Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuglevægt - skotsk kronvildt på lange hold
#22
Citat:quote:

Nu regner jeg ikke lige med at min Tikka Allweather er skudt ud efter ca. 1000 skud, men den samler immervæk 5 skud under 20mm.
Min 5,6x57 er nok heller ikke skudt ud endnu da den ca. har samme antal skud på bagen, den samler dem bare til ca. 15mm, her er der bare ikke andet udvalg end KS, bortset fra Hirtenberg, men de ligger jo ikke ligfrem og flyder i forretningerne.
Men fælles for begge kalibrene er at knald og fald effekten er forbløffende Gullasch kanonen kan du godt køre i garagen igen. Jeg har aldrig skudt et stykke vildt med dem, fra rådyr til elg der var sønderskudte, snarere tværtimod.
Som et lille kuriosum kan det lige nævnes, at 5,6eren har skudt en spidshjort i Skotland. Gennemskud på 150 mtr. og flugtdistance på ca. 50 mtr. Ja og jeg ved godt at den er ulovlig til det men det var efter strenge ordrer fra stalkeren, i forbindelse med regulering af kronvildt der trak ned i markerne.



Det der menes med at den generelt skyder godt hænger sammen med at den i de fleste af kalibrene er ganske lidt tykkere end f.eks. amerikanske kugler og deraf fylder mere aka den skyder derfor ofte bedre i et bredere antal piber, heraf også slidte piber, piber med "sygdomme" og piber der fra fabrikken er lidt generøse med pibemålene!

Selv har jeg kun skudt omkring 10 stk vildt med KS i kaliber 8x57 6,5x55 og 6,5x68. Der bemærkede jeg ingen bedre effekt end ved nogen andre kugler.

At det skulle være en art langdistance jagtkugle er ikke sandt!

Der spørges specifikt efter en kugle til lange skud og deriblandt er KS ikke det har den ikke bc til.

Jeg ved det ikke men rygtet har den i tyskland! Hvad enten den måske ikke har det her.

Jeg hører det samme når jeg taler med folk om Nosler Partition til råvildt. Der har jeg aldrig oplevet skrækscenarierne folk omtaler selv om jeg har skudt over 100 stk råvildt med denne kugle.

Men når der specifikt spørges om en effektiv kugle til lange skud i et land hvor blæst snarere er reglen end undtagelsen så er der ingen rigtig fornuft i at anbefale en for kalibret let og deraf mere vindfølsom kugle som så i tillæg har en dårligere bc[Wink]

Det handler vel som 308Comp en gang sagde, om at få alle de små detaljer rettet således ind, at så mange som muligt af dem er til éens egen fordel. Det er måske derfor vi går så meget op i teknikken som vi gør og stiller de spørgsmål vi gør??.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Beskeder i denne tråd
Kuglevægt - skotsk kronvildt på lange hold - af GT - 21-02-2008, 01:46 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)