Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Namibia
#21
Hej Speedy,
har du kuglen som i fandt i Oryxen. Kan du ikke sætte et billede ind af den?

På et af billederne ser det ud til at din første "pumba" har brækket tanden af i den ene side. Er det rigtigt? Har det nogen betydning for opmålingen?

mvh. JOhannes
Svar
#22
Hej
Citat:quote:

Hvad bliver det magasin aldrig tømt? Hvor kan man købe sådan et magasin?

mvh. JOhannes

Det er da et Hollywood magasin

Citat:quote:

tilsammen har vi vel taget 1600 - 1700 billeder på turen, så der er langt igen


Den næste generalforsamling kommer vist til at trække ud[:p][Big Grin]

Mvh
Kim

email : kima@dralf.dk

If you can`t eat,drink or fu.k it, shoot it.
Svar
#23
Man bliver helt sulten af at kigge på den gris.

mvh. Obelix
Svar
#24
Hej Speedy, det er s gu da den mest underlige Oryx jeg endnu har set[Big Grin][8D]
ser det ikke mere ud til at være en Aframe med for stram livrem[8D]

jbn
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Speedy

Hej igen. Her er et billede af kuglen fra Oryx'en -
Restvægt 10,5 g - største Ø 15,5 mm
[Image: oryx%20kugle.jpg]

Speedy
speedy@dralf.dk
Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl!!



Hej Speedy.

Et flot billede af en Swift A.-frame, som tydeligt viser hvad jeg mener er den eneste ulempe ved modellen.

den bagerste del af kappen er ganske enkelt ikke stærk nok.

At den buler ud bevirker at den, samtidig bliver mindre retningsstabilit.

Nogle vil nu nok påstå at han har Nosler på hjernen, for det jeg kunne ønske mig var såmænd blot, at Nosler Partition Gold loddede den forreste blykerne fast, så ville vi i mine øjne have det ultimative projektil.

Det ultimative findes som bekendt ikke. I et andet indlæg i denne tråd har jeg plæderet for, at vi ikke i alle situationer ønsker eller har behov for disse super kugler, men netop der hvor kalibret er for lille, eller er i underkanten til det pågældende vildtart, kan vi på den baggrund kompensere for dette.

At området bag vildtet så også er mennesketom er ingen ulempe.

At en Norma Oryx desideret går i stykker, undrer mig. Har du billeder af dette eller disse kugler?

Knæk og bræk

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Ja Speedy... vi er jo nogen der slet ikke er misundelige [^][Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

[Image: 1911%20action3.gif]



Hej GD.

Er det en sovekammerpistol du har i tankerne?

Da jeg var nygift kunne jeg også hele tiden. Nu kan der til tider gå helt op mod tyve minutter uden at jeg tænker på kvinder!

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#27
Citat:quote:

Hej ignorant
Viser med al tydelighed effektiviteten af A-frame.
Det samme kan jeg desværre ikke sige om Norma's Oryx kugle, den anden jæger der var med skød med en .308 - som klart var for lille til formålet - Kudu, Oryx og Blue Wildebeast matte alle have 3 - 4 skud - selv på ret korte hold. Fandt en kugle i Kuduen der var brækket midt over, der var ikke mere end en cylinder på 10-12 mm længde tilbage, alt det der skulle have været expanderet var simpelhen væk !!! Kuduen gik først ned efter 800 m og 4 skud.

Speedy
speedy@dralf.dk
Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl!!



Det jeg har understreget lyder da mest af alt som en partition Nosler

jbn
Svar
#28
Hej Speedy.
Fin tur du har været på.

At 308 er for lille til de vildtarter er jeg ikke enig i. På vores tur til Sydafrika blev 40 ud af 42 stykker vildt nedlagt med 1 skud hver nogenlunde halvdelen med .308 og resten med 6,5 X 55. De sidste 2 blev skudt med større kaliber.

Personligt havde jeg gennemskud på Oryx og Zebra med min 6,5 Nosler Partion 140gr.
Alle 308ere brugte Barnes X 180gr og ham der skød Zebra med den, havde fuld gennemskud gennem begge skulderknogler.

Alle dyrene lagde sig efter kun kort flugtstrækning, så det kan altså lade sig gøre at tage til Afrika med sin 308/6,5 X 55.

De lokale skød deres madvildt med .243 eller 25.06 (i hovedet)

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Hej Speedy.
Fin tur du har været på.

At 308 er for lille til de vildtarter er jeg ikke enig i. På vores tur til Sydafrika blev 40 ud af 42 stykker vildt nedlagt med 1 skud hver nogenlunde halvdelen med .308 og resten med 6,5 X 55. De sidste 2 blev skudt med større kaliber.

Personligt havde jeg gennemskud på Oryx og Zebra med min 6,5 Nosler Partion 140gr.
Alle 308ere brugte Barnes X 180gr og ham der skød Zebra med den, havde fuld gennemskud gennem begge skulderknogler.

Alle dyrene lagde sig efter kun kort flugtstrækning, så det kan altså lade sig gøre at tage til Afrika med sin 308/6,5 X 55.

De lokale skød deres madvildt med .243 eller 25.06 (i hovedet)

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]



Først et stort tillykke med resultatet til Speedy.
Jeg håber du tager lidt flere billeder med til Ulforg.

En lille rettelse til den ærede M@X's kaliber kommentar.

Jeg brugte 180 GRS Nosler PT i min 308 (resten Barnes X).
Resultatet var som beskrevet for Barnes X.[:p]

En enkelt brugte Nosler solid base i 7mm Rem - resultatet var udmærket hvis man ønsker sig en varmintriffel[xx(].
Uha det gav meget blod, kød og benstumper[Sad]
Den kombination kan der ikke advares nok imod, hvis man gerne vil bruge skindet til noget bagefter.

En enkelt brugte Rhino kugler i 6,5 - imponerende skudvirkning[Smile]

De 2 dyr som blev skudt med større kaliber, blev skudt med 9,3*62. Håndrullede patroner af M@X kvalitet, med Lapua Mega 285 GRS. Virkningen var fin fin, men det var ikke muligt at finde rester af projektilet, selv om der ikke var gennemskud (totalt pulveriseret).

En som var med[:p][:p][:p][:p]
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#30
Du Krukkefant.
Nu skal du jo ikke hakke på Mugge bare fordi han godt kan li skind med huller i.[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#31
Hej Bwana,
jeg køber ikke den der med 9,3x62 skuddene. Det kan være I ikke kunne finde projektilet, men at det er puvleriseret, det tror jeg ikke på. Så ville I have fundet mange små mantelsplinter. Det kunne jo også være at medicinmanden havde besværget kuglen[Big Grin][Big Grin]
Hvad skød i med 9,3x62?

mvh. Johannes
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej Bwana,
jeg køber ikke den der med 9,3x62 skuddene. Det kan være I ikke kunne finde projektilet, men at det er puvleriseret, det tror jeg ikke på. Så ville I have fundet mange små mantelsplinter. Det kunne jo også være at medicinmanden havde besværget kuglen[Big Grin][Big Grin]
Hvad skød i med 9,3x62?

mvh. Johannes



Hej Hr. pastor

Jeg skød en Eland[:p][:p]
Aartapple Gooier skød en zebra - han ved måske mere om hullet i den.

Jeg var på slagtepladsen, da min Eland blev lukket op.
Den blev ramt i højre skulder, og der var skade (med metalstumper) hele vejen igennem til indersiden af modsatte bov. Der kunne ikke findes nogen samlet projektilrest.
Skudafstand ca. 165 meter (bedømt med mit forkromede øjemål[Wink])
Flugtafstand (det ville nok være rigtigere at skrive "humpeafstand") ca. 50 meter.
Kuglen gjorde hvad den skulle, den gik bare ikke igennem, og den overlevede ikke sammenstødet.

Olif.

Husk der skydes igen d. 2/7
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#33
Hej,
Speedy, jeg tror nu ikke det står så dårlig til med din skydning. Men jeg har da respekt for din jydske ydmyghed.

Bwana: jamen så må jeg jo tage mine ord i mig. Måske har Max skiftet Lapua Mega kuglerne ud med nogle billige kugler. Man er vel sønderjyde[Big Grin][B)] Det er da dårligt med en kugle som netop er konstrueret til en stor dybdevirkening.

Jeg har selv nogle 200 grains Lapua Mega liggende, som skal skydes i en 30.06, og som der skal afprøves på vildt.

mvh. JOhannes
Svar
#34
Jeg vil gerne høre om dine erfaringer med 200gr Mega.

Jeg har selv skudt 7 stk. råvildt med den i en 30.06 og lammene var næsten delt på midten. De voksne dyr havde håndbold store huller på udgangssiden. Den svenske godsejer mente at jeg hellere måtte købe dyrene selv, da han ikke havde brug for så meget fars[xx(][V]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#35
Udgangshul fra en MEGA 180 Grain fra en .308 .... Jeg bruger Oryx nu!!
[IMG][Image: PIC00070.jpg][/img]
Svar
#36
Hej gruppe,
det passer godt nok ikke i denne tråd, men måske en moderator vil flytte Mega indlæggene over i en ny tråd [?][?]

Jeg har skudt omkring 15 stk råvildt med fabriksladet 185grains Mega i min 308W, og kan ikke gendkende jeres blodige beretninger. [:0]
Den har altid virket for mig. Som hovedregel er rådyrene faldet på stedet, eller løbet korte strækninger med masser af sweiss.
Udgangshul har maximalt været som en 5-krone. [Smile] Selv bukken fra i år, hvor kuglen gik gennem begge bove på 15m afstand, havde "normalt" udgangshul.
Hvorfor har vi så forskellige kuglevirkning ?? Er kvaliteten for svingende ?? Har i rullet dem selv, med alt for høj udgangshastighed ??

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#37
Hej Zoli.
Nu er det jo begrænset hvor meget man kan tune en 200grs kugle i en 30.06.
Jeg brugte kuglen efter at have læst en artikel af Jens Perto, hvor han anbefaler en tung langsom kugle. Nu er jeg gået over til Grand Slam i stedet. (180gr)

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#38
hej mini M@x
Har du ikke hørt at lapua laver megakuglen både i finland og i fjernøsten

Dem der fremstilles i finland anvendes til fabriksammo, og dem der fremstilles i fjernøsten sælges til hjemmeladere[8D][Wink]

jbn
Svar
#39
Mine org. Lapua Mega 12 grams har ALDRIG givet den slags udgangshuller på bambier...

Citat:quote:

Originally posted by okj

Udgangshul fra en MEGA 180 Grain fra en .308 .... Jeg bruger Oryx nu!!
[IMG][Image: PIC00070.jpg][/img]



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#40
Først tilykke til SPEEDY jeg beklager at jeg har brugt din tråd til at frembringe mit billed osv.[B)]
Men da vi jo er løbet af sporet osv. har jeg lige en kommentar til[:I]
Jeg har også altid fået af vide at LAPUA Mega var en solid kugle der godt kan bruges til råvildt min lokale pusher mener direkte at der ikke findes bedre. Så på bagrund af dette købte jeg en æske fabriks patroner og de gik særdeles præcist i min tikka så alt var i orden. Desværre viste de sig at lave de ødelæggelser som er vist på billedet på 2 bukke jeg skød det år og jeg har derfor besluttet ikke at bruge dem mere da jeg ikke ser nogen grund til at smadre nr. 3 bare for at se om jeg har været uheldig med lige den æske. Andre jeg har talt med roser også Mega de duer bare ikke til mig[xx(]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)