Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold VX-III 6,5-20x40, Target EFR
#1
Hej!

Jeg har netop modtaget min nye Leupold, og sad i denne forbindelse og pillede lidt med den... jeg har aldrig haft en kikkert før med justerbar parallaxe og skulle jo så sætte mig lidt ind i det. Her kommer så et par spørgsmål, som jeg håber nogen af jer kan svare på:

1. På selve det "roterbare objektiv", hvor den parallaxe-frie afstand indstilles, er der markeret et punkt m. 10 meter! Drejer man kikkerten lidt står der YARDS...hvorfor det??? Kan de ikke bestemme sig, og hvad skal jeg gå ud fra?

2. mens jeg sad og pillede, lykkedes det mig at dreje selve den ring, hvorpå tallene er skrevet - altså ikke selve objektivet - hvorfor kan den det - og skal den det??? Nu passer tallene jo ikke 100% med markeringen og fabriksindstillingen...

3. hvordan får jeg den justeret tilbage igen?

4. Der står en masse tal rodet rundt mellem hinanden...eftersom objektivet kan drejes 2½ gang, betyder det så at de skal læses således: 10, 13, 14, 16, 18, 20, 25, 30, 40, 50, 100, 200, 300, 400 - uendelig...??? Det er jo selvfølgelig mest logisk - men hvorfor det lille spring mellem feks 13 og 14 meter/yards???

Håber ikke at spørgsmålene er for dumme - men noget af det virker bare knap så logisk, og Leupold er ikke skide informative på deres hjemmeside...

Takker på forhånd
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hej!

Jeg har selv den samme kikkert og er super glad for den.

Jeg har netop modtaget min nye Leupold, og sad i denne forbindelse og pillede lidt med den... jeg har aldrig haft en kikkert før med justerbar parallaxe og skulle jo så sætte mig lidt ind i det. Her kommer så et par spørgsmål, som jeg håber nogen af jer kan svare på:

1. På selve det "roterbare objektiv", hvor den parallaxe-frie afstand indstilles, er der markeret et punkt m. 10 meter! Drejer man kikkerten lidt står der YARDS...hvorfor det??? Kan de ikke bestemme sig, og hvad skal jeg gå ud fra?

Meter og yards er næsten det samme, så i denne sammenhæng skal du nok ud over 100 meter (måske længere) før der er nogen praktisk betydning. Jeg plejer at stille den en andelse over 100 - nogle få mm. når jeg skyder på 100 meter

2. mens jeg sad og pillede, lykkedes det mig at dreje selve den ring, hvorpå tallene er skrevet - altså ikke selve objektivet - hvorfor kan den det - og skal den det??? Nu passer tallene jo ikke 100% med markeringen og fabriksindstillingen...

Det tror jeg ikke, men tag fat i Leupold

3. hvordan får jeg den justeret tilbage igen?

Se ovenfor

4. Der står en masse tal rodet rundt mellem hinanden...eftersom objektivet kan drejes 2½ gang, betyder det så at de skal læses således: 10, 13, 14, 16, 18, 20, 25, 30, 40, 50, 100, 200, 300, 400 - uendelig...??? Det er jo selvfølgelig mest logisk - men hvorfor det lille spring mellem feks 13 og 14 meter/yards???

De skal læses i rækkefølge så du skal dreje mere end en omgang for at gå fra 10 meter til uendeligt. Det lille spring er det helt sikkert en eller anden fin optisk forklaring på, men umiddelbart skal der vel en mindre justering til hvis afstanden ændres meget lidt (13 -> 14) og en større til hvis afstanden ændres mere (100 -> 200)

Håber ikke at spørgsmålene er for dumme - men noget af det virker bare knap så logisk, og Leupold er ikke skide informative på deres hjemmeside...

Takker på forhånd


Mvh.

Yeti
Svar
#3
Når jeg sigter mod et mål på 100 meter og indstiller parallaxen til ditto, står billedet stadig uskarpt - drejer jeg videre på parallaxejusteringen er sigtebilledet først skarpt ved "uendelighedsmærket" - så kan skalaen jo fuldkommen ligegyldig. Jeg er dog ikke i tvivl om, at det skyldes den løse ring...

Jeg har haft fat i Leupold i Sverige - jeg sender derop...så må vi håbe at de er hurtige til at fixe den!!!

Tak for svaret Yeti!!!

J
Svar
#4
Nu er min polle udlånt til et andet af forummedlemmerne, så jeg kan ikke sammenligne.

Men hvis den først stiller skarpt på uendeligt, ved 10 meter, så må den ring drejes tilbage til 10.

På 20 x og ti meter, der er der kontant afregning med om justeringen passer.

Men send du den hellere til leupold, så ved du at det er i orden.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)