Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kødben
#1
Må hunde få kødben af hjort?

Nyland
Svar
#2
Mine 2 laber må ikke de kan knuse det så det splinter.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#3
Mine hunde og mange af dem jeg kender har altid fået ben fra hjortevildt også, og det har aldrig givet anledning til nogen problemer så vidt jeg ved[Smile]

Jimmy

17 HMR, 30.06, 416 Rigby
Svar
#4
Hej

Der burde ikke være nogen problemer i at give hunde hjorteben så længe de er ikke er kogt eller har været stegt, da kan de nemt give splinter der kan skade hunden.
Det samme gælder også med kyllinger og fugle generelt, fersk kan de få dem men kogt eller stegt kan de skade hunden.
Troels Gundlach
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Gundlach

Hej

Der burde ikke være nogen problemer i at give hunde hjorteben så længe de er ikke er kogt eller har været stegt, da kan de nemt give splinter der kan skade hunden.
Det samme gælder også med kyllinger og fugle generelt, fersk kan de få dem men kogt eller stegt kan de skade hunden.



Er det kun mennesker og fjerkræ der kan få salmonella[?]Tænkte bare lige på det med fersk kylling
mvh Don Bums

Svar
#6
Hej

Jeg ved ikke om hundene kan få salmonella, har indtil videre ikke hørt om det. Men mon dog tænk på alle de rådne dyr en hund i naturen ville sætte sine tænder i![Big Grin]
Troels Gundlach
Svar
#7
Hunde kan sagtens blive syg af salmonella!Men sjælden har de så voldsomme sygdomstegn som mennesker!!!En gang ind i mellem kann hunden dø af salmonella!I øvrigt kann mennesker blive smitte af hunden med salmonella!Smitte risikoen er faktisk ret stor når hunden er smitte pga den tætte kontakt man har til hunden!

Lille Krengel
Hilsen Lille

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Krengel
Smitte risikoen er faktisk ret stor når hunden er smitte pga den tætte kontakt man har til hunden!


Derfor kan jeg også blive helt hysterisk når folk lader deres hunde slikke dem (og deres og andres børn) i hovedet [xx(].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Lige præcis!

Der findes undersøgelser fra amerika som på viser at ca. 4% af salmonella infektioner stammer fra hund som smittede deres ejer!

Lille krengel
Hilsen Lille

Svar
#10
Er smitte faren ikke størst med hønsehunde [?][?][?][^]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Nej da der er tale om stående hunde som ikke rør på sig er smitte risikoen meget lille![:o)]

Lille[Big Grin]
Hilsen Lille

Svar
#12
Selvfølgelig kan hunde blive smittet med salmonella, de bliver bare sjældent klinisk syge af skidtet.
Problemet er nærmere at de kan være raske smittebærere, og dermed smitte til mennesker. Ydermere skal man tænke på at salmonella oftest også findes i svælget på dyrerne (ihvertfald hos svin og kvæg), så det med at lade sig "kysse" af sin hund......[xx(][xx(][xx(]
Med hensyn til hjorteben til hunden, så er de efter min mening så tynde at de kan splintre og skabe problemer. Ligesom med svineben og kyllingeben. Det er altså ikke sådan at hunden får en perforeret tarm bare fordi den kigger på sådan et, risikoen er bare for stor til at man bør give sin hund sådan et ben.
Jeg ville for den sags skyld ikke turde give min hund et lårben fra et lam da jeg også synes det splintrer lidt rigelgt. Tænk også på hvor skarpe kanter der kommer på et rådyr der skydes med riffel - det er ikke godt at proppe igennem et tarmsæt.

Et godt stort lårben fra en ko - DET ved man hvad er og den kan hunden med garenti ikke få til at splintre...[Wink]

Dyrlægen

Ps. Har for øvrigt aldrig set en positiv salmonella-prøve udtaget fra vildt[^][^][^]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#13
hej hundevenner.
mine hunde kan ikke tåle rigtige kødben,det siger jeg min kone ihvertfald.for den næste uge er hundene ikke velkomne indendørs,de
får dårlig ånde og fiser så der lugter i hele huset.
Svar
#14
Prøv eventuelt at koge benene før du giver dem til dine hunde..... Det har virket for mig hos en af mine hunde, han kunne heller ikke helt tåle rå kødben da han var yngre - men kogte var der ingen problemer. Jeg anser det for meget vigtig at mine hunde jævnligt får et godt stort okseben - det holder dem beskæftiget, renser tænderne, giver sund kalk og proteiner og så elsker de det - det er jo nærmest som om de er i en anden verden, når de tager sådan en knogle under behandling[Big Grin][Big Grin]
Svar
#15
Min labrador spiser benene - også selvom de ikke er kogt.
...og det går ret stærkt!

Han har kun fået et råt afskåret bagben een gang. 10 minutter efter var benet væk!

Han led ikke noget overlast ved det - så hans mavesyre har sikkert klaret de fleste af splinterne.. (Eller også har det bare kradset dejligt at ski.. splinterne ud... [Big Grin])

Men jeg ikke lyst til at give ham det igen....

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
ran - du kan roligt give din lab en god stor knogle fra en okse - sådan en halv lårbensknogle gør lykke - de elsker det og bruger mange kvalitetstimer på det - f.eks. når familien er i skole og på job og hunden er alene hjemme - og så er det tilmed rigtig sundt for din hund

Mvh.

Lars
Svar
#17
Min tyske korthår som jeg nu har får en del forskellige ben og jeg har aldrig haft et problem i nogen retning mht. de ben den får. Jeg er dog af den overbevisning at hvis benene stammer fra ældre dyr, så er risikoen også større. Grunden er at deres knogler er meget mere kalkholdige end hos ungdyr og specielt ungdyr der er vokset hurtigt op så som industrikyllinger osv.
Så vil i være på den sikre side, så hold jer til knogler fra ungdyr, uanset om det er tamdyr eller vildt. Så skal det nok gå, vovsen elsker det og får børstet tænder samtidigt....:o)

MVH
Uthsen1
Svar
#18
Hejsa forum
Jeg ved godt at det sikkert er lidt at komme med et indspark i til dette, men det er således at der er en del firmaer der sælger hjorteknogler til hunde - bla. Dansk Barf Center. Jeg arbejder desuden selv i et firma der producerer og sælger forskellige snackprodukter, og vi har både bovvlade og engetlig hjorteknogler i vores katalog. Jeg giver desuden mine egne hunde bovblade eller underben fra de rådyr jeg selv skyder.
Alle tørrede produkter (dog fisk undtaget) steriliseres efter tørring, og der laves salmonella test som skal være negative inden produktene frigives til pakning. Grunden til at fisk ikke steriliseres er at de bliver som glas efter en pasteurisation
Svar
#19
Dansk Barf Center? Der er nok ikke den store export til engelsksprogede lande [Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#20
Nej, de sælger jo ligesom kun her i landet - vi sælger til hele Europa
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)