Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indskydning og varmint hunter´s sigte
#1
Hvordan for man kuglens bane, til at passe til de "specielle kors"
man kan få i nogle kikkerte ( Det er det sigte der bla. hos leupold hedder varmint hunter´s, den hvor man har et "almindelig kors/kryds" og så nogle parrallele vandrette "streger" nedenunder hvor fx. står 200m, 300m, 400m osv.

Skal man have kuglens bane til at passe til sigtet, eller kan man stille på kikkerten, så man får "sigte-stregerne" til at passe til kuglen bane, på de foreskrevne afstande altså 200m, 300m osv???

mvh Thomas
ps. håber jeg stille spørgsmålet klart nok[Smile]
Sauer Custom
Svar
#2
De andre streger er et nogenlunde gennemsnit af de gængse kalibre som normalt bruges til varmint, men det er altid engod ide at ta´ en tur på skydebanen og afprøve træfpunkterne på de forskellige afstande for at se hvordan det stemmer overens med netop dit kaliber.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Du kan ikke stille på afstanden mellen de vandrette "streger".

Eneste du kan er, at finde/lave en ladning hvor kuglebane passer til trådkorset.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#4
Okay, er der mange der bruger de sigte, eller er det for bøvlet at få det hele til at passe sammen

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#5
Det er ikke bøvlet, men som med alt der er nyt kræver det at man sætter sig godt ind i tingenes anvendelse, og jeg vil mene at det kræver en del skydning på alle afstande med flere ladninger for at se om linierne sammenfalder ed "dit" kaliber.
Mvh. Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#6
jeg havde en BSA 8-32x44 som passede på 100 og 200 meter - men deruover virkede det ikke....

For mig at se er den eneste løsning en rangefinder og så en tabel.....

Det med at måle i kikkerten er ikke præcist nok især når man tænker på hvor meget kuglen falder længere ude...

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#7
okay, men hvis man lader selv, finder man jo den ladning der "passer til ens pibe", så man får den mindste sprædning. Hvad så hvis det ikke passer med "kikkertens kuglebane"??? Skifter man så kugle og starter forfra med at finde den ladning der passer til piben, og så bagefter ser om det passer med indskydningen til kikkerten???

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#8
for nu at være en lyseslukker, er det nemmere at indskyde sin riffel på 200 m. er målet længere ude må der klikkes eller holdes over

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Tak strom, den ER sivet ind[Smile]

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#10
howdy Shooter
det var den vel egentlig også før indlægget[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by STROM

howdy Shooter
det var den vel egentlig også før indlægget[:I]

mvh
Strom



Ja jeg tror også det er vejen frem for mig[Smile]
Men stor respekt for dem, der har fået det hele til at passe med både kugle bane, kikker og præcision

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#12
Men hvis man er heldig/dygtig, og stregerne passer med kuglebanen, så er det både nemt og godt.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#13
Jeg er den lykkelige indehaver af en Leupold VX-III 8,5-25x50 Long Range Varmint Hunters og hvis man kikker under Leupolds site http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/, vil man se at hele fidusen med stregerne er, at de er logaritmiske samtidig med at sigtet ikke er medforstørrende, de to ting tilsammen betyder, at man kan "indstille" sigtet/stregerne til kuglebanen ved at regulere på forstørrelsen. I praksis har jeg indskudt min 7mmRM på 200m, dette giver et mindre overslag på 100m (ca. 38mm). Ved indstilling på 14,5 ganges forstørrelse, sigter jeg efter streg nr 2 på 300m og 3 på 400m. Jeg mener at det er en let måde at skyde efter mål på længere afstande, dog er det stadig meget vigtig med masser af træning, for på de afstande er der flere faktorer som spiller ind; vind, temp osv.

/RAW
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by RAW

Jeg er den lykkelige indehaver af en Leupold VX-III 8,5-25x50 Long Range Varmint Hunters og hvis man kikker under Leupolds site http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/, vil man se at hele fidusen med stregerne er, at de er logaritmiske samtidig med at sigtet ikke er medforstørrende, de to ting tilsammen betyder, at man kan "indstille" sigtet/stregerne til kuglebanen ved at regulere på forstørrelsen. I praksis har jeg indskudt min 7mmRM på 200m, dette giver et mindre overslag på 100m (ca. 38mm). Ved indstilling på 14,5 ganges forstørrelse, sigter jeg efter streg nr 2 på 300m og 3 på 400m. Jeg mener at det er en let måde at skyde efter mål på længere afstande, dog er det stadig meget vigtig med masser af træning, for på de afstande er der flere faktorer som spiller ind; vind, temp osv.

/RAW



Hej Raw!

Jeg syntes også at det lyder smart med det sigte. Men går lidt af fidusen ved at have op til 25 gange forstørrelse ikke lidt af når sigtemidlet kun er retvisende iforhold til den tænkte brug ved knap 15 gange forstørrelse? På 400 meter burde det netop være aktuelt at skrue helt op for forstørrelsen...

Mvh

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)