Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Testskydning af mange patroner
#1
Jeg har en plan om at jeg skal have ladet 60 patroner, 3 patroner x 20 forskellige ladninger og patronlængder, men hva tror i er bedst, jeg regner med at skyde 5 skud først lige for at få løbet varmet lidt op.
Jeg har lavet nogle skydeskiver med tre mål på hvert stykke papir, så jeg kan skyde 9 skud og så gå ud og skifte skive og lade løbet køle lidt af imens, tror i ikke at det er den rigtigt måde at gøre det på, eller bør jeg skyde 3 skud og så vente et par min og der efter skyde 3 skud igen osv. Jeg ønsker jo at opnå den bedste præcision, da jeg skal have fundet den bedste ladning for min riffel.

Mvh Glock
Svar
#2
hej glock
hvis det er præcision du vil have så 3 skud
ned og hent skiven så 3 skud igen
det er vel test skydning til jagt?????
der er løbet jo koldt så der er jo første skud der skal
sidde præcist(hul i hul ) eller hvad
hilsen hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Jeg har ikke noget riffeljagt, så det er mere til jagtfelt skydninger jeg lader, det bruger jeg en del tid på.

Hvor meget tror i et varmt løb betyder for præcisionen? Kan det ændre placeringen af skudene flere cm?

Mvh Glock
Svar
#4
Hej Glock!

Alt efter konstruktionen af din riffel kan varmen sagtens flytte dit træfpunkt flere centimeter.

Det "værste" er nok en lidt ældre Steyr fuldskæftet, med koldhamret pibe[Big Grin] Det "bedste" er nok en moderne "varmint/target" type riffel med tyk fritliggende pibe, gerne med "flutes" til at bortlede varmen.
Kaliberen er også en faktor... en .300WM eller 7 mmm Magnum er nok ikke sagen hvis man gerne vil holde piben kølig[Smile]
6.5x55 er OK, den varmer ikke meget med lette projektiler og hurtigt krudt. 308W er også OK, den varmer heller ikke så fælt.

Til en jagtfeltskydning skydes vel typisk 6 skud ret hurtigt (1 - 5 minutter) og så er der en længere pause til næste bane/standplads

derfor bør man vel egentligt skyde f.eks 2 x 3 skud i moderat hurtigt tempo, og så holde pause. (skifte skiver[Smile])

De fem opvarmningsskud er vel ok, da man jo typisk vil have en indskydnings-bane på en feltskydning

Hvis du tester ladninger er det ret vigtigt at skyde mindst 2 grupper med samme ladning og sættedybde, ellers kommer du til at bygge på "tilfældigheder" Det KUNNE jo være at du var uheldig med gruppe 1 og så får tilskrevet en halvdårlig præcision til ladningen og ikke til "affutagen" [Smile]

"You cannot trust one group"

Selv skyder jeg 3 x 3 skuds eller 3 x 5 skuds med samme ladning.

Variationer i gruppestørrelse på grund af krudtmængde bør reelt kun give vertikal spredning, sættedybde er lidt mere kompleks, men også primært vertikal spredning. På grund af pibens vibrations-mønster vil det dog kunne modificeres til diverse skrå vinkler og cirkulære mønstre, men med en tyk matchpibe bør det være ok at kigge mest på vertikal spredning.

1. ladning findes i tabellerne, +/- 2 grains trin for kalibre hvor der er omkring 40 -50 grains krudt. når man har fundet den der "går bedst" kan man eventuelt "fintrimme" lidt med +/- 0.5-1.0 grains på begge sider.
De "hotteste" ladninger er næsten aldrig de mest præcise!!!
Næst efter riflen er projektilet den mest afgørende faktor i præcision, så vil man skyde små grupper må man købe match-projektiler

Til slut... Tag eventuelt to rifler med på banen! Så kan den ene stå og køle mens man skyder med den anden[:p] Endnu et fint argument for flere rifler i skabet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)