Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagt med lyddæmper
#1
Grundlæggende tror jeg, at jeg - og alle andre jægere - i jagtsituationen ville skyde bedre med et luftgevær end med en riffel.
Derfor vil jeg til at nyde skudøjeblikket ved at benytte lyddæmper hvor det er tilladeligt - f.eks. i Sverige og Skotland - og forhåbentlig i Danmark i løbet af en overskuelig fremtid. Det stille nye krav til riflen. Den skal gerne være kort og let så den samlede konstruktion stadig er håndterbar. Lyddæmperen bliver nok af reflex typen, som trækkes ca. 20 cm ned over piben. Riflen kunne f.eks. blive en Tikka Battue eller en Steyer Scout, men deres pibe er kun 50 cm lang. Findes der et bedre valg end en Blaser? Den har en pibelængde på 58 cm. Alle tre rifler er 102 cm i totallængde. Kalibevalget bliver nok .270 Win.
( Jeg ønsker ikke at starte endnu en ....... sikkerhedsdiskussion)
Svar
#2
Jeg ved ikke med de andre, men alm Steyr Scout findes med fabriks-gevind.

1/2"x20 (halvtomme amerikansk fingevind - 1/2"UNF)

Jeg har selv haft en Steyr Scout i .308Win og må sige at trods dens 48.5cm løb, så skød den bedre end meget andet jeg har prøvet.

Den findes dog ikke i .270Win - ikke medmindre du får produceret et løb til den.

Kig evt på http://www.soundmoderators.co.uk

Der findes en lyddæmper, specielt til Steyr Scout.! mener best.id er T8SSR (BR Reflex lyddæmper med 8 baffler, SSR = Steyr Scout Rifle)

Har spekuleret på et sådant bæst igen.

Men lige nu roder jeg med en lever action Marlin 1895CB, hvor jeg er ved at gøre den lidt mere tidstypisk end den er i dag.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
hvad vil i anbefale til en 375rum reflex, sai eller andet

en rum er noget med noget goddav

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#4
Med hensyn til træfsikkerheden, tror jeg HappyNanoq har ret - Scouten har formentlig en udmærket samling, men det er, efter min mening heller ikke det største problem, ved at vælge en kortløbet riffel. Så vidt jeg ved, er de største ulemper stor mundingsflamme og lavere hastighed. Man kan så sige, at det første klarer lyddæmperen og det andet kan man genlade sig ud af! Umiddelbart ser det bare ud til, at man får både i pose og sæk, ved at vælge Blaseren - eller..?
Svar
#5
Man kunne også kigge efter ældre Tikka M55. Den har kun 50 cm løb - og så en bøssemager til at lave gevind.
M55 er som rifler skal være. Pænt træpind metal hele vejen igennem og skyder præcist. Stor kugle på ladegrebet, så man også kan repetere nemt om vinteren med handsker på... og så kan de fås i forskellige kalibre for ikke ret mange basseører i fornuftig stand...

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Hvad med en Remington seven. Den er lille let og handy.
de 2 jeg har skyder overraskende meget fine grupper.

(se nederst i tråden)
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=9262&SearchTerms=er

mvh. Bang
Svar
#7
Lynge - BR Reflex-dæmperen laves op til og med .50BMG

Så mon ikke din bette ærtebøsse kan få en dåse på også.??

Snak gerne med Leo Nielsen i Ålborg Våbenhandel, han er den danske distributør af BR Reflex-dæmpere. Han får dem vist fra england hvor den store grossist ligger, så de kan hurtigt skaffes med det gevind du ønsker - til den løbsdiameter der er aktuel for våbnet.

Østjysk våbenhandel kan også skaffe dem, og der lå prisen vist på 2.500Kr pr enhed. Men lige pt havde de ikke det store udvalg.

Mht Steyr Scout - så kan jeg forresten nævne, at trods det korte løb, så har Steyr Scout'en faktisk et meget "hurtigt" løb.

Om dette er fordi løbet er fremstillet med Steyrs koldhamring - og det ikke er boret og efterfølgende riflet ved mekanisk fjernelse af materiale.. ja det ved jeg ikke.

Men hvis du kommer ud på lange hold, så tror jeg stadig at Steyr'en er fuldt ud lige så god som en riffel med længere løb.

Kig evt på http://www.steyrscout.org (eller net??)

Personligt vil jeg langt hellere have en Scout - end en B.. Bl... Bla... bvadr.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Hej Leo, velkommen i forum, og tak for sidst !

Happy nanoq skrev
Citat:quote:

Den findes dog ikke i .270Win - ikke medmindre du får produceret et løb til den.


Er du sikker på låsen og magasiner kan klare .270 win, den er jo lige så lang som en 30-06 ?

Jeg tror man skal over i noget .270 RUM eller .270 SAUM eller sådan noget for at få en .270´er der kan være i en Scout, men jeg må da indrømme at jeg ikke har undersøgt det til bunds. Forresten så kommer Scouten jo som standard i kaliber 7mm-08. Er det ikke bare en .270 win i et .308 hylster ?

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Tja, må indrømme at jeg heller ikke har undersøgt det til bunds...

men ved det er muligt at fremstille forskellige løb til den, omend det er omstændigt at skifte løbet.
(Er ved at få værktøj, så jeg kan klare det! eller i hvert fald så jeg kan afmontere løb, og lave gevind for lyddæmpere.!)

Der er ikke så stor forskel på .308 og .270.. ud over hvis man skyder på meget lange hold.

.270Win er noget fladere i kuglebane, men med lettere projektil.

Uanset hvad, så skal man kende kuglebanen - så rent ballistisk er det jo ligemeget hvilken kaliber man vælger. Dén lærdom får man jo ved at indskyde på en bestemt afstand og søge data for kuglebane - og ellers prøve sig frem.

Når man kender våbnet og kuglebanen - er det minimalt hvad man kan gøre med en .270Win som man ikke kan gøre med en .308'er

Det er nemmere at få træningsammunition til 308'eren.

Havde selv en Mossberg riffel i .270Win, det var den første jagtriffel jeg købte heroppe. Den skød såmænd udemærket, men den havde ingen fortrin over .308 - ikke hvad jeg følte i hvert fald.

Det er en udemærket kaliber som sådan, men det var langtfra alle butikkerne som havde patroner til den - hvorimod .308 har alle patroner til.

En velassorteret forretning i Dk har muligvis .270Win, men selv der skal man ikke lige forlade sig på det.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

7mm-08. Er det ikke bare en .270 win i et .308 hylster

Det er nærmere en 284-08, så den er lidt større ...

27-08 er såvidt jeg har læst, stadig en wildcat ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

............Om dette er fordi løbet er fremstillet med Steyrs koldhamring...........

Nu ved jeg ikke helt præcist hvad der er specielt ved Steyrs koldhamring i forhold til andre kodlhamringer, men generelt er .308 meget lidt følsom overfor løbslængder.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

............Om dette er fordi løbet er fremstillet med Steyrs koldhamring...........

Nu ved jeg ikke helt præcist hvad der er specielt ved Steyrs koldhamring i forhold til andre kodlhamringer, men generelt er .308 meget lidt følsom overfor løbslængder.



Tror ikke der er noget særskilt ved Steyrs... det var en formuleringsfejl der lagde op til åbenlys flueknepperi.

Men koldhamringen skulle have "skylden" for at trods det korte løb, så taber den ikke så meget i hastighed. - og det er kun noget jeg kan bakke op med diverse hjemmesider som siger netop dette.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
7mm-08Rem fås bl.a. fra Norma, Winchester og Federal, så helt wildcat er den nok ikke mere.... [Smile]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
Tak Lasse.
Det er dog et imponerende antal "grønlændere", der er med i dette forum - der må være mørkt deroppe for tiden.
Jeg tror, at det er rigtigt, at .308win er et velvalgt kaliber til en kortløbet riffel som Scout'en - Der kan nok ikke nå at brænde mere krudt, så man ville formodentlig ikke få ekstra hastighed, hvis den kunne leveres i f.eks. 30.06. Man kan jo så sige, at det er et fravalg, som man ikke behøver overveje i en Blaser!

Umage gir' mage.
Svar
#15
[quote]Originally posted by ran

Man kunne også kigge efter ældre Tikka M55. Den har kun 50 cm løb - og så en bøssemager til at lave gevind.

Nu er det jo altså lige sådan, at din M55 er en speciel kortløbet trykjagt model[Wink][Wink]
Det vidste du nok ikke Rex[Big Grin][Big Grin]

Johnny

(brown)Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.

Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Miroku 7000
Armas Ego S/S
Simson 16/70 årg 1953(/brown)
[Image: schonauerM72_2.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#16
Schönaur: Dejlig riffel du har [:p]

Jeg har den samme, dog i 30-06, med Snelle og en gammel Kahles 2-7 i originale svingmontager.

Hvad bruger du af montager til din?

(Beklager off-topic)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#17
[quote]Originally posted by JRexA

Schönaur: Dejlig riffel du har [:p]

Jeg planlægger at sætte en Kahles C 3-9x42 på den[:p] har ledt i et godt stykke tid efter en kikkert, der ikke var for stor til så kort en riffel. Lige nu sidder der en Fontaine 3-9 på[Sad] men dyret skulle ud at skyde[Big Grin] indtil det rigtige blev fundet. Lige nye er det en helt almindelig flad Weavermontage, men der ryger en stål på, når der skiftes, her inden jagtsæsonen. Riflen havde forøvrigt kun skudt nogle få hundrede skud da jeg fik den.

Fik den af konen i 50 års fødselsdagsgave[Wink][Wink][Big Grin]

(Beklager off-topic)

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.

Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Miroku 7000
Armas Ego S/S
Simson 16/70 årg 1953
[Image: schonauerM72_2.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#18
Jeg ledte efter Weaver montager til min M72, men kunne ikke finde noget... Og dem jeg spurgte, herunder Gabi Recknagel(Via en ven i Spanien) kunne ikke hjælpe.

Kunne godt få Happy til at bikse noget sammen... men ville gerne have en autoriseret Weaver base.

Jeg fi i øvrigt min til en OK pris... lidt mindre end prisen på en ny Kahles kikkert uden lys og uden moms... [:p]

Tilbage til Topic...

Kunne godt overveje et halvskæfte til min M72, og så en Reflexdæmper, ville være rart med en relativt støjsvag riffel, og heroppe er repeterende og enkeltskuds jagtrifler jo ikke omfattet af våbenloven..... [Big Grin]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Jeg ledte efter Weaver montager til min M72, men kunne ikke finde noget... Og dem jeg spurgte, herunder Gabi Recknagel(Via en ven i Spanien) kunne ikke hjælpe.

Kunne godt få Happy til at bikse noget sammen... men ville gerne have en autoriseret Weaver base.

Jeg fi i øvrigt min til en OK pris... lidt mindre end prisen på en ny Kahles kikkert uden lys og uden moms... [:p]



Weaver baserne sad på, da jeg fik riflen. Men jeg ved at det er Bøssemager Peter Zinck i Bjerringbro der lavede det. Han reparerede forøvrigt også aftrækket, hvor der var en fejl på hærdningen af nogle af delene. Han kan varmt anbefales.

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.

Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Miroku 7000
Armas Ego S/S
Simson 16/70 årg 1953
[Image: schonauerM72_2.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#20
Citat:quote:

Nu er det jo altså lige sådan, at din M55 er en speciel kortløbet trykjagt model[Wink][Wink]
Det vidste du nok ikke Rex[Big Grin][Big Grin]

Johnny



Hejsa
Næh, det vidste jeg faktisk ikke. Har set par stykker i kal 222rem i samme pibelængde. Troede faktisk det var standardlængden.. [Smile]

Men det er rart, at have noget, der er specielt [Big Grin]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)