Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norge : Vil sælge jagt på Jærv
#1
Vil guide utlendinger til jervejakt

Reiselivsbedrifter og rettighetshavere i Indre Namdal tilbyr nå gluggjakt på jerv som nytt jakttilbud, og sikter seg også inn på det internasjonale jaktmarkedet. Når europeere er villig til å reise til USA, Canada og Russland for å jakte rovdyr, bør det også være et marked for jervejakta i Norge, mener tilbyderne.

- I dag reiser mange til USA, Canada og Russland for å jakte på rovdyr. Jeg tror at det sitter noen jegere ute i den store verden som er interessert i å jakte på jerv i Norge også, sier Kjell Asgeir Trones, som markedsfører tilbudet gjennom Din Tur.

Han er innstilt på å gjøre jervejakta til en del av næringsgrunnlaget for gården. Han er i ferd med å søke BU-midler for å videreutvikle ideen som kom på bakgrunn av de økende rovdyrproblemene i regionen. Det er åtejakt jegerne tilbys, med trafikkdrept vilt 50 til 70 meter unna hytta. På åtet monteres en revevarsler.

- I første omgang vil vi selge pakker som strekker seg over tre dager, og som inneholder både jakt, guiding og transport. Muligens kan vi utvide dette med sporing av jerv også, sier Trones til Namdalsavisa.

Også Vik naturopplevelser vil tilby det samme på Steinfjellet. Her foregår jakta på stasallmenning, slik at den bare tilbys for nordmenn.

- Det er aldri gjort noe tilsvarende før. Ettersom vi har problemer med å ta ut de jervene som skal felles under lisensjakta, forsøker vi dette. Jeg vil tro at det vil være en opplevelse for østlendinger å komme hit for å jakte på jerv, sier Kåre Vik. Han har allerede fått henvendelser, men har foreløpig ikke tegna noen kontrakter for vinterens jakt som varer fram til 15. februar.

Mere her

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)