Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Varmskydning af salonriffel
#1
Jeg har nu gennem et par år været ejer af en Otterup salonriffel (udrangeret baneriffel, men stadig med fremragende præcision) med påmonteret sigtekikkert, og vil i næste jagtsæson bruge den til "langdistance"-skydning af krager, skader og måger.

I den kommende "døde" tid af året har jeg masser af tid til at finde den højhastigheds hulspids ammunition, som giver den mindste spredning i skyderen. Jeg har læst diverse tidligere indlæg om at finde den bedst egnede ammunition, og har i den forbindelse bidt mærke i, at der ved ammunitionsskift skal skydes måske 20-30 skud før piben har "vænnet sig til" den næste type i rækken. Der skal altså skydes en del skud (dejligt!), men jeg kom så til at tænke på, om man mon kan skyde sådan en salonriffel varm?

Vi ved jo, at rifler i større kalibre kan skydes varme, således man ikke kan regne med træfpunkt, egenspredning mv., men gælder det også en salonriffel, herunder en Otterup med banepibe?

Nogen der har erfaringer eller meninger herom hører jeg det gerne.

Et tillægsspørgsmål:
Jeg ved godt, at der er stor individuel forskel fra våben til våben, men kan der alligevel siges noget generelt om, hvilke fabrikater/typer af ammunition, jeg bør inkludere i min "pulje"?

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#2
Hvad mener du med langdistance? .22 har desværre en ret krum kuglebane og er rimelig vindfølsom.
Udbuddet af forskellige typer ammo til .22 er desværre rimeligt begrænset her i DK. Det endnu ikke lykkedes for mig at få nogen til at importere CCI's Velocitor på trods af, at den efterhånden er flere år gammel og lidt af en standard patron i USA som afløser til Stinger. Så stinger er nok stadig det bedste bud til distancer på omkring 100 m. Måske Minimag...
Mht. varme, har jeg ikke oplevet noget problem. Jeg har prøvet at affyre 10 CCI Stinger i løbet af ca. 20 sec uden større ændring i træfpunkt eller voldsom varmeudvikling.

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#3
ja, du kan godt skyde en salonriffel varm. Dette er dog nemmest, med en semi-auto, har dog gjort det flere gange, med min tyndpipede FN Browning Trombone, (14 skud hurtigt derudaf...)

Men hvorfor High-Speed?
Du vil oftest få bedre precission med std. vel, ligesom du med garanti for meget mindre følsomhed for sidevind.

Gå evt. efter en af dem med ekstra tunge kugler, som f.eks. Aquilla Sniper med 60 grs kugle.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Har aldrig haft en salonriffel der blev skudt varm som sådan.
Ikke så det havde nogen større påvirkning af skudbilledet.

Og da slet ikke en tykpibet riffel som et skytteforeningsvåben.

Bruger selv Anschütz 1451G og lyddæmper, med .22LR CCI MiniMag ud til 100-125 meter og har ikke større problemer med at holde mig indenfor en sodavandsdåse.

CCI Standard og CCI MiniMag er hvad der arter sig bedst i min.

Ligesom med alle andre rifler - er det nemmeste naturligvis at indskyde riflen på den afstand man ønsker at skyde.
Og med salonrifler, er det sjovt at prøve at bevæge sig lidt - altså skifte afstande, når den så er indskudt.

Helt grundlæggende kan man altid sige, at når det kun drejer sig om .22LR ammunition - så prøv at køb én pakke af hver af de typer som forretningerne har.

Og så ellers ud og nyde det.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Med så tyk en pibe som din Otterup har (er det ikke en model 77[?]) så kan det jo ikke lade sig gøre - du skal jo lade hver gang (enkeltskuds)
Noget andet er at salonpiber nærmest ikke er til at slide op [Wink]
Har 2 af slagsen, og de skyder rigtig godt på 50 meter...

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#6
Tak for jeres input ovenfor.

Med "langdistance" mener jeg ud til omkring 100 meter, hvilket jeg opfatter som min og kalibrets "fælles" grænse for et ordentligt dræbende skud til vildt af den nævnte størrelse. Med et andet kaliber er "langdistance" sikkert noget længere.

High speed ammunition vil jeg gerne skyde med, fordi det vel trods alt giver en lidt mindre krum kuglebane end standard ammunition. Jeg havde tænkt mig at skyde ind på 100 m. og prøveskyde på 25, 50 og 75 m. for at finde den konkrete afvigelse for den type jeg nu vælger.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Lundgaard

Tak for jeres input ovenfor.

Med "langdistance" mener jeg ud til omkring 100 meter, hvilket jeg opfatter som min og kalibrets "fælles" grænse for et ordentligt dræbende skud til vildt af den nævnte størrelse. Med et andet kaliber er "langdistance" sikkert noget længere.

High speed ammunition vil jeg gerne skyde med, fordi det vel trods alt giver en lidt mindre krum kuglebane end standard ammunition. Jeg havde tænkt mig at skyde ind på 100 m. og prøveskyde på 25, 50 og 75 m. for at finde den konkrete afvigelse for den type jeg nu vælger.

Mvh
Lundgaard



Hej Lundgård

Hvad med at investere i en rangefinder og en sigtekikkert med kliktårne [?]

Så kunne du skyde og finde den ammunition der skyder mest præcist på 100 meter og så lave en klikskala på tårnet med en selvklæbende label.

Du kan skyde den ind for hver 10 meter og sætte en streg med en kuglepen og skive afstanden ovenover. Derved kan du få noget rigtig varmintskydning til danske forhold.

Når man så ser kragen på marken, er det blot at finde afstanden med måleren, klikke på tårnet og så klemme, klemme, klemme ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Citat:quote:

Hej Lundgård

Hvad med at investere i en rangefinder og en sigtekikkert med kliktårne


Hej jeg troede et øjeblik at Claxel satte det lidt på spidsen.

Når man ser på at man ønsker at skyde ud til 100 m efter et relativt lille mål som en krage og har 22'eren ballistik imod sig må det blive noget sådant.

Jeg kikkede lige på ballistikken for en alm .22 Norma og hvis du vil fordele kuglebanen over de 100 m, kunne du skyde ind på 85 m, så har du + 7,5 cm på 50 m og -7,5 cm på 100 m og det er jo meget på en krage så her kan man ikke bruge trikket med at holde lige på på alle afstande.

Derfor ender man ude i noget som beskrevet af Claxel.

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#9
Claxel

Ja, jeg havde faktisk overvejet noget i den retning, men så bliver "projektet" også lidt mere kostbart end meningen var.

Egentlig burde jeg jo kaste pengene efter en .17 hmr, eller andet med en fladere kuglebane, men af forskellige årsager vil jeg gerne holde støjen på et minimum, og det er her .22 lr passer ind i billedet:

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#10
Citat:quote:

men af forskellige årsager vil jeg gerne holde støjen på et minimum, og det er her .22 lr passer ind i billedet:

Så skal du holde dig fra supersonisk ammo. Det larmer betydeligt mere.
Svar
#11
Ja, der er pænt "smæk" på fx. en Stinger.

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#12
Eventuelt kan du kigge på en hm2. Det er en 22lr case necked ned til cal 17. Ligesom at 17 hmr er en 22 mag necked ned til 17.

Den bør larme mindre en 17 hmr og have den flade kuglebane.

Når det så er sagt så synes jeg ikke min 17 hmr larmer noget videre [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#13
Tænk meget på sidevinden...

En Std. Vel .22LR driver ca. 10cm på 90 meter.
En High-Vel driver ca. 12,5cm
en Hyper Vel driver ca. 18cm

Dette er med vindhastighed på ca. 4,4m/s (10mph/16kmh)

Efter min mening, så er det væsentligt sværere at bedømme vinden, end afstanden....

Data stmmer fra: http://www.federalcartridge.com

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
OK, havde faktisk ingen ide om, at vindafdriften er så stor. Det ændrer nok lidt på tingene, da skydningen skal foregå ved vestkysten, hvor vi stort set altid har mindst de 4 m/sek.

Tak for indsparkene.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#15
Hej lundgaard.
Hvis du er heldig kan du måske finde nogle lapua scoremax!Dem bruger jeg selv på 100 meter banen som et billigt alternativ til jagtriflen.
Det er i min salonriffel en suveræn patron på den afstand.Den er på 48 grains, men desværre er den udgået af produktion.Man kan dog stadigvæk være heldig at rende over den ved nogle våbenhandlere. Så er de bare med at købe!!!!
De sidste jeg har, købte jeg lige inden jul i 2007!!De kostede 55kr/50, men er alle pengene værd!
De er subsonic og meget præcise på 100 meter.De har selvfølgelig en meget krum kuglebane, men pga. vægten ikke så vindfølsom! Anslagsenergien er også rigtig god på de længere hold.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)