Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9,3x62...skal,skal ikke?
#1
Hej.

Jeg er ejer af en Sauer 202 cal. 30-06 som jeg er rigtig godt tilfreds med,men jeg går alligevel og overvejer at købe en 9,3x62 pibe til den.Min tanke var at jeg ville bruge den til noget drivjagt på svin og måske hvis jeg engang skulle vælte en Elg eller en Bjørn.Ikke sagt at en 30-06 ikke kan klare opgaven,men i kender det vel selv,det er meget sjovt at have noget forskelligt at "leje" med.

Så er der nogle som kan tale for eller imod denne kaliber.

Mvh.

bka.
Svar
#2
Jeg holder selv meget af 9,3x62 men i dit tilfælde hvor den skal være et kompliment til din 30-06 vil jeg mene at de ligger for tæt på hinanden, der er ikke meget at vinde ved at gå fra en feks. 200-220grs 30-06 til en 6,3x62.
Men som du skriver er det altid dejligt at få noget nyt at lege med,og mit forslag er at du køber en pibe i 6,5x55! og hvorfor så det? Mange fordele, fin precision, lettere kugler og billig trænings ammo.
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Efter flere års tilløb og tanker om en grovere kaliber, investerede jeg sidste år, ved en tilfældighed, i en 9,3 er. Det skulle jeg have
gjort for længe siden. Den er godt nok genial til til drivjagt på elg, svin og kronvildt.

Der er selvfølgelig masser af andre muligheder, der på sin vis kan være mindst lige så gode.

Jeg giver 9,3 x 62 - 5 vildsvinetryner ud af 6, og et blå stempel.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Hejsan,

Jeg köbte en S&L Classic 9.3*62 i efteråret - og er ovenud tilfreds med kaliberet[Big Grin][Big Grin]
Desvärre fik jeg ikke testet effekten på svin eller elg dette efterår, da jeg ikke fik nogen skud chance[Sad!]

Har også en 30-06'er og ser ikke det store problem i at have to rifler/kalibre "så forholdsvist tät på hinanden".

Held og lykke m. det nye legetöj[Smile]

-Tore
Svar
#5
bka,

Hvis vi kun tager Lapua Mega og max kugle:

6,5x55: 10,1 gram, absolut maximum for den kaliber, kuglen er lavet som en våbenlov tilpasning, men den virker godt. Det kan godt være at "den flade kugle bane" ikke er så flad længere[:o)]. Den ligger lige så tæt på 30-06 som 9,3'ern.

30-06: 12 eller 13 gram, begge kugler gør et godt job på elg og gris. Igen den 13 gams kugle er tung - jeg lader selv med 12 gram og det er rigeligt til alt! Det er overkill til råvildt, men det er der godt nok meget...meget andet der er[Smile]

9,3x62: 18,5 gram eller over 40% tungere end 30-06, mere rekyle. Det er tungt grej. Du kan skyde råvildt med 18,5 gram, bare du holder lidt længere tilbage på dyret[Big Grin] Hvis du går på driv/tryk jagt hele vinteren med mange skud, kan det større ind/udgang hul en fordel på fede grise og flugt afstanden bliver måske lidt mindre på hjort, men....!

Jeg har en 9,3'er og en 270W på samme system (M98 lås) og 30-06 fast på "reserve" riffel". Nu er det sådan med veksel piber, at den der er behov for altid står hjemme i skabet og hvis man endelig skifter skal der altid kontrol skydes. OG du siger helt tydelig "måske", derfor bliver mit råd: Skyd pengene op eller gå på jagt for pengene - 30-06 klarer det meste, hvis ikke det hele!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Hvis du køber en pibe mere så skal du efter min mening også købe en kikkert til den. Ellers får du ikke nok glæde af at have flere piber - det er i hvertfald min erfaring.

9,3x62 er et rigtigt fint kaliber.

Jeg har endnu til gode at skyde svin eller elg med min 9,3'er. Jeg har derimod skudt et rådyr og en harer med den med fint resultet. Jeg synes at det er et rigtigt godt kaliber til drevjagt. Men skal jeg være helt ærlig, så kan jeg ikke rigtigt finde 'gode' argumenter for hvad du vil få ud af den ekstra ildkraft. Derfor kan den jo være god at have, og legetøj er jo altid sjovt.

Med hensyn til en 6,5x55 så kan jeg kun se argumentet med billig ammunition for denne når du allerede har en .3006. Jagtmæssigt ville jeg nærmere kigge på en 243, 223 eller 22-250, men det var jo ikke det dit spørgsmål gik på.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Tak for alle jeres svar og meninger også selvom de ikke er ens.[Smile]

Til min 30-06 har jeg en S&B 2,5x10x56 m/lys hvilket jeg syntes fungere rigtig godt.Hvis jeg beslutter mig for at købe en 9,3x62 vil jeg også have mig en kikkert til drivjagt også kan man vel spare indskydningen hvis jeg køber klikmontage til begge kikkerterne.

Hvad er jeres mening om det at skifte kikkerten uden at skyde den ind. Kan man stole så meget på en klikmontage. Jeg har selv snakket med et par stykker som gør det,men uden selv at have prøvet det, er jeg nu en smule betænkelig ved det.
Svar
#8
Hvad er jeres mening om det at skifte kikkerten uden at skyde den ind. Kan man stole så meget på en klikmontage.

nej, uden kontrolskud er det efter min mening uforsvarligt

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
"kiggertskifte" uden ny indskydning eller i det mindste laser boresighter duer ikke.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#10
Jeg skifte på den måde du har i tankerne. Jeg skyder også altid kontrolskud, men har endnu ikke prøvet at skulle stille på kikkerten...
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Halløj

Det er ikke kikkertskifte der er problemet - det kan sagtens lade sig
gøre, på fornuftig vis.

Problemet er skift af løb, herunder afmontering/genmontering af låsestol.

Der er nogle systemer, der rent faktisk godt kan anvendes, men man er nødt til at være systematisk og gøre sig sine egne erfaringer, med det man har til rådighed.

Det er selvfølgelig klart en nødløsning - kontrolskud er et must for mig, om ikke andet, så af psykologiske årsager. [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#12
Jeg er enig med jer i at man altid skal tage et par prøveskud hvis man har skiftet kikkerten,men jeg har snakket med et par stykker som åbenbart stoler så meget på deres grej at de efter at have skifte pibe og kikkert går direkte på jagt uden at foretage prøveskud.Det ville jeg ikke gøre,men tit og ofte behøver man jo ikke en hel skydebane til at skyde et par skud.....Men nok om det.Grunden til jeg statede denne tråd var jo trodt alt for at høre ris/ros om en 9,3x62
Svar
#13
9,3x62=ROS

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#14
Guns & Ammo har i deres Marts 2008 nummer, en G&A Reloads artikel om 9,3x62

Deres skribent er bestemt begejstret.

Konklussionen:
Citat:quote:

While the mega-magnums are all the rage these days, the fine old 9,3x62 Mauser is still alive and well after more than a century, just doing its job -- flattening critters around the world and not breaking the shooters shoulder or bank account while doing it.


Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
I det seneste Vapentidingen er der endnu en artikel om 9,3x62 - denne gang med fokus på de moderne (rene kobber) kugler. Konklussionen er her at kaliberet er blevet endnu mere alsidigt. Man kan nu lade med alt fra 185 gr til 285 gr og dermed få enten en meget flad kuglebane eller masser af energi i målet.
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Strøm,

Kontrol skud - altid kontrolskud[:o)]

Ved kikkert skift.
Ved pibe skift.
Ved ammunition skift.
Ved rejse målet.
Og igen, hvis man overhovedet er i tvivl.

Der er jo sjovt at skyde, eller hvad?[Big Grin]

Jeg har et N.P.Nielsens system på M98 med 2 piber og 2 kikkerter. Jeg kunne "nøjes" med at "klikke skudet op" ca. 5 cm, når jeg skifter fra 270W til 9,3 og omvendt. Grejet er inden for spec. Leupold QR montagen kan holde skudet indenfor 2-3 cm, når kikkerten tages af/på eller skiftes. Hvis man tager højde for den balistiske uligheder er resultatet af pibeskift de samme 2-3 cm eller mindre.

Ud over det altovervejende hensyn til vildtet, så er det "den lille gnavende tvivl" der styrer min kontrol skydning. Fanden skulle stå i det hvis man skød forbi eller det der er værre pga. sløs - rettidigt omhu eller se hvad jeg sagde - vælg selv!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#17
Hey bka,

Jeg har selv en 202 med 6,5 og 9,3 piber. Det er en fin kombo til jagt i Europa. Min 9,3 pibe har siddet på det meste af efteråret 07 og klaret svin, råvildt og ræve uden problemer og kødødelæggelse.

Har EAW kikkerttorturmontage og skifter ml. 1-6x og 2-10x kikkerter. Kontrolskud efter skikkertskift har altid vist sig at være overflødige. Det samme gælder iøvrigt stort set indskydning efter pibeskift. Men for at undlade det skal man vist enten være meget dum eller meget dreven udi pibeskiftningens kunst (eller begge dele) - og jeg bilder mig, at jeg ikke er nogen af delene.....

Jeg er enig med The Shootist. Hvis det mest er for the fun of it så byt 30-06 piben til en 6,5 og køb en 9,3.

/bundgaard
Svar
#18
Ok,tak for jeres svar.Det er altid rart at høre lidt forskellige meninger.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)