntes jeg er ALT for meget. jeg havde forestillet mig noget omkring 11500,-
Er det helt skævt?

Savage: Jeg har ingen intentioner om at købe en Lite-model, der er alt for meget "plastik".

//Eske
Svar
#18
hej finlux http://www.korsholm.dk/files/billeder/lo.../zeiss.pdf

der er lidt priser fra korsholm her at sammenligne med

du skal ikke købe brugt for dyrt

Mvh Bo
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Finlux

prethom: v-modellen står til 7999,- den kan jeg nok få længere ned hvis jeg samtidig køber en riffel.

Z-modellen sidder på en T3 hunter, samlet pris, 14999,- det syntes jeg er ALT for meget. jeg havde forestillet mig noget omkring 11500,-
Er det helt skævt?

Savage: Jeg har ingen intentioner om at købe en Lite-model, der er alt for meget "plastik".

//Eske


14999 er alt for meget for noget brugt. Gør som flere også skriver, slå koldt vand i blodet, der kommer masser af tilbud meget snart. Hvis du ikke er medlem i safari klubben, så overvej at gøre det. Så får du rig mulighed til at skyde røven ud af bukserne til årets safariskydning[Smile]
mvh Don Bums

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)