Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meget mærkeligt eller....
#1
Så sent som igår skrev jeg, at rifler er som kvinder, og reagerer af og til komplet uforklarligt.

For et stykke tid siden fik jeg Hatting til at fjerne 5cm fra min 338 Win Mag, så piben nu er 58cm - prima arbejde.

Før piben blev kortet, havde jeg to ladninger, en 250grs Nosler partition til jagt og en 200grs Hornady til træning. Nosleren skød meget tæt og lå typisk på 3-skudsgrupper af 21-22mm. Hornadyen bøvlede jeg meget med, og det lykkedes mig aldrig at komme under 25-30mm, hvilket jo også er OK, især når det kun er til træning. Kuglen er billig og rekylen mild.

Idag kom jeg så endelig på skydebanen, efter at piben er kortet. Nosleren lå nu på 25-30mm.[B)] til gengæld var Hornady grupperne skrumpet og lå flere gange på 20mm.[?]

Er det blot hvad man kan forvente ved at korte piben, eller hvad.??

Ikke fordi jeg syntes det er en katastofe, men jeg blev lidt overrasket. Jeg må nok prøve at justere sættedybden i Nosleren igen.[Wink]
Svar
#2
Afkortningen af din pibe har bevirket at dens vibrationsmønster, som bestemmer både præcision og træfpunkt, har ændret sig, og du skal derfor have justeret dine ladninger med Nosleren! (og måske også sættedybde, men jeg ville teste lidt krudtladninger/typer først

Så enkelt er det.....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)