Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brugt Swarovski, Zeiss eller S/B frem for ny Leup.
#1
Er der noget "tjent", ved at købe en brugt Swarovski, Zeiss eller S/B
til omkring de 7-8k frem for at købe en ny Leupold VXIII 4,5-14x50.
Jeg har ligesom kunne læse mig frem til, at man er lige så godt tjent med en VXIII, som en Comquest.
De brugte Zeiss jeg har kikket på har været uden fejl og ridser, og har optikken 3-12x56 tror de hed Diavari

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#2
Hvis du kan få en af top modelerne fra de Europæiske mærker du nævner måske med lidt udvendige ridser så vil jeg forvente at du kan få det bedste glas på den måde. Men Leupold laver også fine kikkerter. Jeg har en billig Zeiss (2,5-10x40 MC), og den er jeg langtfra så tilfreds med som jeg er med mine Leupold'er.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Den jeg har fundet brugt heder Zeiss Diavari 3-12x56 m. lys pris 7600,-

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#4
Du skal også gøre dig klart om du kan leve med et medforstørrende sigte som mange af de Tyske / Østrigske har.

Jeg har en VXIII 4,5-14x50 og den har et rigtig klart billede samt hårfint sigte.

Igen hvad skal du bruge den til.... Er det natskydning så køb den Zeiss..

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#5
Jeg er ikke klar over, om den har medforstørrende sigte
Jeg skal primært bruge den i DK

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#6
køb en ziess, husk victory har 89mm øjenafstand mod 80 på de andre. alt efter hvilke kaliber du skyder med

se på http://www.blocket.se der er mange brugte og billige en det du har fået tilbudt

http://www.blocket.se/vi/10106908.htm?ca=11_s

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by skipper

køb en ziess, husk victory har 89mm øjenafstand mod 80 på de andre. alt efter hvilke kaliber du skyder med

se på http://www.blocket.se der er mange brugte og billige en det du har fået tilbudt

http://www.blocket.se/vi/10106908.htm?ca=11_s

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk



På classic'en er der 80mm øjenafstand, men mener da stadig der er 90mm på min Zeiss Diavari Z. Så hvis det er ældre modeler der er snak om er den da ikke så lige til?
Mvh
Christensen
Svar
#8
Hej Thomas

Hvad er det du vil tjene [Smile]

Sagt på en anden måde, du ved bedst selv hvad du forventer at bruge kikkertsigtet til.

Jeg har en forkærlighed for leupold, jeg tror da at diverse Tyske og Østriske topmodeller er af bedre optisk kvalitet, der berettiger prisforskellen. Det var blot ikke vigtigt for mig på købstidspunktet, fordi jeg ikke regnede med at skulle skyde om natten.

Nu har jeg så fået adgang til vildsvinejagt i Sverige og det flytter så lidt på mine prioriteter...

Men altså hvis du "bare" skal gå på bukkejagt herhjemme i dagslys er selv leupolden da overkill [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#9
Hej Thomas12cm
Hvis du kun skal bruge kikkerten til jagt i DK synes jeg det er spild af penge at købe en med lys.
Hvis det primært er til bukkejagt og lign. er mit råd køb en Leupold 3-9X40, fiks lille sag der passer godt på en lille riffel[Smile]
Har selv en gl. mauser98 ombygget til 243W med en Leupold 3-9X40 VX1.

Mvh.
Michael
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Hej Thomas

Hvad er det du vil tjene [Smile]

Sagt på en anden måde, du ved bedst selv hvad du forventer at bruge kikkertsigtet til.

Jeg har en forkærlighed for leupold, jeg tror da at diverse Tyske og Østriske topmodeller er af bedre optisk kvalitet, der berettiger prisforskellen. Det var blot ikke vigtigt for mig på købstidspunktet, fordi jeg ikke regnede med at skulle skyde om natten.

Nu har jeg så fået adgang til vildsvinejagt i Sverige og det flytter så lidt på mine prioriteter...

Men altså hvis du "bare" skal gå på bukkejagt herhjemme i dagslys er selv leupolden da overkill [Smile]

Mvh.
Anders



Hvad vil jeg tjene??? Jeg kan måske også spørge, hvor for jeg mest for pengene??? Som sagt er mit kikkert bugget 7-8000,- og dem vil jeg gerne have mest mulig for, naturligvis.
Den skal primært bruge til dansk jagt.
Jeg syntes selv, at den VXIII jeg har kikket i, er fin.
Men derfor kunne det jo godt være at jeg fik en bedre kikkert, i letter brugt Zeiss, Swar., el S/B til samme pris.
Derfor spurgte jeg lige "folket"

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#11
Hej Thomas

"Hvad er detdu vil tjene" var blot ment som en lidt (dumsmart [:I]) hentydning til at du ikke giver så mange oplysninger om hvad det er du gerne vil med kikkerten.

Alround, skiveskydning, natjagt, drivjagt, dansk jagt eller ... Skal du vandre meget, betyder vægten noget osv.

Jeg har personligt en VXIII 3,5-10x50 som jeg er meget godt tilfreds med og som har været rigeligt til mine behov. Set i bagklogskabens ulideligt klare lys havde et 40 mm objektiv været rigeligt, men ...

Nu begynder der så at komme noget natjagt ind i billedet og så kan det være at det bliver nødvendigt at kigge mod de dyre europæere.

Smag og behag er forskelligt, men for mig synes jeg ikke de der store kakkelovnsrør pynter på riflerne, så hvis du bare skal bruge den i DK, kan du jo overveje om det skal være en mindre, lettere, billigere og mere elegant kikkert.

Du kan jo få den monteret i en aftagelig montage - så kan du senere købe andre kikkerter til andre formål til riflen [Smile]

De kikkerter du nævner klarer alle dansk jagt og mere til [Smile]

God fornøjelse med købet.

Mvh.
Anders
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Hej Thomas

"Hvad er detdu vil tjene" var blot ment som en lidt (dumsmart [:I]) hentydning til at du ikke giver så mange oplysninger om hvad det er du gerne vil med kikkerten.

Alround, skiveskydning, natjagt, drivjagt, dansk jagt eller ... Skal du vandre meget, betyder vægten noget osv.

Jeg har personligt en VXIII 3,5-10x50 som jeg er meget godt tilfreds med og som har været rigeligt til mine behov. Set i bagklogskabens ulideligt klare lys havde et 40 mm objektiv været rigeligt, men ...

Nu begynder der så at komme noget natjagt ind i billedet og så kan det være at det bliver nødvendigt at kigge mod de dyre europæere.

Smag og behag er forskelligt, men for mig synes jeg ikke de der store kakkelovnsrør pynter på riflerne, så hvis du bare skal bruge den i DK, kan du jo overveje om det skal være en mindre, lettere, billigere og mere elegant kikkert.

Du kan jo få den monteret i en aftagelig montage - så kan du senere købe andre kikkerter til andre formål til riflen [Smile]

De kikkerter du nævner klarer alle dansk jagt og mere til [Smile]

God fornøjelse med købet.

Mvh.
Anders



tak for svaret. Den skal med på bane og pürschejagt

mvg Thomas
Sauer Custom
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm
tak for svaret. Den skal med på bane og pürschejagt

mvg Thomas



Så ville jeg ikke have betænkeligheder ved en 3,5-10x40 VX III. Jeg har selv en som jeg har monteret i en Leupold PRW montage. Ved siden af den, har jeg en 56 mm Zeiss, som også er monteret i en PRW montage. Så kan de byttes ved at løsne 4 torxskruer og en tur på skydebanen. Zeissen kommer ikke på ret tit, men jeg har heller ikke ret ofte mulighed for at skyde udenfor solopgang-solnedgang.
Skulle du nu finde ud af at natjagt blev en mulighed, kan du jo købe en kikkert til det formål til den tid, Zeiss 8x56 kan ofte findes brugt til rimelige penge. Indtil da kan du så glæde dig over at have en velprportioneret riffel, der ikke er for toptung.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Citat:quote:

Så kan de byttes ved at løsne 4 torxskruer og en tur på skydebanen.


Hej Uffe

Jeg har læst om PRW og QRW: "...Both hold their zero on exchange." Jeg havde forstået, at begge kan af- og påmonteres uden at ændre indskydning, men QRW har en vingemøtrik, hvor PRW kræver at du har torx nøglen med.

Jeg sværger til QRW, og det har været godt nok til jagtbrug (sidst knappede jeg hovedet af en hare på 96 meters afstand).

Hvad er din erfaring når du går på skydebanen efter kikkertskift. Skal du klikke meget for at rette ind, eller er det nærmere kontrolskydning for at få ro i sjælen ?

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by LasseScoutHvad er din erfaring når du går på skydebanen efter kikkertskift. Skal du klikke meget for at rette ind, eller er det nærmere kontrolskydning for at få ro i sjælen ?



Jeg har ikke prøvet det ret mange gange, men jeg har da lidt erfaringer. Hvis jeg bare taget kikkerten af riflen, og sætter den på den samme riffel igen er der ikke jagtrelevant ændring af sigtepunktet, men jeg har PRW på fire kikkerter og Weaverbaser med samme afstand på to rifler, og jeg har en fornemmelse af at der skal lidt flere klik til, hvis der har været en anden kikkert på eller hvis kikkerten har været ovre på den anden riffel, men jeg er ikke sikker i min sag.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#16
O.K.

Der er jo også mange variable i den ligning, så det kan være svært at afgøre hvad der er skyld i de eventuelle ændringer man konstaterer. Jeg har selv været inde i kombinationen samme kikkert til forskellige rifler. Det blev jeg træt af.

Nu går jeg mere i retning af flere sigtemidler til én riffel, det nedsætter usikkerheden betragteligt.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Jeg har en S&L Slide and Lock og selvom jeg troligt kontrolskyder hver gang jeg har haft kikkerten af (og skiftet pibe) så har det indtil nu ikke været nødvendig at klikke. Meeen det er nu rart at være helt sikker [:I]
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Leupold har en "no nonsens" livsvarig garanti, der virker!!! - Zeiss har 15 år...og så vidt jeg har hørt dækker garantien kun den første ejer. Om de har ændret dette fornylig ved jeg ikke, men jeg håber det da - i så fald er det vel kun på deres nyeste produkter!!!

Og husk på - Leupold har værksteder i Sverige og Tyskland, som de kan sendes til..med andre ord - de behøves altså ikke til USA for at blive repareret hvis den skulle gå i udu...

J.
Svar
#19
LEUPOLD!!!
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)