Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako eller 97dl eller ???
#1
Hej håber på lidt råd/vejledning skal til at købe ny riffel evt. 2.
jeg skal primært skyde bukke men den skal også bruges til krondyr, svin,elg. måske sortbjørn/sneged
overvejer 30.06 til det hele. eller 6,5x55 og en ?????????

Hvad med veksel pibe og hvilke kaliber.6.5x55 0g ?? overvejer en s/l 97dl
eller en sako 30.06

Nogle gode råd??[Smile]

Flyttet af Moderator 001
Svar
#2
Dette er et kildent spørgsmål. Emnet har været oppe og vende mange gange, men dit valg er jo allerede nemmere, da du har noget til begge skålene på vægten.

Det bytte du nævner, kan sagtens nedlægges med 30.06.

Til gengæld kan man godt blive træt i hovedet efter en dag på skydebanen, hvis man bruger tunge kugler i sådan en.

Sako er en glimrende riffel, den hører til de behageligste at skyde med..

På den anden "skål" er der 6,5 x 55, et kaliber du kan skyde med i dagevis, og som er godt til bukkejagt. Det magter også nogle af de større arter, men den er ikke velset på grisejagterne.

Men køber du så en vekselpibe i f.eks. 9,3 x 62, så er du rigtig godt hjulpet. Den "tromler" alt ned på sin vej [8D]

Så det er spørgsmålet om du vil have singlen, eller mor med barn ...[^]

Eller også er det barn og mor [:I]

I begge tilfælde får du noget brugbart [Big Grin]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by nyland



Check venligst din email, da du ikke er tilsluttet PM systemet

jbn
Svar
#4
Hej tak for de hurtige svar, beklager hvis det er spørgsmål der er svaret på 100 gange. Jeg er først kommet ind på siderne i går.[Wink]
Ud fra jeres svar helder jeg nok mest til sako. Hvis jeg så vil have en 6.5x55 og en riffel mere til hjort, gris og ligende. hvilket kaliber vil i så foreslå. Har overvejet 7mm rem. Er 9.2x62 ikke noget krum i banen til hjortejagt i skotland.
Hvis jeg vælger 30.06 og evt. får en rekyledæmper i skæftet, så er den vel ikke være at skyde med end 6.5x55?? nogen der har erfaring dette.??
Svar
#5
Hej JS74

Til hjortejagten i Skotland, ville jeg uden at blinke, tage 6,5'eren med.

Der er masser af muligheder for at få en 30.06'er til at opføre sig "pænt". Jeg fik min til at arte sig, ved at benytte 110 grainskugler.

Prøv evt. at kigge i disse tråde.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=10044

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=10589

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=10682

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=10528

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by js74
[br Hvis jeg så vil have en 6.5x55 og en riffel mere til hjort, gris og ligende. hvilket kaliber vil i så foreslå.



Rusttræg Sako i kaliber 338 Win Mag. Men en 9,3x62 med en 250 grains kugle er nu ikke meget kartoffelkaster som mange vil gøre den til. faktisk har den næsten identisk kuglebane med en 6,5x55 med 156 grains kugler

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by js74

Hej tak for de hurtige svar, beklager hvis det er spørgsmål der er svaret på 100 gange. Jeg er først kommet ind på siderne i går.[Wink]
Ud fra jeres svar helder jeg nok mest til sako. Hvis jeg så vil have en 6.5x55 og en riffel mere til hjort, gris og ligende. hvilket kaliber vil i så foreslå. Har overvejet 7mm rem. Er 9.2x62 ikke noget krum i banen til hjortejagt i skotland.
Hvis jeg vælger 30.06 og evt. får en rekyledæmper i skæftet, så er den vel ikke være at skyde med end 6.5x55?? nogen der har erfaring dette.??



Hvis du skal have 2 rifler/piber ville jeg personligt vælge at den ene skulle være 6,5x55. Rekylen er så dejlig svag i den så den er god at skyde mange skud med som Claxel også nævnte.

Hvor krum kuglebanen er i 9,3x62 afhænger jo af hvilken patron du vælger at stikke i den. Den er ikke så slem med en lavere kugle vægt. En fabriks ladet 15g vulkan i 9,3x62 fra norma ligger tæt op af en 10,1g Oryx i 6,5x55. Du vil dog opnå en fladere kuglebane med en 338wm(8,6mm), men det er selvfølgeligt en afvejning af hvad man er interesseret i. Dog kan 338wm ikke følger med 7mm Rem Mag, 300wm og 300WSM hvad angår flad kuglebane.

Mvh
Christensen

Ps. En lidt sjov observation er at med fabriks ladet norma ligger 4 af kalibrene(minus 7mmRM) med ca. samme V0 på ca.4800-5200 joule. [B)]
Mvh
Christensen
Svar
#8
Hej tak for jeres hjælp. vil gå lidt i tænkeboks. 6.5x55 plus en større er nok den løsning jeg helder mest til. hvis der er andre som et godt foreslag, så skriv endeligt.
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by js74

Hej tak for de hurtige svar, beklager hvis det er spørgsmål der er svaret på 100 gange. Jeg er først kommet ind på siderne i går.[Wink]
Ud fra jeres svar helder jeg nok mest til sako. Hvis jeg så vil have en 6.5x55 og en riffel mere til hjort, gris og ligende. hvilket kaliber vil i så foreslå. Har overvejet 7mm rem. Er 9.2x62 ikke noget krum i banen til hjortejagt i skotland.
Hvis jeg vælger 30.06 og evt. får en rekyledæmper i skæftet, så er den vel ikke være at skyde med end 6.5x55?? nogen der har erfaring dette.??



Hvis du skal have 2 rifler/piber ville jeg personligt vælge at den ene skulle være 6,5x55. Rekylen er så dejlig svag i den så den er god at skyde mange skud med som Claxel også nævnte.

Hvor krum kuglebanen er i 9,3x62 afhænger jo af hvilken patron du vælger at stikke i den. Den er ikke så slem med en lavere kugle vægt. En fabriks ladet 15g vulkan i 9,3x62 fra norma ligger tæt op af en 10,1g Oryx i 6,5x55. Du vil dog opnå en fladere kuglebane med en 338wm(8,6mm), men det er selvfølgeligt en afvejning af hvad man er interesseret i. Dog kan 338wm ikke følger med 7mm Rem Mag, 300wm og 300WSM hvad angår flad kuglebane.

Mvh
Christensen

Ps. En lidt sjov observation er at med fabriks ladet norma ligger 4 af kalibrene(minus 7mmRM) med ca. samme V0 på ca.4800-5200 joule. [B)]


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)