Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Faste sigtemidler på en Schultz & Larsen
#1
Hej svende.

Er der mon nogen der ved hvilke faste sigtemidler der sættes på en S & L M/97? Jeg vil nemlig gerne have sådan en ægte dansk superriffel, men ved ikke om de faste sigtemidler der sidder på er nogen der rent faktisk er til at skyde med, eller de bare sættes på for pyntens skyld? Og jeg har kun set udgaverne helt uden sigtemidler!

At jeg går op i det spørgsmål skyldes at jeg er en af de få der foretrækker faste sigtemidler, frem for de optiske, simpelthen fordi jeg lærte at skyde på den måde. Og når man først en gang har lært det sådan, er det lettest at blive ved på den måde. Imidlertid laves de fleste rifler med faste sigtemidler idag på den måde at det nærmest er umuligt at justere på korn & kærv (især hvis det skal foregå i en håndevending, uden brug af værktøj og uden en bøssemager til at stå ved siden af).

De eneste virkeligt gode rifler, som også har gode justerbare sigtemidler, jeg er stødt på i den forbindelse, er gamle Sakorifler fra 60'erne. Herpå satte man et vidundersigtemiddel (kopieret fra militærriflerne, som var de civile Sakoers stamfædre). Det var justerbart fra 0-500 m med 20-m intervaller og med sådan en riffel kan en rimeligt habil skytte skyde nosserne af en hamster på 1000 m afstand! (nå, ja noget i den stil i hvert fald!) Så det er imedens jeg søger efter en Sako i 30-06 med de rigtige sigtemidler, at jeg kom på ideen med en ægte dansk riffel i stedet for. S & L er vel dybest set riflernes svar på B & O eller møbler fra Børge Mogensen/Arne Jacobsens Ægget! Men er der nogen der kan fortælle lidt om hvilke sigtemidler der sidder på M97DL, og især om de kan justeres i en håndevending, vil jeg naturligvis sætte pris herpå!

På forhånd tak for svar!

Varme hilsner fra Umimmak

Der hvor kun politiet har våben, dér har man også en politistat!

Citat: Claire Wolf
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Jeg må skuffe dig.
Hvis du VIL have faste sigtemidler på en S&L 97 må du leve med 2 ting.

#1 kaliberen er fastlagt til .458 Win Mag

#2 sigtemidlerne lever op til navnet, De er faste og kun kornet kan justeres i højden ved at file det ned. Til gengæld er de meget robuste og passer sideværts så du ikke skal justere.



--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Det er da valgfrihed så det er til at forstå [:o)]
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)