Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tilspænding af kikkertringe ??
#1
Hejsa

Jeg har en Zeiss 6-24x56 monteret, men jeg synes mit trådkors sidder skævt, og det vil jeg ændre. Mit (måske dumme) spørgsmål lyder så:

Er der nogen bestemt måde hvorpå man spænder kikkerten til igen.. "over kryds" eller lign.. vil jo helst ikke lave mærker i kikkerten.. Nogle gode råd [Big Grin] til denne arbejdsgang..

Vh. Tooms
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#2
Jeg spænder mine Leupold Mark 4 i kryds (2 x 4 torx). De får 2,5NM (det er altså ikk ret meget) og lidt loctite.

Jeg anvender en momentnøgle, der anvendes til cykelgear.
Svar
#3
Jeg krydsspænder(dvs. jeg skiftes til at spænde på 2 modsat stillede skruer) med en unbrakonøgle, indtil jeg finder skruerne er spændt hårdt nok. Jeg holder mig langt fra loctite for på et eller andet tidspunkt finder jeg alligevel på at pille kikkerten af igen, af en eller anden urensagelig grund.

Jeg ved ikke om det er den "rigtige måde" men den fungere til min tilfredshed.
Mvh
Christensen
Svar
#4
Jae, kan se i anden tråd, at meningerne om Loctite er delte (hvis det er det, nogen kalder lim). Jeg bruger den blå, som er en låsevæske. Den røde derimod, er nok det, der kommer tættest på lim. Den kan kun løsnes med varme, og det er ikke den, du skal bruge.

Og hvorfor bruger jeg låsevæske? Jo, jeg har oplevet, at sigtet løsnede sig på skydebanen. Pludselig vandrede skuddene og ganske rigtigt, efter at panikjustere på samtlige skruer, der var på sigtet, prøvede jeg lige at trække skruerne på ringene... de var løse[xx(]

Jeg har siden brugt den blå Loctite og spændt i moment og ikke haft problemer siden.

På alle de MC'er jeg har haft (hvoraf mange er V2'ere), har alle kritiske bolte være låst med Loctite fra fabrikken.

Meningerne om låsevæske er som sagt delte. Prøv dig frem. Hvis du kan skyde 50 skud på banen, og dit træffepunkt ikke drifter, så tyder noget på, at dit sigte er korrekt monteret.
Svar
#5
Prøv at bruge ganske almindeligt rå linolie. Det hærder op og låser skruerne samtidig med at det rustbeskytter. Det er også lettere at løsne igen end locktite er. [Wink]
Så skal du sørge for at ringene er spændt nøjagtigt lige langt ned på begge sider. Hvis dine ringe er samlet under midten, skal du især være opmærksom på dette, da uens samling uværgeligt vil give klemskader på mellemrøret.

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)