Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gevindet røg, vups
#1
Jeg er "kommet til" at ødelægge gevindet på 2 skruer i min montage(umbraco gevind), dvs de sidder stadig nede i min montage og holder på kikkerten det er lidt af et problem.

Er der nogen der har en løsnings model på det? Eventuelt en der lige kunne hjælpe med mig at få ravet kastanjerne ud af ilden?
Mvh
Christensen
Svar
#2
Mener du ikke den sekskantede kærv i unbrakoskruen? Det er vel ikke gevindet der er røget (når de stadig sidder i montagen).
Lige for at præciserer (det er vigtigt når man laver tekniske beskrivelser [Wink] ) der er ikke noget der hedder unbrakogevind; unbrako (afledt af engelsk unbtake) beskriver den sekskantede kærv i toppen af skruen/bolten.

[Image: Krvtyper.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#3
Du må undskylde mig id. Min familie er ignorenter på det punkt så jeg mangler en passende opdragelse.

Men du har ret der er den 6 kantede kærv der er røget.[B)]
Mvh
Christensen
Svar
#4
@ I.D.

Der er kommet en ny Torx der hedder Torx Plus og betegnelsen på nøglen er "IP 15" exempelvis.
Den skulle være bedre til at overføre momentet fra nøglen til skruen.

Forskellen fra Torx er ikke ret stor. En "IP 15" nøgle passer ikke i en T15 skrue, men omvendt kan lade sig gøre.

Tendensen er desværre at folk ikke skelner mellem T15 og IP15 ligesom der er mange der ikke skelner mellem Philips og Pozidriv skruetrækkere[xx(]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Nogen gange kan man med held file en ligekærv-skruetrækker til så den har en bredde passende til 2 diagonale "hakker" i unbrakoen - det afhænger selvfølgelig af hvor fast skruen sidder - hvis den sidder meget fast er det nok ikke løsningen.
Jeg tror vi skal ha' nogle af vores maskinarbejdere/værktøjsmagere på banen her.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
Hr. Christensen...

Du bliver nødt til at bore hovedet på skruen væk. Start med et bor der er mindre end gevindet og bor et hul midt i den ødelagte unbracohul/kærv.
Bor lidt dybere end til bunden af hovedet.

Skift til et bor der er større end gevindet og bor nu ned til bunden af hovedet.
Hvis du vælger et bor der er større end gevindet og mindre end udvendig diameter på hovedet, vil du opleve at når du har boret dybt nok så følger hovedet pludselig med boret rundt og du er færdig.[^]

Tag låget at montagen og nu skulle gevindstumperne være lette at få ud, da der ikke længere er pres på dem.

Knæk (ups) og bræk (arrrghhh)[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Der er er en fordel at have spændt montagen op i en skruetvinge? også have en meget rolig hånd med bormaskine?

Jeg takker mange gange for hjælpen.
Mvh
Christensen
Svar
#8
Kan du ikke ta' et billede?
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ID

unbrako (afledt af engelsk unbtake) beskriver den sekskantede kærv


Hej ID.
Såvidt mig bekendt, er Unbrako et firmanavn. De engelsktalende
folk i metalbranchen jeg kender, kalder uden undtagelse denne kærvtype "Inhex".
Har du en henvisning til noget teknisk litteratur,
ville det være spændende.

MVH Anders

http://da.wikipedia.org/wiki/Unbrako

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#10
Jeg har selvfølgelig stavet forkert - "UNBRAKE" staves det! Førsteleddet "unbrako-" kommer af det amerikansk-engelske varemærke "Unbrako", som er afledt af ordet unbrake, der betyder løsne eller slække en bremse (un- 'u-' + brake 'en bremse, at bremse').
Førsteleddet staves "unbrako", men man ser det ofte stavet med "m" i stedet for "n" (fx "umbrako") eller med "c" i stedet for "k" (fx "unbraco").
På engelsk kan det også hedde Allen wrench, Allen key, hex key eller hex head wrench (hexagon=sekskant).

[Image: unbrako_350.gif]

Så kan vi vist ikke koge mere suppe på den [Wink]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#11
Det er ikke sikkert at det er nødvendigt at bore skruen ud. Der findes et stykke værktøj der hedder en ornepik (det hedder nok også noget andet, men det er det navn jeg kender). Det ligner en stittap til linksgevind, det er bare konisk. På den måde vil det skære sig fast i hullet, hvor der før var sekskantet kærv. Det er ikke vildt stærkt, men hvis du kan løsne de andre skruer, kan det være at du kan tage presset af før du når til de skruer med de ødelagte kærve.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Det er ikke sikkert at det er nødvendigt at bore skruen ud. Der findes et stykke værktøj der hedder en ornepik (det hedder nok også noget andet, men det er det navn jeg kender). Det ligner en stittap til linksgevind, det er bare konisk. På den måde vil det skære sig fast i hullet, hvor der før var sekskantet kærv. Det er ikke vildt stærkt, men hvis du kan løsne de andre skruer, kan det være at du kan tage presset af før du når til de skruer med de ødelagte kærve.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



@Uffe

Ornepikke er for bønder - ikke for bøssemagere.
Jeg har fjernet hundreder af knækkede bolte og ødelagte kærve, men jeg har aldrig nogen sinde fået nogen som helst hjælp af en ornepille.
Hvis du nu læste Skovfogedelevens indlæg igen, så er det jo ikke fordi skruen er knækket og sidder fast, men hullet til unkrakonøglen der er blevet rundt. Derfor er løsningen at bore hovedet væk og så er der ikke længere pres på gevindet som derefter kan skrues ud.

PS: Gevindet er omkring 3,5mm i diameter så det er vist kun brug for en frischlingeornepille[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Hej,

Fordelen ved en ornepik(som også er det eneste navn jeg kender), er at den(måske) kan erstatte udboringen af skruen, og medfører at man slipper for at bore. Lykkes det ikke, kan man efterfølgende bore hovedet af.

Måden den virker på, er at den har et LINKS selvskærende gevind, som kan få fæste i fx. en ødelagt kærv(eller man kan være nød til at bore et lille hul), og når den får fat, og man så fortsætter bevægelsen, kan man løsne skruen. Hvis det er nødvendigt at bore et hul, er løsningen naturligvis ikke bedre end at bore hovedet af.

Se en ornepik her: http://www.aprilia-scooters.dk/product.asp?product=12751&sub=137&page=1

I øvrigt er den danske betegnelse for en sådan kærv= "Indvendig sekskant", da Unbraco som nævnt af andre er et beskyttet varemærke [Smile]

Mvh
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Et ornepillesæt til 20 kr for 5 stk.

Det er kvalitet der vil noget.

Når ornepikken bliver skruet i, så presser den ud mod siden af hullet og kiler bare skruen mere fast. De er håbløst nytteløse.[Sad!][xx(]

Desuden er den lille 3mm spids og får ikke fat i hullet i en unbrakoskrue i den størrelse.

Glem nu de ornepikke - I amatører.[Wink][8)]

Jeg har aftalt med Muggeratoren at definere ordet "amatør"

Amatør = en person der ikke er uddannet inden for området.
Jeg er selv amatør når jeg omskærer grise med en gaffel [B)]

Jeg mener det sgu....

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by M@X
Hvis du nu læste Skovfogedelevens indlæg igen, så er det jo ikke fordi skruen er knækket og sidder fast, men hullet til unkrakonøglen der er blevet rundt. Derfor er løsningen at bore hovedet væk og så er der ikke længere pres på gevindet som derefter kan skrues ud.


Nu står der jo ikke hvor i montagen skruerne sidder. Hvis det nu er to af de skruer der holder toppen af ringene fast, vil de sidde ganske løst når de resterende skruer i ringene er fjernet (er vi enige så langt M@X?). Hvis de så sidder løst nok til at fjerne med en ornepik vil det være den absolut nemmeste måde at fjerne skruerne på (er du stadig med M@X [Wink]). Hvis skruerne sidder så fast at man er i tvivl om at ornepikken vil holde, skal man gå til plan B (M@X´plan), da en knækket ornepik kan være i vejen ved andre forsøg på at fjerne skruerne (er det ok at bruge en ornepik på den måde?).

@ Skovfogdeelev Christensen:
Kan du lokkes til at fortælle hvilke skruer det drejer sig om, og eventuelt krydre med et billede?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#16
Det piner mig, men jeg er nødt til at give Max ret.

Ornepikke er for amatører, den skader mere end den gavner.

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#17
Uffe for pokker - så læs dog det indlæg.

Han skriver jo netop: dvs de sidder stadig nede i min montage og holder på kikkerten det er lidt af et problem.

Uffe - er du en af dem alle bøssemagere er så glade for, fordi du først forsøger at fixe noget selv ved hjælp af amatør værktøj. Når det så ikke virker, så må du gå den tunge gang til en fagmand og betale det dobbelte fordi du osse ødelagde hans chancer for at lave dit våben professionelt.

Jeg bliver faktisk lidt sur, for jeg forsøger at hjælpe en mand der i knibe og jeg giver manden den fagligt rigtige metode som jeg selv har bruge massevis af gange.
Så er der ikke mindre end 2 andre der foreslår manden en klytløsning på værste amatørbasis og her føler jeg at bl.a du underkender min faglige stolthed ved at blive ved med at foreslå noget klamp.
Eller er du bare ude på at bringe mit pis i kog? Hvis det er tilfældet, så brug PM systemet i stedet for. Så skal jeg svare dig når jeg får tid....

Hånden på hjertet - har du nogen sinde fjernet en knækket skrue ved hjælp af en ornepik.[:o)]på et våben??????

@I.D. Du har ret - nu kan der ikke koges mere suppe på den ornepik.[xx(][xx(][xx(]



--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Hr. Christensen

MAX har ret - hvis de blot er skruet i på normal vis, bor skruehovedet af, og du kan næsten skrue dem ud med fingrene.

Har du selv monteret skruerne ?, hvis ikke - kan du måske finde ud
af om der er brugt kemisk låsning, ved at spørge montøren.

Jeg har en del gange været heldig, i lignende situationer været heldig, at bore hul igennem skruen og efterlade gevindet + ca. 1mm
gods. Varmen fra udboringen + reduceringen i gods, kan udløse tilstrækkelig spænding til, at skruen kan løsnes ved at tilpasse en
ligekærvet skruetrækker, eller lignende - lidt i overstørrelse -
så den skal tvinges i med et par lette slag.

Hvis den har væet spændt så hårdt, at gevindet er trukket langt, er
det en anden situation. Så skal skruerne nok bores ud, så kun lige gevindet af skruen er tilbage, for så at friske gevindet i montagen
op med en snittap.

Knæk og bræk.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#19
Jeg har været autoelekto mekaniker siden 1967. Jeg kan ikke huske
at det har virket en eneste gang med ornepiller.

MVH Kjeld
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by M@X

[green]Uffe for pokker - så læs dog det indlæg.

Jeg har læst inlæget, får du flere oplysninger ud af det end at det drejer sig om to skruer et eller andet sted på montagen?

Uffe - er du en af dem alle bøssemagere er så glade for, fordi du først forsøger at fixe noget selv ved hjælp af amatør værktøj. Når det så ikke virker, så må du gå den tunge gang til en fagmand og betale det dobbelte fordi du osse ødelagde hans chancer for at lave dit våben professionelt.

Jeg er ikke uddannet indenfor metal, men jeg har flere gange repareret ting på mine våben selv- med udmærkede resultater. Hvis det en gang skulle gå galt tror jeg at de penge en bøssemager skal have for at fikse det, er tjent ind et par gange på de foregående reparationer. Desuden finder man ud af en masse om sit våben ved at nørkle med det selv.

Jeg bliver faktisk lidt sur, for jeg forsøger at hjælpe en mand der i knibe og jeg giver manden den fagligt rigtige metode som jeg selv har bruge massevis af gange.
Så er der ikke mindre end 2 andre der foreslår manden en klytløsning på værste amatørbasis og her føler jeg at bl.a du underkender min faglige stolthed ved at blive ved med at foreslå noget klamp.

Det kan godt være det er en klytløsning, men det er da noget nemmere end at bore. Hvis du læser mit andet inlæg maner jeg til forsigtighed og opfordrer manden til at gøre som du foreslår hvis det ikke kan gøres let på den måde jeg foreslår.

Eller er du bare ude på at bringe mit pis i kog? Hvis det er tilfældet, så brug PM systemet i stedet for. Så skal jeg svare dig når jeg får tid....

Det har ikke været min intention at bringe dit pis i kog. Det virker dog som om at førnævnte væske har et kogepunkt der ligger nede omkring stuetemperatur [Wink]

Hånden på hjertet - har du nogen sinde fjernet en knækket skrue ved hjælp af en ornepik.[:o)]på et våben??????

Ja og nej.



Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)