Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad sker der hvis man vender kuglen om?
#1
Jeg ved ikke alt for meget om vindmodstand, men jeg kom til at tænke på noget. Der hvor man ser ting der er optimeret for vindmodstand, er bagenden lang og spids, f.eks. hjelmen på en speedskier. En dråbe, der bliver formet af vinden er også spids bagtil.
Hvad sker der hvis man tager et spidst projektil som Hornady SST eller Lapua Scenar og vender det om? Det tager selvfølgelig noget plads i hylstret og det er uegnet til jagt fordi det ikke er designet til at ramme med den ende føret. Derudover, vil der være en sikkerhedsrisiko ved det? Skal gastrykket have en flad ende at trykke på? Hvordan vil det opføre sig når det har forladt riflen?
Måske noget pjat, men hvis det ikke er farligt, skal det da prøves [8D].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Det er en nem metode til at lave militærammo om til jagtammo.
Det er brugt i USA førhen. Jeg ved dog ikke noget om sættedybder eller ladninger, men det kan gøres. Du opnår dog ikke noget ved et projektil der er lukket bagtil. Så har du bare en fuldkappet med en håbløs BC.
Kuglen behøver ikke være flad bagtil.
Svar
#3
Dit spørgsmål er: Hvad sker der hvis man vender kuglen om?

Det kan jeg godt svare på: - Den flyver sku´ da baglæns!!! [Image: icon_rock.gif]

mvh
Swift
Svar
#4
SWIFT er vores guru [Big Grin][Big Grin]

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#5
Hvis vi antager, at du kan få sendt projektilet ud at flyve med en rimelig hastighed (og hvorfor dog ikke?), så vil du som skrevet få en håbløs BC (ekstremt stor vindmodstand) ved supersoniske hastigheder (overlyd), mens vindmodstanden ved subsonisk hastighed (underlyd) muligvis vil være lavere, når projektilet vender den vej.
Det skyldes, at den væsentligste del af modstanden ved supersonisk hastighed opstår omkring projektilets spids, mens bagenden er den store synder ved hastigheder under lyden. Da skiløbere og cykelryttere mig bekendt har tilgode at passere lydmuren, har du der forklaringen på de bagud tilspidsede hjelme og skærme.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Hvis vi antager, at du kan få sendt projektilet ud at flyve med en rimelig hastighed (og hvorfor dog ikke?), så vil du som skrevet få en håbløs BC (ekstremt stor vindmodstand) ved supersoniske hastigheder (overlyd), mens vindmodstanden ved subsonisk hastighed (underlyd) muligvis vil være lavere, når projektilet vender den vej.
Det skyldes, at den væsentligste del af modstanden ved supersonisk hastighed opstår omkring projektilets spids, mens bagenden er den store synder ved hastigheder under lyden. Da skiløbere og cykelryttere mig bekendt har tilgode at passere lydmuren, har du der forklaringen på de bagud tilspidsede hjelme og skærme.


God forklaring. Jeg lader projektilerne vende som det var meningen fra fabrikantens side [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Det ville da ellers være stort hvis du med dit forslag havde revolutioneret jagtammunition.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Kunne man risikere at blødnæset ammo helt eller delvist deformerede bagfra pga trykket fra ladningen?

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Et projektil med exponeret blyspids vil få store problemer, da gastrykket og varmen vil deformere spidsen meget. (det er derfor man ved høje hastigheder og tryk bruger "gascheck" på blyprojektiler, det er en lille flad kobber-kop der sættes på bagenden af blyprojektilet.)

Da gastrykket ved mundingen "skal forbi" projektilet vil der givet vis blive ringere præcision. Dette fænomen ses også ved brug af boattail-projektiler.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Da gastrykket ved mundingen "skal forbi" projektilet vil der givet vis blive ringere præcision. Dette fænomen ses også ved brug af boattail-projektiler.


Interresant. Kan det afhjælpes med en mundingsbremse?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Jeg tvivler på at en mundingsbremse kan hjælpe ret meget på at krudtgassen forstyrrer projektilets "afsæt" fra piben, men det virker ihvertfald på luftvåben, hvor det bruges meget, også i form af lyddæmpere.

De mest præcise Benchrest riffel/projektil kombinationer er altid med "flat-base" projektiler.

Deformationer af basen på projektilerne har stor indflydelse på præcisionen, som regel meget større end deformationer af projektilets spids.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Der er lavet nogle præcisionsforsøg med integreret mundingsbremse - altså gasudluftning direkte i piben (ala "Magnaport"), som faldt positivt ud. Dette fordi man på denne måde lufter ud mens riffelgangene fortsat styrer projektilet - i modsætning til en "almindelig" mundingsbremse, som projektilet flyver frit igennem og som derfor giver plads til forbipasserende mundingsgas.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Jeg mener da heller ikke at RWS Brenneke TUG og TIG har en bedre BC end de fleste andre kugler selv om de er spidse i bagenden[?]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#14
Hej!

Her er netop en test af hvad der sker med en kugle, der sættes omvendt i hylsteret - (Tak til M@X for det oprindelige link)

http://www.theboxotruth.com/docs/bot32_4.htm

Mvh

Michael
Svar
#15
Hov! Den havde jeg ikke engang set endnu..........

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)