Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
premium kugler
#1
Jeg fandt denne artikel om premium kugle, hvor man ser kugle efter anslag på 3000f/s og 2000 f/s

obs der er 3 sider

http://www.huntingmag.com/guns_loads/HMb...index.html

oryx ser ikke godt ud ved 3000+

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#2
Fint link!

Jeg har håndladet i 10 -15 år men har erfaret at det som jeg troede var rigtig godt, kun var middelmådigt - her mener jeg de forskellige projektiler som jeg har anvendt. Ved i om der findes andre tilgængelige tests af projektiler - så vil jeg gerne høre om det :-)

Citat:quote:

Originally posted by skipper

Jeg fandt denne artikel om premium kugle, hvor man ser kugle efter anslag på 3000f/s og 2000 f/s

obs der er 3 sider

http://www.huntingmag.com/guns_loads/HMb...index.html

oryx ser ikke godt ud ved 3000+

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk



Gode kugler!
Gode kugler!
Svar
#3
Citat:quote:

Jeg har håndladet i 10 -15 år men har erfaret at det som jeg troede var rigtig godt, kun var middelmådigt


Kan kun give dig ret.
I dag bliver man tuet ørerne fulde af at man ikke kan jage noget som helst tyndskindet vildt uden hightec fantasikugler til astronomiske priser. Om jeg begriber folk falder for det[xx(]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
slet
Svar
#5
Tror ikke der er nogen her der er fatsvage [B)]

Men så er det jo godt at man kan pürsche sig så langt væk, at anslagshastigheden passer til de middelmådige kugler der af og til bruges ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
slet
Svar
#7
Hov hov, kalibre med stor rekyle, ja det har jeg via primitiv utidssvarende praktisk erfaring fundet unødvendigt til de "par" stykker vildt jeg har på samvittigheden[Big Grin]

Middelmådige kugler, det det er ikke nogle rare ord Clax[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Men at disse markedsføringsvidundere virkeligt skulle være nødvendige har jeg stadig til gode at se i "real life"....[B)][Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
slet
Svar
#9
@hans

Hvis du nærlæser din genladebibel ville du vide at netop Barnes TSX er en af du kugler med det bredeste hastighedsvindue. Den ekspanderer til en rimelig diameter selv ved meget lave hastigheder. I modsætning til Fail Safe.
Nu er det så osse ligegyldigt med Fail Safen da den ikke produceres længere.
Til gengæld er der en tendens til at de 2 kugler taber vingerne ved meget høje hastigheder. (læs magnum kalibre på kort hold)

mvh M@X som næsten kun bruger TSX og Oryx
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Citat:quote:

Det modsatte er vel tilfældet, "superkugler" høre vel egentligt hjemme i højhastighedskalibrer.


Hmmm, det mener jeg nu er endnu en forbandet misforståelse.

Folk der køber et højhastighedskaliber vil bruge kaliberet på kort hold, nuvel, hvis de så nogensinde skal bruge kaliberet på de ufattelige afstande de har ævlet om i årtier og endsige evner at ramme derude, så har fantasikuglen ingen effekt da den på de lange afstande er nået ned i en hastighed hvor en fodgænger er hurtigere.

Prøv at lure BC på disse fantasikugler[xx(]

Tager man en Soft point og sender den afsted men lad os sige 1000 m/s så er den vel ret afpasset til alt europæisk vildt mellem 300 og 500m, for det må jo være disse afstande disse premiumtilbedere skyder på[B)]

Tager man nu en lad os sige 300 wby og smider den tungeste softpoint i til trykjagt så må den ikke andet lige være ret ideel.
Hvad har man og bruge f.eks en 165 grains kugle til ved 1100 m/s, eller hvad den nu skal piskes op til, på trykjagt????

Hvad er det folk falder for??? Jeg må åbenbart, som Hans-Jørgen skriver, være fatsvag[Big Grin]
[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Men der var måske større chance for at dyret vat dræbt, hvis kuglen havde afleveret alt sin energi inde i dyret


vrøvl

en kugle med 6000 joule som min weatherby, der giver gennemskud, kan levere mere energi i et dyr en en 308 uden gemmenskud

du skal beregne kugle energi ved indgang og ved udgangshul (svært) og så se differencen.

hvorimod en kugle uden gennemskud, kan man konkludere at alt energi er blevet i dyret

eks skyde en elg med en weatherby: kugle går i gennem store knogler og kommer ud med 200 m/s
= 236 joule
differense 6000-236 = 5764 joule afsat i dyret
308 3707 joule i mussle
QED
skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#12
Har du kronograferet de 200m/s eller gætter du?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Det er meget godt men hvad skal man med sådan en "300 wby impotenza small dick"???

Forsøge at gradbøje død???[B)][?]

A perfect solution for a non existing problem[Wink]

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
ad max jeg skriver EKS,

jeg læste en artikel på campfire mener jeg, hvor man testede, dette og med en 300 winmag gennem en elg, var det vist ca 150m/s. men ikke helt sikker. så betragt det som et gæt/regne eks

Citat:quote:

Det er meget godt men hvad skal man med sådan en "300 wby impotenza small dick"???

Forsøge at gradbøje død???

A perfect solution for a non existing problem



og GT, du gentager dig selv. jeg får den smørre hvergang jeg skriver weatherby.

her var (weatherby) ikke emnet, men om hvordan kugler afsætter energi, med og uden gemmeskud. men når men kender dig skulle jeg nok have brugt 9,3-62 og 308

respekter andres valg og hold dig til tråden emne,så ville dette forum være hyggelige for andre end dig

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk

Indlæg modereret
Svar
#15
Citat:quote:

og GT, du gentager dig selv. jeg får den smørre hvergang jeg skriver weatherby.

Øhhh nej, ikke herfra!

Citat:quote:

. men når men kender dig skulle jeg nok have brugt 9,3-62 og 308

respekter andres valg og hold dig til tråden emne,


Og Ja, meninger på et forum er til debat, ellers bør man nok ikke skrive på et sådant[Wink]

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!

Modereret
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
@skipper

Tak for linket

Indlæg modereret
mvh
Svar
#17
Med fare for igen at gentage mig selv[Big Grin]

De eneste virkeligt veldokumenterede undersøgelser der er lavet omkring hvordan det at skyde et højhastigheds-projektil ind i et levende væsen, tilvejebringer væsnets afgåen ved døden, er lavet på mennesker.

Der er lavet i millionvis at uvidenskabelige forsøg med yderst tvivlsom håndtering af de "indsamlede data" (utallige jagtture med nedlagt vildt[Big Grin])

Den før omtalte videnskabelige undersøgelse havde som en af sine konklusioner at:

"shock-virkning" uden tilhørende beskadigelses at vitale organer medfører IKKE at organismen "aflives"

Massiv midlertidig påvirkning af centralnervesystemet (Altså f.eks. trykbølger i vævet der påvirker centralnervesystemet) KAN medføre bevidstløshed i kortere eller længere tid. Bliver dette koblet med en langsomt virkende men fatal skade på vitale organer (overrivning/ punktering af blodårer, mekanisk ødelæggelse af vitale organer e.t.c.) så vil resultatet være at det vil se ud som om dyret "falder i knaldet" og "forender omgående"

Der er eksempler på at soldater i den omtalte undersøgelse har overlevet gennemskydning af overarm, torso og lunge med .50BMG herunder overskudte knogler i overarm og ribben.. ovenikøbet uden at den pågældende mistede bevistheden[:0]

Det blev konkluderet at den eneste sammenhæng der kunne findes mellem graden af dødelig virkning af en given kaliber, var andelen af permanent ødelæggelse af vitale organer og strukturer i kroppen.

Det følger logisk deraf at diskussionen om "hvor meget energi der "afleveres" i dyret" er ulogisk.. Langt størstedelen af den omtalte energi går til at deformere projektilet og ødelægge strukturer i projektilets bane gennem kroppen.

Det følger også logisk deraf at jo større og tungere og hurtigere et projektil er jo mere kan/vil det ødelægge på sin vej gennem en dyrekrop. Det er den ENESTE grund til at øge "energiniveauet" i en kaliber.

Det følger også logisk at længden på sårkanalen er af afgørende betydning, jo længere sårkanal, jo flere strukturer i kroppen træffes og ødelægges.

Hvis et projektil har den rette balance mellem vægt, hastighed, tværsnitsbelastning og deformation vil det ødelægge mest muligt på sin vej, og dermed dræbe dyret mest effektivt.

Deraf følger også logisk at jo større dyr, jo større energi, som så kan tilvejebringes ad to veje: mere hastighed eller tungere kugle.
(forudsat at tværsnitsbelastningen er ens)

Har projektilet ingen deformation, vil påvirkningen være langt mindre, måske ikke engang umiddelbart dødelig for dyret selvom energiniveauet er stort. Jo større diameter et udeformerbart projektil har, jo større permanent sårkanal.

Et "wea-kaliber" dræber altså ikke mere effektivt end en meget langsommere kaliber, medmindre den større bevægelsesenergi kan "bruges fornuftigt" enten til at skaffe større ødelæggelse af vitale organer eller strukturer i dyrets krop.

I mine øjne er høj hastighed kun nødvendig hvor man vil sikre sig enten en meget høj grad af deformation af projektilet (varmint)og/eller vil skyde på stor afstand, hvorved man kan kompensere for tabet af energi til luften (gnidningsmodstand)
I dette tilfælde er trægt deformerbare projektiler ikke en nødvendighed, kun en ekstra forsikring for en passende lang sårkanal.

At forsøge at "reparere" på den høje hastighed med et svært deformerbart projektil er i bogstaveligste forstand "spild af krudt"[Big Grin]

Efter min mening er "premium" kuglernes berettigelse ikke at de deformerer mere trægt end andre kugler, men at de opfører sig meget "kontrolleret" - d.v.s de deformerer "pænt" og forbliver dermed mere stabile i dyrets krop og øger dermed chancen for træf i, og ødelæggelse af dybere liggende vitale organer/strukturer i dyret.
At de også ofte giver gennemskud og dermed mere schweiss er sekundært, men nyttigt ved skudstærke dyre der oftest løber et stykke selv med et dræbende træf.

Den ubetinget mest kontrollerede og "stabile" kugle jeg kender er Barnes X/TSX, og disse kugler har også gode ballistiske egenskaber (høj BC og S.D.)

Jeg har i min skuffe en .375 300 grains Barnes TSX, der efter et diagonalt skud gennem en bøffeltyr, stadig vejer 300 grains og ligner en reklame for sig selv.. Projektilet blev fundet lige under skindet foran skulderen på tyren. Projektilet blev sendt afsted fra en Sako i .375H&H og var ladet til 2500 fps fra den riffel. skudafstanden var ca. 80 m
(desvære var det ikke mig selv der skød[:I])

i samme skuffe ligger et 270 grains .375 Barnes TSX der har nedlagt et stort rålam på en trykjagt, dette projektil kan kun skelnes fra det ovenstående på længden, faconen er den samme! fra en 376Steyr Scout, og ladet til ca 2400fps. Afstanden var ca 30 m.
Projektilet blev fundet efter en del gravearbejde i jorden bag det forendte rålam.. ca. 45 cm nede i skovbunden.

Gad vide om ikke de to projektiler har ramt deres mål med nogenlunde samme hastighed?

Begge de to dyr lagde sig på stedet!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Det er muligt, at du gentog dig selv Dravis, men hvor er det godt at få tingene summeret op og sat sammen i en sammenhæng.

Desuden er jeg enig med dig hele vejen igennem.
Super indlæg!
Svar
#19
Så er det da godt vi ikke har bøfler i europa[Big Grin][:o)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!member of "Team Headshot", og gider ikke diskutere det mere!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Ja, der skal jo være en grund til at rejse helt til Afrika[Big Grin][:p][Smile][:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)