Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er QRW kun til South Paws ?
#1
Kære medskyldige

Jeg har lige monteret en Leupold kikkert på en riffel (Tak for den Kelle, fin kikkert [Big Grin]). Ringene er Leupolds QRW (Tak for dem Rex, fine ringe [Big Grin]).

Af den medfølgende monteringsvejledning fremgår, at vingemøtrikken helst skal vende mod venstre. Der står også, at det ikke er essentielt, at de gør det.

Jeg vender konsekvent vingemøtrikken mod højre, for når jeg af- og påmonterer kikkerten, så holder jeg riflen med venstre hånd, og så er det mest praktisk at få fat på møtrikken med højre hånd på højre side.

Hvis jeg var venstrehåndet, ville det passe fint at vende ringen som anbefalet.

Er der nogen af d´herrer der ved hvorfor det anbefales at vende den mod venstre ? Jeg skubber selvfølgelig ringen helt frem mod rekylstoppet, så der ikke er noget der kan forskubbe sig under skudafgivelsen, så det skulle jo ikke gøre nogen forskel.

Kan det bare være for at undgå karambolage med patroner og hylstre ved ladning og repetition ( men i så fald skulle de jo anbefale at vende den mod højre på en links riffel[:0]) ?

Jeg er en smule forvirret her.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Kære medskyldige

Jeg har lige monteret en Leupold kikkert på en riffel (Tak for den Kelle, fin kikkert [Big Grin]). Ringene er Leupolds QRW (Tak for dem Rex, fine ringe [Big Grin]).

Af den medfølgende monteringsvejledning fremgår, at vingemøtrikken helst skal vende mod venstre. Der står også, at det ikke er essentielt, at de gør det.

Jeg vender konsekvent vingemøtrikken mod højre, for når jeg af- og påmonterer kikkerten, så holder jeg riflen med venstre hånd, og så er det mest praktisk at få fat på møtrikken med højre hånd på højre side.

Hvis jeg var venstrehåndet, ville det passe fint at vende ringen som anbefalet.

Er der nogen af d´herrer der ved hvorfor det anbefales at vende den mod venstre ? Jeg skubber selvfølgelig ringen helt frem mod rekylstoppet, så der ikke er noget der kan forskubbe sig under skudafgivelsen, så det skulle jo ikke gøre nogen forskel.

Kan det bare være for at undgå karambolage med patroner og hylstre ved ladning og repetition ( men i så fald skulle de jo anbefale at vende den mod højre på en links riffel[:0]) ?

Jeg er en smule forvirret her.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Jeg er ligeglad med hvad side de sidder til, bare det ikke den side jeg skal lade fra. Her skal der være mest muligt plads.
Men er riflen ikke en der kan lades oppefra Fx Sauer, Tikka m.fl så skal den vende så de ikke sidder i ryggen når riflen er over skulderen.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Det er en Steyr Scout. Den kan sagtens lades oppefra, men den har et velfungerende 5 skuds magasin i magasinbrønden og et magen til i bagskæftet, så jeg har aldrig haft behov for at lade oppefra. Synes nu heller ikke de sidder i vejen for det, vingemøtrikken kan jo parkeres i valgfri position efter den er strammet (ret genialt).

Skal de vende væk fra ryggen når riflen bæres, så skal de jo sidde til samme side som hævearmen til bundstykket, for også at være fri for at få den boret ind i ryggen under transport, og så sidder de jo rigtigt nok.

Jeg undrede bare på, om der er en teknikalitet ved montagen som jeg ikke er opmærksom på, og som betinger, at de helst skal sidde til venstre.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
grunden til at de skriver de skal pege mellem kl. 6 og 9 er så rekylen strammer skrugerne, da det omvendte jo ville være noget skidt (altså mellem kl. 10 og 2).

våbenets rekyl og dit håndmoment har jo så også noget med sagen at gøre.

mvh. loft
Svar
#5
Øhhh, det har jeg aldrig tænkt på.

Det er ikke så meget vingens stilling der driller, det er mere spørgsmålet om den skal sidde til højre eller til venstre når du ser riflen ovenfra og peger piben fremad.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)