Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Højre eller venstre ...??!!
#1
Moin..[Smile]

Jeg/vi efterlyser nogen med konkret erfaring, personlig eller med nær kendskab til følgende spørgsmål.:

Kan en højre/venstre skytte med normal højre/venstre mesterøje,
trænes op til at blive en "næsten" eller "ligeså god" skytte, med den modsatte hånd og øje..[?]

(f.eks hvis dette skulle blive nødvendig ikraft af eks. amputation, synsskade etc..)

Jeg har min egen ..vage..mening omkring emnet, f.eks er meget værktøj lavet til højrehåndsbrug - hvor venstrehåndede opnår lige så akkurate resultater som en højrehåndede VED at bruge deres højre hånd og derved ..gennem træning indøve samme finmotoriske mønster..som en alm højrehåndede..

(nuvel..værktøj er en ting...skydning en anden..[Wink])

Ser frem til jeres svar..[Smile]

Hilsen DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by DIB

Moin..[Smile]

Jeg/vi efterlyser nogen med konkret erfaring, personlig eller med nær kendskab til følgende spørgsmål.:

Kan en højre/venstre skytte med normal højre/venstre mesterøje,
trænes op til at blive en "næsten" eller "ligeså god" skytte, med den modsatte hånd og øje..[?]

(f.eks hvis dette skulle blive nødvendig ikraft af eks. amputation, synsskade etc..)

Jeg har min egen ..vage..mening omkring emnet, f.eks er meget værktøj lavet til højrehåndsbrug - hvor venstrehåndede opnår lige så akkurate resultater som en højrehåndede VED at bruge deres højre hånd og derved ..gennem træning indøve samme finmotoriske mønster..som en alm højrehåndede..

(nuvel..værktøj er en ting...skydning en anden..[Wink])

Ser frem til jeres svar..[Smile]

Hilsen DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "



Min bror har et meget dårligt syn på højre øje, og er derfor blevet tvunget til at skyde links. Man kan tydeligt se på hans våben håndtering at han ikke er naturlig links.
Ingen af hans haglbøsser er bøjet links ,men knallerten skyder sjældent forbi[^]
Ved alt andet han foretager sig, er højre det naturlige.

MVH Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Jeg ved at nogle er gode til at skifte over, andre kan nærmest ikke.

Det er meget forskelligt hvor meget man kan bytte rundt, fra person til person.

Noget andet er motivationen. Hvis jeg skulle komme ud for at det blev nødvendigt, så ville jeg lære at skyde godt modsat, det er helt sikkert.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Hej Schønauer. Kan mindes at jeg skød skeet sammen med en på Kalvebod, som ladede med højre og var linksmongol når han skød. Din bror[?] Har også skudt sammen med en i Holland som gjorde det samme fordi han havde mistet synet på højre øje. Og han skød som en drøm[8D] Jo Dib det kan lade sig gøre at skifte, men som Clax skriver ikke for alle[Sad]

Og Clax, vi skyder ( modsat )om en kasse grønne når vi ses engang[Big Grin]
mvh Don Bums

Svar
#5
Inden jeg skulle ind til forsvaret lærte jeg mig at skyde "normalt". De første 4-5 år jeg gik på riffeljagt (efter tiden i forsvaret) brugte jeg også en "normal" riffel, da en sådan var billigere. Jeg skyder vel omtrent 95 % af hvad jeg kan når jeg skyder "normalt" fremfor links. Så efter min mening kan man fint lærer sig at skyde til den modsatte kind. Jeg har fortsat en riffel der ikke er links, men det er nu ikke meget at jeg får skudt med den. Jeg sad dog en dag på Kalvebod og kunne ikke forstå at min 308 win slog så hårdt - indtil det gik op for mig at jeg sad og skød "normalt" med min links riffel [:I] Jeg skulle vist have sovet en time mere - jeg mener når man ikke engang opdager at man sidder og bakser med en lås der sidder på modsatte side...
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by prethom

Hej Schønauer. Kan mindes at jeg skød skeet sammen med en på Kalvebod, som ladede med højre og var linksmongol når han skød. Din bror[?] Har også skudt sammen med en i Holland som gjorde det samme fordi han havde mistet synet på højre øje. Og han skød som en drøm[8D] Jo Dib det kan lade sig gøre at skifte, men som Clax skriver ikke for alle[Sad]

Og Clax, vi skyder ( modsat )om en kasse grønne når vi ses engang[Big Grin]



Deal, men så skal det også være med én hånd, og så vil jeg være med til at drikke dem bagefter[Big Grin]

Disciplinen må så være trap eller sporting, da du er til skeet og jeg til jagt ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Inden jeg skulle ind til forsvaret lærte jeg mig at skyde "normalt". De første 4-5 år jeg gik på riffeljagt (efter tiden i forsvaret) brugte jeg også en "normal" riffel, da en sådan var billigere. Jeg skyder vel omtrent 95 % af hvad jeg kan når jeg skyder "normalt" fremfor links. Så efter min mening kan man fint lærer sig at skyde til den modsatte kind. Jeg har fortsat en riffel der ikke er links, men det er nu ikke meget at jeg får skudt med den. Jeg sad dog en dag på Kalvebod og kunne ikke forstå at min 308 win slog så hårdt - indtil det gik op for mig at jeg sad og skød "normalt" med min links riffel [:I] Jeg skulle vist have sovet en time mere - jeg mener når man ikke engang opdager at man sidder og bakser med en lås der sidder på modsatte side...



Jeg så én, en dag på kalvebod for godt et par måneder siden, der sad og skød skiftevis h/v med en Blaser.

Undrede mig lidt over det, var det dig?

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#8
I Jagt vildt og våben nr. 6 2007, er der berettet om en Allan Christensen, der op igennem 40'erne vandt adskillige danmarksmesterskaber i jagtskydning.
Desværre mistede han gradvist synet på højre øje, og måtte skifte til links. Få år senere blev han danmarksmester endnu engang i jagtskydning [Smile]
Så det er bestemt ikke umuligt at skifte med et godt resultat [:o)]

Knæk og bræk
Flemming
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#9
Min søn som nu er 35 er links og gør alt med venstre undtagen geværskydning, for da han var lille vidste jeg ikke at han var links, så jeg lærte ham selvfølgelig at skyde som jeg gør det og det gør han stadigvæk.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Inden jeg skulle ind til forsvaret lærte jeg mig at skyde "normalt". De første 4-5 år jeg gik på riffeljagt (efter tiden i forsvaret) brugte jeg også en "normal" riffel, da en sådan var billigere. Jeg skyder vel omtrent 95 % af hvad jeg kan når jeg skyder "normalt" fremfor links. Så efter min mening kan man fint lærer sig at skyde til den modsatte kind. Jeg har fortsat en riffel der ikke er links, men det er nu ikke meget at jeg får skudt med den. Jeg sad dog en dag på Kalvebod og kunne ikke forstå at min 308 win slog så hårdt - indtil det gik op for mig at jeg sad og skød "normalt" med min links riffel [:I] Jeg skulle vist have sovet en time mere - jeg mener når man ikke engang opdager at man sidder og bakser med en lås der sidder på modsatte side...



Jeg så én, en dag på kalvebod for godt et par måneder siden, der sad og skød skiftevis h/v med en Blaser.

Undrede mig lidt over det, var det dig?

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]



Nope - den links jeg skyder med er en S&L og min "normale" riffel er en Mauser M96. Det var S&L'eren jeg skød med den dag jeg skød lidt til begge sider. Jeg har i øvrigt prøvet at have begge rifler med en dag jeg skød på den løbende elg, men så bliver det altså en smule for meget.

Når jeg skyder links, så kan jeg skyde med begge øjne åbne også selv om der er en del forstørrelse på kikkerten. Det kan jeg selvfølgeligt ikke når jeg skyder "almindeligt".
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Moin..[Smile]

Takker for svar..(ville gerne have set Yeti på banen den dag..[Big Grin])

Første gang jeg selv skød med højre, var i Livgarden med Garant - på skydebanen var det umuligt at skyde med links, da vi ofte skulle skyde med gasmaske og filtratoren sad på venstre side..![xx(]
Og bevares...TAVLEN derude i landskabet lagde sig da også ned..
( hvor meget man så kan bruge det til..!!)[B)]
I sidste uge vendte vi emnet, ude på min arbejdsplads og der var forskellige meninger om det..så uanset, er jeg nok nødt til at prøve det lidt mere på banen, før vi får den lagt låg på det emne..[Wink]

(Lidt ironisk, når jeg i Ulfborg optræder med.:Team "Where did the bullets go"...[Big Grin][Big Grin])

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#12
Mht links så er jeg links i næsten alt... Skrive, bruge værktøj og lign,

Men skyde links med hagl kan jeg godt nok ikke, og heller ikke klippe med en saks.

Med Riffel er et godt spørgsmål...

Men vil da lige prøve når jeg skal på skydebanen d. 16 og se om det kan lade sig gøre og kaste den til den falske skulder og få noget brugbart ud af det.

så melder jeg da lige tilbage.

Nu også med
Remington 700 LTR .223 Rem S&B Zenith 3-12x50 FD7
CG 3000 30.06 Zeiss diavari 3-12x56 u lys. :-(
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#13
[Big Grin]..klippe med saks, med venstre hånd, er der mange venstrehåndede..som gik i folkeskole i 70` og start 80` der ikke kan !!! Ene og alene fordi de skide ergonomiske orange fingerfærdige Fiskas ..eller hva de nu hedder, blev indkøbt af alle "pædagogser"[Sad!]
og alle de alm stål sakse, som vi NORMALE mennesker bruger, blev fluks smidt ud..!![}Smile]. Så måtte vi gud-hjælpe-mig flytte saksen over i den anden hånd..!! Så meget for den fatsvage pædagogik..[xx(][xx(][}Smile]

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#14
Jeg vil sige, at det sagtens kan lade sig gøre at bytte til den anden skulder, jeg er selv højre håndet og bruger denne til alt andet end at skyde, desværre har jeg på grund af en bygningsfejl mester øje på venstre øje, og da jeg skulle til og havde jagttegn besluttede jeg mig simpelthen til at jeg ville lære og skyde til venstre side, det var nu ikke så svært, da jeg aldrig havde prøvet andet- Og for mig føles det virkelig kejtet at prøve at skyde til højre side.

MVH Bomba


Tikka 690LH lux 6,5x55 med Doctor 2,5-10x48
Tikka 695LH 9,3x62
Miroku MK70
Syntes det er træls at våbenfrabrikkerne ikke har opdaget at venstre er den rigtige side
MVH Bomba

Each Fall, as the air begins to feel crisp and the leaves start to change color, nature begins to prepare for the coming Winter.
There is a restlessness, as planning and preparation give way to anticipation.
For the waterfowl hunter, the time has come to hear those famous of words...Take'em
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by DIB

[Big Grin]..klippe med saks, med venstre hånd, er der mange venstrehåndede..som gik i folkeskole i 70` og start 80` der ikke kan !!! Ene og alene fordi de skide ergonomiske orange fingerfærdige Fiskas ..eller hva de nu hedder, blev indkøbt af alle "pædagogser"[Sad!]

Jeg fik faktisk en fin smart ergonomisk venstre hånds saks i rød (til højre hånd var orange) men den over i højre hånd.

og alle de alm stål sakse, som vi NORMALE mennesker bruger, blev fluks smidt ud..!![}Smile]. Så måtte vi gud-hjælpe-mig flytte saksen over i den anden hånd..!! Så meget for den fatsvage pædagogik..[xx(][xx(][}Smile]

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "



Nu også med
Remington 700 LTR .223 Rem S&B Zenith 3-12x50 FD7
CG 3000 30.06 Zeiss diavari 3-12x56 u lys. :-(
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#16
Jeg er fodt kejthaandet, men blev i skolen tvunget til at skrive med hojre haand, og gor det nu som det mest naturlige. Jeg kan simpelthen ikke skrive med venstre. Jeg skyder hojrehaands, men har ingen besvar med at skyde links hvis jeg ikke faar et godt anlag paa hojre side, saa skifter jeg bare. jeg bruger alt varktoj med venstre, og tog engang boksning, og der har jeg hojrehaands fodstand, men kan kun stode med venstre. Hojre haad er aldeles uanvendelig i den situation, saa det blev til en session og de opgav og sendte mig hjem.
I uniform ser det lidt kejtet ud. Pistol paa hojre side og staven paa venstre, hvor de begge burde vare paa samme side, strong arm, og det er altsaa den venstre, men jeg skyder med hojre haand. Er I forvirret nu??
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#17
Citat:quote:

Er I forvirret nu??
Hogmeister


Lidt mere forvirring[Big Grin]

Knægten er kejthåndet, han bruger kejten til stort set alt, men han skyder ret og nægter konsekvent at gøre det links.

Jeg selv, skriver med venstre, på trods af "pædafjogernes" forsøg i halvfjerdserne[xx(], bruger pcmus med venstre ( indstillet til højrehånd, pga. konen),værktøj helst i venstre, men højre kan bruges,saks, gaffel og kniv med venstre, kniven dog i højre når jeg spiser fint, jeg betror ikke højre hånd at komme i nærheden af ansigtet når den holder på spidse/varme ting[^].
I mine yngre dage hvor jeg "boksede" lidt, brugte jeg højre, men jeg er stærkest i venstre og skal jeg løfte noget er det den der bliver brugt.
Mht. skydning, jeg skyder helst ret, men det sker at haglbøssen ryger til den "forkerte" kind(skyder lige ringe uanset[:I]), det kommer lidt an på hvorlænge jeg har drevet og hvilken hånd jeg bærer den i, riflen er sommetider blevet brugt links, men det gør altså nas med en rollover[xx(], i tidernes morgen hvor jeg rendte rundt med pistol skød jeg med begge hænder, men Neuhausenmærket er tydeligst på venstre[B)]
For nogle år siden mistede jeg højre aftrækkerfinger og bruger idag langfingeren.
Mesterøjet er højre, endnu[xx(]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#18
Hogmeister..! du sprænger alle "læresætninger" for al neurologisk højre/venstre grundviden..[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Her er dælme stof nok til, at enhver lægestuderende ville tabe sutten ..[Wink]

...måtte lige læse det hele én gang mere, for at holde hænder og funktioner fra hinanden..[:I]

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#19
Der siges at være en overvægt af venstrehåndede bland præsidenter og nobelpristagere...... JEG tror på det! [Smile]

Jeg skriver/tegner med venstre hånd, der har fået min samlede finmotorik. Højre arm har altid været den mindst slappe, så når jeg skal løfte min penis (der ligger til venstre) fri af græsset bruger jeg altid højre hånd. Mit højre øje er mesterøje. Jeg skyder til højre side og kan slet ikke holde på et våben (pennen undtaget) i venstre.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Høgh Højre arm har altid været den mindst slappe, så når jeg skal løfte min penis (der ligger til venstre) fri af græsset bruger jeg altid højre hånd.

[:0][:I]
Ha ha Høgh..
Hvad vil du egentlig gøre hvis din læge forbyder dig at løfte på noget tungt.. [Big Grin]

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)