Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6.5x55 Råvildtprojektil
#1
Hej Forum,

Jeg har en 6.5x55 stående som jeg primært bruger på skydebanen. Jeg vil dog også have mulighed for at tage den med på jagt. Jeg anvender udelukkende moly coatede projektiler til baneskydning og vil gerne undgå at skifte mellem moly coatede og ucoatede projektiler. Er der derfor nogen her som kan anbefale et godt 6.5mm moly coatet jagtprojektil (gerne omkring 130 grs) - som jo nok primært vil finde anvendelse til råvildt.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#2
Hej

Jeg anvender også coatede kugler i min 6,5'er nu. Coatningen lægger jeg selv på, så bliver udvalget og dermed mulighederne større.

Da jeg skulle på elgjagt, lavede jeg en opbygningstest med coatede Mega-kugler. Ved at bruge diamondlinehylstre som referancemål, endte jeg oppe på 835 meter/s med en 10,1 grams kugle. Denne ladning har jeg senere fået tryktestet og det var helt OK.

Disse kugler er noget nær det perfekte til råvildt, hvis man kan tolerere ballistikken.

Har lige coatet 500 stk. 7 grams kegelspitzprojektiler, dem skyder Tikkaen ret godt med. Hvordan de er til jagt, aner jeg ikke.

Der er andet i skabet der kommer med på jagt, før 6,5'eren ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Hej Claxel
Jeg spørger lige dumt[:p]: hvordan coater du? og hvad opnår du ved at coate en Mega 10,1 [?][?]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#4
Hej Petoni.

Der findes ingen dumme spørgsmål ...

Jeg købte et coatingsæt til min Lyman-tumbler.

Det er noget keramikgranulat, der tilsættes molybdændisulfid-pulver.

Vibrationerne banker pulveret ind i overfladen på projektilerne, som derved får en mindre friktion.

Lader man med samme krudtladnng, får man mindre udgangshastighed, da starttrykket bliver mindre.

Har man lyst/behov, kan man så optimere ladningen, så en højere hastighed kan opnås. Her 835 meter mod 780 i std.-ladning for Megaens vedkommende. Man nærmer sig 270Win. niveau [:p]

Endvidere skulle coatede kugler slide mindre på piben.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Hej Claxel

Hvor får du dine ladninger tryktestet?

Hilsen JM
Svar
#6
Det var Dravis der tryktestede dem for mig. Han havde/har[?] en riffel, med et straingauge-måleinstrument.

Hans lange pibe gav endnu hurtigere hastighed end min.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Hvad med aflejringer i piben[?]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#8
Det er helt rigtigt!

Jeg målte trykket på Claxels 6,5x55 ammo i min, med 62 cm Shilen Select Match pibe og "straingauge" trykmåler fra "Shooting Software"

Jeg har trykmåler på:; 6,5x55, 308W og 22-250AI + standard 22-250
Senere kommer der måler på .17MachIV og måske .222.

Claxels ladning var såvidt jeg husker ikke "i det røde" men dog pænt højt tryk. Norma fabriks-ammo havde ligeså højt tryk.

Gad vide om der ikke findes et passende Rhino projektil i 6,5, de er jo coatede "fra fabrikken"??

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Gad vide om der ikke findes et passende Rhino projektil i 6,5, de er jo coatede "fra fabrikken"??


Har tænkt tanken, men så vidt jeg husker har de en bal. koefficient på højde med en halv mursten Jeg vil dog lige kigge på dem igen.

Jeg har ikke selv forsøgt at coate projektiler, men er det ikke noget "gratværk" at gå i krig med?

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Citat:quote:

Gad vide om der ikke findes et passende Rhino projektil i 6,5, de er jo coatede "fra fabrikken"??


Har tænkt tanken, men så vidt jeg husker har de en bal. koefficient på højde med en halv mursten



Betydningen af høj B.C. er overrated på jagtlige afstande.

Prøv at lægge en lav og en høj B.C. (f.eks 0,25 og 0,5) ind i et ballistikprogram og se hvor lidt forskel der er på afstande ud til 175m f.eks.
Det er så lidt at de fleste skytter ikke skyder så godt at de opdager forskellen.

Jeg har lige leget med en kugle på 165gr og en BC på 0,25 indskudt på 175 meterog en Vnul på 850m/s.
Den falder 41mm på 200 meter.

Samme data, blot en B.C. på 0,5 og nu falder kuglen "kun" 32mm

Altså en forskel på under 1 cm på 200 meter.

Glem alt om B.C. på jagtkugler............

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Ha, jeg glemmer da aldrig B.C[^][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Good'ol B.C. Yaehaaa bearcountry [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][^][^][^][^][^][^][^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
jeg er meget glad for at du ikke synes at det var BS der var uforglemmelig[Big Grin]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by STROM

jeg er meget glad for at du ikke synes at det var BS der var uforglemmelig[Big Grin]

mvh
Strom



Ja og for den sag skyld heller ikke bubber clown [:o)][Big Grin]
mvh Don Bums

Svar
#15
STROM og Bumsethom!

Er I ikke lidt "offtopic" nu.....

hjemmeladeren vil gerne have et coatede 130gr projektiler til jagt [Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
@M@X
Citat:quote:

Glem alt om B.C. på jagtkugler............



Ja, du har naturligvis ret i at forskellen på BC'en er ubetydelig på jagtlige afstande. Jeg ved ikke om der er gode erfaringer med Rhino i 6.5mm. Jeg har prøvet den i .222Rem og var langt fra tilfreds med de grupper jeg kunne præstere med den. Du kan med god ret sige, at det betyder heller ikke noget til jagt at den laver grupper på 35-40mm, men det er lidt irreterende at skyde med når man nu ved, at riflens potentiale er ca. 1/3 med andre kugler. Det kan selvfølgelig være, at de er bedre i 6.5mm??
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#17
Ang BC på jagtkugler så giver jeg Clax helt ret... glem det, medmindre man jager på extreme hold, for så påvirker det også den energi (i form af hastighed) projektilet har når det når frem til dyret. og ret beset er forskellen i kuglebane uinteressant, da man alligevel skal korrigere for den.

M.h.t præcision så er jeg også noget a***fikseret på det område men jeg har lagt det langt væk hvis ellers jeg kan holde en "jagtrelevant" præcision. (ca 3-4 cm på 100) Det kan min 6,5x55 klare med stort set alt hvad jeg har prøvet i den.

Men jeg har så lige testet noget sjovt!
120 grains Barnes TSX med hjemmegjort moly!!! Det virker fortræffeligt!! jeg har fået ca 10-15 m/sek mere fart på, og præcisionen er lidt mere end "brugbar" (ca 2 cm spredning på 100 m)

TSX'en har jo en god BC, og foreløbig har den klaret 3 stykker råvildt med perfekt skudvirkning.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by petoni

Hvad med aflejringer i piben[?]


Da jeg begyndte at eksperimentere med forskellige kugler til min .220 Swift, havde jeg et stort problem. Efter 8 – 10 skud begyndte der at blive en for stor egenspredning, på grund af kobberaflejninger i piben.

Hvis jeg derimod brugte moly-belagte kugler, var præcitionen fortsat OK, selv efter 50 skud. [Smile]

Det resulterede i at jeg nu kun bruger Hornady V-Max moly i Swift´en.

Swift
Svar
#19
Jeg har aldrig haft de store problemer med aflejringer i piben, men jeg skyder heller ikke lange serier med Barnes kuglerne, dem kommer der højst 10 - 15 stykker af igennem mellem hver rensning, men der kan fint komme 50 - 100 "almindelige" (Scenar for det meste)med

Jeg skal bare holde skæg for sig og snot for sig, altså ikke blande Moly og ikke moly mellem rensningerne.

Jeg oplever at piben nærmest skal "tilskydes" hvis jeg skal have maks præcision med Moly efter alm... D.v.s. jeg sender 5 - 10 Moly Scenar gennem efter rensning, som ren træning, inden jeg tester ladninger eller skyder præcision.
Det samme gælder den anden vej, men der er den præcis fra skud nr 1.

Jeg kan ikke afgøre om Moly'en hjælper på hvor mange skud man kan skyde mellem rensningerne, 145 skud med normal ammo giver ikke problemer, og så mange moly-skud har jeg aldrig skudt uden rensning.

Maksimal "Cleaned Cold Bore" afvigelse fra træfpunkt står nu på 13 mm efter 11 "Cold-bore" skud med samme ammo (7 gram Scenar u. Moly)
med TSX 120 uden moly er afvigelsen efter samme princip ca 20 mm[8D]

D.V.s: Jeg kan være RET sikker på at mit første skud fra riflen ligger indenfor en radius af 15 mm fra normal træfpunkt!
Det kan man jo så oversætte til hvad man vil, men med fast anlæg og gode forhold (nul vind) betyder det at en krage ikke skal føle sig sikker indenfor ca 400 m[Big Grin] for slet ikke at tale om Mikkel.

Bukken vil jeg alligevel ikke "beskyde" på så lange hold, så der er det bare en ekstra forsikring.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Ikke for at starte en diskussion om afstande Dravis – (jeg tror vi er ret enige på det område) men hvori ligger forskellen mht. at afgive et skud til Mikkel på 400 meter og til et stykke råvildt?

Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)