Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Solbriller" til gammel aimpoint ???
#1
Jeg har lige monteret en gammel Aimpoint 3000 på en riffel.

Foran objektivet var monteret et filter, som tilsyneladende består af to lag polariseret glas. Når jeg drejer på den yderste ring, bliver filteret mere og mere mørkt, indtil man næsten ikke kan se gennem aim point´en (ligesom når man holder to par solbriller sammen og drejer på det ene par).

Hvad gør det filter godt for ? Kan man nogensinde være i en situation hvor der kommer for meget lys gennem et sigtemiddel ??

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Et polfilter kan bruges til at ændre på farvespektret.
Du kan tydeligt se det, hvis du kigger på en himmel med skyer, mens du drejer på det. Det kan få en bleg lyseblå himmel til at se ret dramatisk og tordenagtig ud. grønne blade og gule rapsmarker vil også se meget mere farvemættede ud afhængig af hvordan du stiller filtret. Disse egenskaber er gode til brug for fotografer.

Polfiltret er et mikro-gitter, der kun tillader sollys med bestemte "stråleplan", der er parallele med gitterets retning at slippe igennem.

For jægere kan dette primært bruges til at fjerne reflekser i blanke overflader, som f.eks. vand (derfor bruger lystfiskere gerne pol-briller - så kan de nemmere se fisk, der følger efter).

Prøv at rette kikkerten mod en bilrude eller et vindue med reflekser i - så vil du kunne fjerne reflekserne ved at dreje på filtret.

Dvs. Hvis du skal på bæverjagt og skyder bæveren mens den svømmer i vandet, er det uhyre nyttigt - eller hvis du jager andet vildt - f.eks. gæs på vandet (ikke tilrådeligt pga. rikochetter).

..eller hvis du regulerer duer i bebyggelse og ikke vil have reflekser fra morgensolen i vinduerne ned gennem kikkerten.

Endelig har den en fordel, at vis uheldet er ude, så er det ikke kikkertens linse der bliver ridset....

Andre, der har mere at tilføje?? [Smile]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Citat:quote:

Endelig har den en fordel, at vis uheldet er ude, så er det ikke kikkertens linse der bliver ridset....


Tja, nu kom den til overflod med linsebeskyttere med en gennemsigtig rude i begge ender, så jeg har skruet "solbrillen" af indtil jeg evt. finder ud af, at jeg ikke kan undvære den.

Hvis jeg skal på bæverjagt, bliver det nok med noget optik med forstørrelse, og jeg plejer ikke at blive generet af reflekser fra vinduer og bilruder når jeg er på jagt[Big Grin], men tak for svaret alligevel.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Polaroiserende linser fjerner også reflekserne fra Sneen [Smile]

Så kan det være lidt nemmere at snuppe ryperne [Big Grin]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Selvfølgelig.

Nu begynder vi at snakke reel brugsværdi. Så skal den bare skrues på salonriflen istedet, så kører det [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
hvilken effekt har polariseret glas på mirage ?

jeg går ikke ud fra at der er noget at hente da der ikke er nogle der bruger det.
men en lille reklame folder, på et par polaroid briller jeg købte, reklamerede med at de kunne fjerne varmedis fra vejen (aka. mirage og derfor mit spørgsmål).

mvh. loft
Svar
#7
Varmedis er reflekser/brydninger af lyset fra luften.

Mange reflekser kommer i forskellige polariteter, ved at bruge polaroiserede glas/linser, så sikrer man at kun 1 polaritet af lys kommer ind, og man filtrerer en hel del af reflekserne fra.

Jeg har ved selvsyn prøvet det med "solsstriben" når jeg sejler, hvor 60-90% af reflekserne forsvinder med polaroidglas.
Jeg går ud fra at det vil have samme effekt, ved Varmedis.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)