Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Paralelakse
#1
Hvad er paralelakse? I min bonderøvshjerne (ha ha så effektivt er filtret altså heller ikke) betyder det , groft sagt at den længdegående akse i scopet er paralel med løbet. Nu er min riffel indskudt perfekt og jeg rammer hvor jeg sigter!

Idag var jeg på Høvelte Kaserne for at låne en Collimator - med henblik at få noteret mit zero - og når jeg så kikkede i Collimatoren var den mørke skive i Collimatoren forskudt fra den lyse skive i mit scop (det lignede faktisk en begydende solformørkelse, med det mørke bagest) det må da være fordi min paralelakse ikke er iorden, og iogmed jeg ikke kan justere paralelaksen på kikkerten må det da være montagen der ikke er iorden - eller hvad?
Help - jeg er lige ved at brænde sammen [}Smile]

Og hvad betyder det at mit scop er paralelakset (eller paralelaksefrit) op til 150 meter (jeg er virkelig på spanden her)

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#2
For at fremme svarene:
En Collimator er en slag boresighter man placerer for enden af løbet (ved indstikning) som viser en kvardratskive hvor de lodrette akser er benævnt med bogstaver (A,B,C,D o.s.v.) og de vandrette er benævnt med tal, man kan så - når man har indskudt sin riffel - montere Collimatoren og konstatere at "nu er mit zero i f.eks. E7" og så kan man afmontere sin kikkert.
Når man så skal montere sin kikkert igen, sætter man Collimatoren på igen og justerer sin kikkert ind på E7.

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#3
Parallakse er et fænomen, der opstår, når kikkertens trådkors ikke ligger nøjagtigt i et af de optiske billedplan i kikkerten - altså på det sted, hvor billedet er i fokus. Hvis der forekommer en parallakse fejl, vil trådkorset flytte sig i forhold til sigtebilledet, hvis du kigger skævt igennem kikkerten, og du vil med andre ord ikke ramme præcist hvor trådkorset hviler, medmindre du ser lige igennem kikkerten.
En sigtekikkert kan i princippet kun være 100% paralaksefri på én afstand, medmindre der kan paralaksejusteres på objektivet. Typisk er jagtkikkerter parallaksefri på 100 meter. På alle andre afstande forekommer der parallakse. På praktisk jagt spiller fænomenet ingen nævneværdig rolle, da vi i grelle tilfælde taler om ganske få centimeter på jagtmæssige skudhold. Ved lange skud får fænomenet imidlertid betydning.
På en kikkert uden parallaksejustering kan man sikre sig, at der kikkes lige igennem kikkerten ved at bevæge hovedet så langt tilbage som muligt, hvilket reducerer synsfeltet, men garaterer et ret kig.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Tak for det klare svar! [Image: anim_wave.gif]

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)