Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Export/Import af mil-spec kikkert ?
#1
Hejsa,

Er der nogen der har erfaring med at tage mil-spec optik hjem fra USA ?

Jeg tænker både på en leverandør der vil sende denne slags fra US, og på selv at tage det med i flyet. Jeg har problemer med at finde ud af om der er noget til hinder for det, men har ikke lyst til at stå med et problem med forsendelsen/lufthavnen.

Vi taler sandsynligvis om et Aimpoint CompM4.

Hvor kan man undersøge de reelle regler for den slags ?

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Prøv at kontakte DDTC - Directorate of Defense Trade Controls. De kan svare på det.

Det er muligt mil dot kikkerter kræver særlig tilladelse.

Jeg fik dette svar, da jeg spurgte om jeg som turist ville kunne købe almindelige riffelkikkerter og tage dem med mig ud af USA:

Rifle scopes for hunting are not controlled as defense exports by DDTC. Only rifle scopes made to military standards are controlled and require an export license issued by DDTC.

MVH Troels
MVH Troels
Svar
#3
Jeg har impoteret adskellig hundrede kikkerter med mil-dot og har aldrig haft problemer.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#4
Jeg formulerer mig måske uklart ...

Jeg mener kikkerter i miitær udgave, som fx. i dette tilfælde:

Aimpoint Compml2, Compml3, eller Comp4.

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Jeg spurgte Theopticzone om præcist det samme inden jeg bestilte en Leupold Mk4 m. mil.dot og lys m.v. De gentog blot hvad de havde skrevet før - "Der er ingen eksport restriktioner fsva. Danmark"

Så no probs!!!

J
Svar
#6
Ok, tak for info [Big Grin]

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
Inden der går helt inflation i mil.spec.-begrebet;
Mil-dot har intet med militære specifikationer at gøre - "mil" står for milliradian og deler cirklen op i 6283 radianer.......det er faktisk et meget civilt begreb idet den militære opdeling (NATO) er på 6400 radianer (TS).
Mil. spec. kan dække meget meget bredt, f.eks. kan det være farven på en kikkert der udgør de militære specifikationer. Ofte er det sådan at civile produkter er bedre end militære produkter (set fra forbrugerens synspunkt) - de fleste lande/stater er selvforsikrede og derfor er der ofte ingen garanti på produkter med militære specifikationer uanset det samme produkt, blot i civil udgave (og helt magen til) følges af en ganske omfattende garanti.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#8
Ok, det sætter jo tingene i et andet perspektiv...

Jeg mente at gummiarmeningen, som kun er på de millitære modeller ville være en klar fordel - hvis garantien(måske) lider under det, er det naturligvis ikke en fordel...

Takker
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Det er ikke sikkert - for så vidt angår Aimpoint - at det er som jeg beskriver vedrørende garantier, men det er det ofte..................det kan man kun blive klar over ved, at undersøge det specifikt for hvert produkt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)