Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Identifikation/vurdering af ammunition
#1
Hejsa,

Med min nyindkøbte BSA 30-06, fulgte også 75 skud(købte den brugt). Det er jagtammunition, men selv hvis jeg er heldig, kan jeg nok ikke forvente at skyde noget større end råvildt, og er det en voldsomt ekspanderende kugle, er der jo nok ikke meget råvildt tilbage [:0].

Ammunitionen er genladet, og købt på kalvebod. Mit spørgsmål er så, om jeg har andre muligheder end at prøve at finde ham der har ladet dem, for at vide hvad ammunitionen er bedst egnet til.

Håndskrevet på æsken står der "B.T. 9,7gram", og kuglen har en grøn plasticspids.

Nogle bud på hvad jeg kan gøre ? Nogen der ved et vildt tilfælde skulle kende ammunitionen ? [Smile]

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Det tyder på at patronen er ladet med en Nosler Ballistic tip...

Det er ikke til at sige om patronerne er hit eller shit... Patronerne kan jo være ladet noget ned, men brug dem som træning og køb nogle andre til jagt.

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Hvis det er en gron tip, saa er det mere sandsynligt at det er Sierra projektiler. Nosler er orange tip og Hornady er rode
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvis det er en gron tip, saa er det mere sandsynligt at det er Sierra projektiler. Nosler er orange tip og Hornady er rode
Hogmeister



Hej Hogmeister.

Netop i kaliber .30, er Noslers spids grøn. Andre kaliber har spidser i andre farver.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#5
Hej Kenneth

Ja som du selv havde på fornemmelsen, så er der helt sikkert tale
om Nosler BT, der er en lidt tyndkappet kugle, og 9.7 gram er jo lidt let (hurtig) for en 30 - 06.

Det kan godt lade sig gøre, at skyde råvildt med kuglen - og som en kammerat, der har brugt netop dette setop udtalte - de løber altså
ingen steder.

Personligt ville jeg vælge en anden kugle til formålet, men sådan er der jo så meget [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
Ok, så blev jeg lidt klogere - tak for info [Smile]

Der er sikkert mange meninger om dette, men hvad er den idélle patron til råvildt(i 30-06). Lav hastighed, og moderat ekspansion må vel være målet, eller hvad ?

Nogle bud ?

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
Jeg ville prøve med en 11,7 grams Oryx, den skyder rimelig godt, og har en god densitet.

Som en "hands on" sammenligning, kan jeg fortælle at jeg sidste uge delte 21 stk. dåvildt, med en kammerat - han skyder med 6,5 x 55 med "rådyr kuglen" fabriksammo med alm. blyspids.

Jeg skyder med 6,5 x 284 (der nok ligner 30-06 i ydelse) og mine oryx i 10,1 gram (850 ms) var meget ens i vikningen, uanset afstand og træfpunkt. Meget moderate skader og udgangshuller på 25 mm. længste flugtafstand 20 m.

Blyspidsen vekslede imellem virkning som spidsskarp og udgangshuller
man kunne stikke en hånd ind i. Max flugtafstand 100 m.

´Jeg har prøvet så meget andet, der også er godt - og dyrt, men jeg
har ikke fundet noget der virker bedre i mellemkalibrene. (jeg har ingen erfaringer med den i kalibre under 6,5 x 55. I magnum kalibrene
er virkningen for voldsom, indenfor 100 m. 7 mm RM og opefter bør lades ned her, men deres force ligger jo også på skud over de 100 m.
så det er jo ikke så ulogisk.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)