Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rensning af riffelløb
#1
efter at jeg i nogle år kun har været på skydebanen i.f.b med jagtforeningens mærkeskydninger,er mit forbrug af ammo steget voldsomt.jeg kommer næsten ugentligt i en skytteforening,så min rengøring af riflen stiller lidt større krav nu.
jeg kunne godt tænke mig at høre jer,kære medlemmer,hvor lidt eller
hvor meget i gør ud af det ,hvad i bruger,og hvordan.
hvor meget i.f.b med jagt.
hvor meget i.f.b med jævnlig skydning.
til sidst hvad mener i om boresnake.
m.v.h olsen
Svar
#2
34 har læst dette [?]
er der ingen der renser riffel
det ser sgu sort ud.[Smile]

m.v.h olsen

husk at der er noget,der skal passes,og noget der ikke må forsømmes.[Big Grin]
Svar
#3
Prøv search funktionen!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#4
Jeg bruger jævnligt mit rensesæt, den får lidt med børsten også trukket igennem med lidt olie, da jeg skyder mest med min 22-250 giver jeg den borefoam for hver ca.250 skud, ved ikke om det er rigtigt eller forkert, plejer at ramme det jeg sigter på!

God arbejdslyst.
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#5
WSM tro mig jeg har søgt, men min pc vil ikke åbne nogen tråde
mvh olsen
Svar
#6
Hej Bjarne

Prøv denne

http://skytten.dk/Default.aspx?ID=321

klik nede til højre på Fup og fakta om rengøring af våben

Der er en pdf om rengøring med Gold Medallion. Jeg er lige begyndt og bruge deres fremgangsmåde, derfor ingen erfaring med det. Men det må der andre der har!!!!
I didn't come this far to miss!
Svar
#7
Jeg renser min riffel hvergang jeg skyder med den, selv hvis det blot er et skud og fremgangs maaden er den samme.
Forst korer jeg en bronze borste vadet i Shooters Choice gennem piben ca 10 gange. Derpaa lader jeg den ligge i ca 10 minutter hvorpaa jeg korer to klude der passer til caliberet vadet i Shooters choice gennem piben og de kommer som regel kulsorte ud i den anden ende. Jeg korer kun kluden igennem een gang, den falder af rense stokken i den anden ende og jeg benytter ALTID en boreguide. Derpaa et par torre klude og saa en vaad klud (Shooters Choice) som jeg lader sidde i 10-15 minutter og saa en tor klud igen. Hvis den kommer ud snavset eller blaa, saa bliver jeg ved med en vaad og skiftevis tor til kluden kommer ud hvid.
Inden jeg er fardig har jeg brugt en 10-15 klude. Sidst men ikke mindst renser jeg kammeret med en kal 28 haglbosse moppe som jeg har skruet i en pil (bue og pil) gevindet er det samme. Jeg har en gammel jagtpil som jeg har forkortet og sat et haandtag paa og istedet for jagtspidsen har jeg som sagt skruet en moppe til en cal 28 eller 410 eller .45ACP De virker alle udemarket til at fjerne evt solvent der er sluppet ind i kammeret.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#8
Hej Bjarne

Det er ikke af ond vilje, at folk ikke står i kø, for at dele ud af
guldkornene. Der er simpelthen bare så mange måder at rense på, og så mange vidundermidler, man kan blive helt rundtosset.

Det eneste der kan siges generelt er - brug altid olie efter jagt eller skydning, og træk den tør inden, husk specielt kammeret.

Hvis du har en pibe af amerikansk oprindelse, kan det være nødvendigt med rengøring efter 20 skud, og hvis du har en af dansk oprindelse
kan du være heldig at skyde flere hundrede skud, inden det kan ses
på egenspredningen.

Det er selvfølgelig meget afhængig af kuglerne du bruger, hvor meget
tombak og sager, der afsættes i løbet, ligesom kalibre med stor krudtvolumen, i forhold til projektilet, har en tendens til at slide mere og afsætte mere krudtslam.

Med andre ord - du er nødt til at gøre dig dine egne erfaringer, med din riffel.

Jeg selv er mest focuseret på det første skud, efter rens - at det stadig sidder hvor det skal.

Boresnake er et genialt redskab.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#9
Ex Cop:
Jeg er intereseret i hvor du har oplysninger fra der dikterer at ameikanske piber skal renses efter 20 skud, og danske ikke saa ofte??
Jeg vil give dig ret i at Boresnakes er geniale, men kun til felt rensning. Man undgaar ikke at rense riflen ordentlig naar man kommer hjem fra banen eller jagten. Olie er efter min mening ikke en pind bevendt til rensning af en riffel pibe. Det smorer, gnider og fordeler blot krudtslammen og kobberaflejringerne. Den skal renses med solvent og saa til allersidst have en olierert klud igennem.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#10
hej hogmeister

jeg har gået og tænkt over hvordan man tørlagde kammeret,der kom du med et godt fif,med cal.28 moppen på en pil.en kasseret pil kan jeg sagtens finde .jager du med bue.

olsen
Svar
#11
Bjarne.
Jeg plejede for en del aar siden at jage med bue og pil, efter min mening den ultimete maade at purche et dyr paa, men "storvildt" jagt er ikke lige mit nummer (Jeg skod dog et white tail dyr med min Bear Grizzly 70 pound compound bow)Jeg er mere, eller narmere, udelukkende en varmintjager. Jeg jager Ground hogs, rave og coyotes her i Canada og prarie hunde i South Dakota USA.
Hvis du ikke bruger det, saa er det bedste fif altsaa det at altid bruge en boreguide til din riffel naar du renser den.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#12
Hej Hogmeister

Det er jo ikke fordi, at jeg har noget imod amerikanske piber, de er super precise - jeg har haft både Lilja og Douglas piber. Min erfaring er, at de har meget snævre mål, hvorfor de ikke tåler ret meget belægning, før det har indflydelse på tryk/hastighed og derfor
også kan have indflydelse på træfningen.

Det er ikke et diktat, jeg skriver ( "kan" det være nødvendig) og ("kan" du være heldig)

Jeg ved godt, at det er noget af et postulat, at generalicere på den måde, men min erfaring blev - med begge ovennævnte at jeg skulle rense for hver 20. skud for at bibeholde træfpunktet, der ellers hævede sig 4 cm. på 100 m. og efter ca. 50 skud havde jeg overtryk, med selv moderate ladninger.

Der findes en dansk produceret pibe, der er smerglet konisk, ligesom
der i hvert fald i nogle kalibre, har nogle andre indvendige mål. Efter ca. hver 100 skud måler jeg hastigheden, og jeg har endnu ikke
registreret en nævneværdig forskel - der er kun brugt Brake-Free olie, filtprop og boresnake. Egenspredningen ligger efter 500 skud
på ca. 10 mm. (fabriksammo)på 100 m.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Ex Cop
Jeg skyder med en Schneider pibe (amerikansk) i .243 AI, og som jeg skrev i mit tidliger indlag renser den grundigt selv efter et skud, men jeg skyder da raskvak 75 til 100 skud naar jeg er paa varmint jagt uden at rense den, og den skyder ligesaa godt fra morgen til aften. Jeg har dog et par venner med bench rest piber paa deres rifler som har problemer midt paa dagen, og skal rense dem.
Min riffel er nu ogsaa blevet CRYO behandlet. Dvs. nedfrosset til absolut nul i 24 timer, og det har gjort den nemmere at holde ren. Piben er ogsaa rustfri, som maaske har noget med det at gore og riffelgangene er "buttonpulled" Jeg ved ikke hvad det hedder paa dansk, men det er maaden de er skaaret paa.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

riffelgangene er "buttonpulled" Jeg ved ikke hvad det hedder paa dansk, men det er maaden de er skaaret paa.
Hogmeister


"Buttonpulled", hedder på dansk " knaptrukket", og er en
plastisk bearbejdning, der er altså ikke fjernet spåner.

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#15
Er der tale om en trækning der nærmest bøjer/former eventuelle spåner og ujævnheder i piben? I så tilfælde kunne jeg godt forestille mig at der ikke ville være nær så mange aflejringer [Smile]
Citat:quote:

"Buttonpulled", hedder på dansk " knaptrukket", og er en
plastisk bearbejdning, der er altså ikke fjernet spåner.


Svar
#16
Olie i pibn er ganske enkelt lige så nødvendig som olie på din bilmotor!
Alle de små mikroskopiske tryksprækker i piben (kommer efter ret få skud) er små åbne sår i stålet der er brændt tør for olie af krudtgassen.

Er du éen af dem der bærer din pibe i løbet endda i ret korte perioder udsætter du din pibe for pitrust.
Derfor er det, hvis du vil passe på din pibe, nødvendigt at trække en oliepind igennem løbet efter endt skydning.

Og ja, boresnake er et godt redskab der renser både bomme og felter.
Dog ikke så effektivt som kemisk rensning.

Jeg må tilslutte mig excop´s iagttagelse i at enkelte fabrikater heriblandt S&L er meget lette at holde konstant ens skydende selv efter menge skud.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Jeg må tilslutte mig excop´s iagttagelse i at enkelte fabrikater heriblandt S&L er meget lette at holde konstant ens skydende selv efter menge skud.

Det er faktisk ret simpelt - des glattere (forarbejdet/poleret fra fabrikken) piben er indvendig des sværrere har tombakken ved at sætte sig fast og des lettere er piben at rense.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#18
Mjjaaahhhh,

det troede jeg også indtil jeg prøvede nogle af de der spejlblanke amerikanerpiber der er højglans poleret med en meget fin overfladebeskaffenhed.
Der "river" eller "klistrer" tombak´en nærmest fast i piben.

Men nu er der selvfølgelig også to typer tombak belægning som når alt kommer til alt, nok til en vis udstrækning optræder samtidigt og det måske er balancen heraf der afgør hvor meget fouling der opstår.

Den ene er det materiale der afsættes ved friktion og det andet er det der "skrælles" af kuglen i throaten og varmes op og smeltes til en plasma.
Denne tåge følger krudtgassen og det der rammer piben køles ned og sætter sig deraf fast.

Nogle piber/kalibre er meget følsomme overfor tilsmudsning af throaten og andre ikke.
Det opleves ofte ved f.eks. 6mm br at der skal renses ofte hvorimod f.eks. en 308win ikke er så ramt af fænomenet.
Men det har nok mest noget med pibefabrikatet at gøre.

At rense kemisk for hver session er nok også overkill med mindre man ser det som en hobby at stå i ammuniakdampe og arbejde[Big Grin]
Nej alting med måde.

Hvorfor hælde kemikalier i en pibe der skyder perfekt når det nu ikke er nødvendigt?? Hobby???

Olien er nok vigtigere efter hver session for at standse den korrosion der sker i tryksprækkerne.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Hvis ikke du mener at det er grunden, så må jeg dog sige, at det er påfaldende, at man skal finde de bedste pibe-egenskaber hos de pibefabrikanter som laver deres piber "færdige".



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#20
Taler vi egenskaber generelt eller fouling isoleret??

Det er isåfald påfaldende at det ret ofter rent praktisk ses at jo finere overfladebeskaffenhed jo hurtigere skal der renses pga. aflejringer???

Nu taler jeg ikke om en enkelt pibe men adskillige jeg har haft i hænderne pga. ejeren påstod at den var slidt op da den ikke kunne skyde mere end 20 skud før den skød så ringe at det ikke var anvendeligt.

Et eksempel fra mine egne "piber":
Jeg købte 2 identiske Lilja piber som går for at være nogle af dem der er hårdest poleret.
Den ene kamredes som 300winmag og den anden som 308win.
300wm´en skød max en halv kasse ammo før den skulle renses hvorimod 308´eren holder til en hel skydedag på banen (over 200 skud) før rensning er påkrævet.
Det samme har jeg personligt oplevet med Krieger og Shilen.

Jeg har dog ikke endnu personligt slidt en Border op men har da tænkt mig at gøre det for at få noget erfaring med fabrikatet.

De piber jeg p.t. har fra S&L er i .246 og .30 og de skyder adskillige hundrede skud før jeg får tryktegn men ikke ringere præcision.
Her fjerner jeg ophobningen af krudtslam og så spiller klaveret igen[Wink]

At piberne med den fineste overfladebeskaffenhed generelt aflejrer mindre er absolut ikke min erfaring snarere trært om.

Måske er der en grund til at BR skytterne renser så ofte.
Måske at de piber de bruger har ekstrempræsision i max 20 skud og så derefter rense??

Nødvendigheden af at "bench rest rense" sin jagtriffel anser jeg for værende af ren akademisk interesse. Absolut interessant at "nørde" med, men normalt ikke nødvendig for at opretholde acceptabel "jagtpræcision".

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)