Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber til jagtfeltskydning
#1
Hej!

Er der nogen, der bruger .223R til jagtfeltskydning, eller den for vindfølsom på de lange afstande?

J.
Svar
#2
Hej Jamo

Hvis du ikke har en riffel i større kaliber,så skal du naturligvis bare bruge den.Men rent principielt syntes jeg at den er for lille-der er ikke så meget idé i at skyde på skiver der forestiller div.store hjortearter,vildsvin og andet "storvildt" med .222-.223 og lign.kalibere.(Ja-undskyld,jeg ved godt at det egentligt ikke var det spørgsmålet gik på[:o)][Wink])

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Til NSK skydninger er cal.25 mindste kaliber ifølge vedtægterne.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Hej Jamo

Hvis din 223R er en traditionel udgave med en stigning i piben på 1-12”, og du dermed kun kan bruge kugler op til 55 gr. (BC ca. 200). Så vil du nok opleve den som meget vindfølsom på lange hold. Hvis stigningen er 1-9” eller kortere så kan du bruge matchkugler på 70 gr. (BC ca.320), hvilket vil minimere sidevindsfølsomheden. Har du adgang til et ballistisk program, kan du udregne nøjagtigt hvor stor forskellen er på de forskellige kugletyper og kalibrer.

Personlig erfaring: ”det er svært at overbevise sig selv om at sigte 45cm op mod vinden, selvom man har læst den ballistiske tabel hjemmefra”

Hilsen JM
Svar
#5
Hej!

Tak for svarene - jeg skulle bare lige have lidt opbakning til at købe den 6,5'er (selvom der er økonomiske skrubler) [Big Grin] Det er gode argumenter I kommer med - noget klart kan bruges til at overbevise mig selv!!![:p]

J.
Svar
#6
Tillykke med din beslutning om at købe en 6.5 x 55. Til JAGTfeltskydning er det efter min bedste overbevisning allervigtigst at træne med den riffel man bruger til JAGT og for den sags skyld ligeså f.s.v.a. kikkert.

Jagtfeltskydning bør være et spørgsmål om antal dødelige træf. Ikke om der skydes en 10'er, 9'er eller 8'er... Jagtfeltskydning bør være praktisk skydetræning under så realistiske forhold, som regel Danmark tillader, og altså gerne med det værkstøj man bruger når det gælder.

Jagtfeltskydning handler mere skyttens evne til at bedømme afstand, anvende standpladsens tilladte hjælpemidler bedst muligt og i det hele tage improvisere sig til den bedste skydestilling - mere end det handler om finskydning.

Og med en 6½ har du taget et fornuftigt all round valg - held og lykke.

The Kartoffel Kaster
Der Kartoffel Wegwerfer
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)