Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold til Jagtfelt
#1
Nu er tiden så kommet til at jeg skal ha mig en kikkert til Jagtfelt, jeg havde tænkt på det skulle være en Leupold da jeg har et par stykker af dem i forvejen og er meget godt tilfreds med dem.

men hvilken skal man vælge? jeg har kigget på VX-III 6.5-20x40 EFR, fine duplex, men er den egnet til det formål? og har den udvendige kliktårne?? det skulle den nemlig gerne ha...

Men ellers er jeg åben for andre forslag, men prislejet skulle gerne bibeholdes nogen lunde.

Til info regner jeg med at købe den ved Theopticzone, de tager 670 Dollar for sådan en svend, og jeg har jeg handlet med før, og der har aldrig været problemer af nogen art.

Vh
Morten

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10 x 56
Sako 75 Finnlight 7 MM Rem. Mag. M. Leupold VX-II 6-18 x 40
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Burris Quad 3-9 x 32
Beretta 686 WO 12/76
Baikal MP 153 12/89
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by mosse6

men hvilken skal man vælge? jeg har kigget på VX-III 6.5-20x40 EFR, fine duplex, men er den egnet til det formål? og har den udvendige kliktårne?? det skulle den nemlig gerne ha...

Men ellers er jeg åben for andre forslag, men prislejet skulle gerne bibeholdes nogen lunde.
Vh
Morten

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10 x 56
Sako 75 Finnlight 7 MM Rem. Mag. M. Leupold VX-II 6-18 x 40
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Burris Quad 3-9 x 32
Beretta 686 WO 12/76
Baikal MP 153 12/89



Det er kun mark 4, der har taktiske/udvendige tårne.

Hvis du synes din 6-18 er for "lille" skal du have en 8,5-25, ellers er en 6,5-20 fin nok. Der er næsten ikke forskel fra den du har.
Men kliktårnene er vigtige. De alm. kliktårne kan bruges uden støvdæksel og det virker udmærket for rigtigt mange.

sigtemidlet må ikke blive tyndere. Et crosshair kan fx forsvinde helt på en mørk baggrund. Men skal heller ikke være tykkere, da det så dækker for meget af målet.

uden at blande mig i økonomi skulle du overveje en af de modeller med sidefocus, da det er lettere når man ligger ned.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
hej mosse6

Da du kender siden kan du jo gå ind og finde kikkerten.

http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=2909

Jeg tror de høje tårne er til opbevaring af ørepropper.[Wink]

et alternativ er denne:

http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4225

Hvad med den nye bushnell:

http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4694

Så kan du fortælle os andre om den er pengene værd[Smile]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#4
Hej!

Jeg har lige købt den Leupold du kigger på! Den er med udvendige, høje kliktårne - dog er der skruet kapsler på til at bskytte dem. I prisen medfølger nogle andre tårne. Monterer man dem kan kapslerne ikke gå på. Hvis man kigger i deres Custom Shop, ser dt ud til, at man kan få eftermonteret deres M1 tårne som er dem de bruge på Mk4 modellerne.

Læser man lidt under FAQ på Leupolds hjemmeside er der en, der spørger om kikkerten er vandtæt uden kapslerne på - og ja det er den, så det formentlig ren kosmetik at de er monteret (kapslerne)

Min var dog istykker da jeg fik den. Ringen hvorpå afstandene er markeret saad løs, så det ikke var muligt at justere parallaxen præcist uden at kigge igennem kikkerten. Den er nu sendt til Sverige til deres repairshop. De sagde det ville tage ca. 14 dage, da de var ved at bygge om p.t.!!!

EFR er jo lækkert, da du kan indstille parallaxen på under 10m!!!

Ved at handle ved Theopticzone får du jo samtidig et sæt Alumina flip back covers gratis med... (dem med gevind - koster 500 kr herhjemme).

J.

Kliktårnene virker iøvrigt meget gedigne!!!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

EFR er jo lækkert, da du kan indstille parallaxen på under 10m!!!


Ja og det er jo et must - på den afstand kan man jo få nogle enorme parallaxe-fejl??????????????????



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Jamo

EFR er jo lækkert, da du kan indstille parallaxen på under 10m!!!


Ja og det er jo et must - på den afstand kan man jo få nogle enorme parallaxe-fejl??????????????????



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Alternativt kan man smide med sten og spare lidt på ammobudgettet[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Undskyld, men godt nok er jeg glad for Leupold, men jeg kan altså ikke følge dem når de laver paralxjustering på en kikkert med 6,5-20
den er efter mine begreber ikke egnet til skydning på klodshold uanset
at den kan stilles skarpt og uden paralaxfejl.
Det synsfelt den giver på 10 meter er ............ja meget lille. Noget der ligner 1,5 fod.

men bevares hvis det er til luftgevær eller salonriffel, men dem skyder man sjældent jagtfelt med.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Problemet med de store forstørrelser og dermed følgende lille synsfelt sammen med relativ kort afstand, er alle hullerne man har tendens til at lave i naboens skive[:I][V] Det giver ikke mange point selv om de sidder nok så præcist.

hjemmeladeren

Born to hunt - forced to work
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#8
Jeg synes nu at det er fedt med noget forstørrelse - så kan man også se hvor skudhullerne sidder uden, at man behøver trave frem og tilbage [Wink]

Faktisk kan man se hullerne på 100 meter v/14X
Er Schmidt&Bender 12,5 - 50 frigivet til salg[?] ... en jeg kender meget godt er interesseret i den ,[Wink]

Jeg bruger en Leupolle 6,5-20x50

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Problemet med de store forstørrelser og dermed følgende lille synsfelt sammen med relativ kort afstand, er alle hullerne man har tendens til at lave i naboens skive[:I][V] Det giver ikke mange point selv om de sidder nok så præcist.

hjemmeladeren

Born to hunt - forced to work



Det er ikke forbudt at tælle fra den ene side og derved komme frem til
hvilken bane der er ens egen. Jeg har hørt om nogen der altid vil ligge længst til venstre for ikke at skulle tælle(eller blande ben med en af dem der holder forkert på riflen[Smile][Smile][Smile]).

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
tak for svar og input

Hvilket trådkors mener du/i er mest egnet til jagtfelt skydning så?
Min 6-18 er med fine duplex, og den er jeg vældig glad for, ikke alt for grov men stadig fin at få øje på.

Og grunden til at jeg spørger til kliktårnene, så er det for at være helt sikker, jeg så godt de høje støv hætter, men jeg kunne ikke direkte finde nogen steder det var med høje tårne.

Og jo mere jeg kigger på leupolds hjemmeside, så tror jeg det blir en 8.5-25, den har også paralaxen siddende på siden, det kan jeg godt se en fordel i at man lettere kan justere uden at ændre stilling.

Og jeg tror da nok jeg kunne nøjes med min 6-18´er, men den har ikke kliktårne, og desuden er der jo aldrig noget imod lidt grejdoping [Wink]

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10 x 56
Sako 75 Finnlight 7 MM Rem. Mag. M. Leupold VX-II 6-18 x 40
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Burris Quad 3-9 x 32
Beretta 686 WO 12/76
Baikal MP 153 12/89
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#11
Jeg har sådan en kikkert som du kigger på og er meget godt tilfreds med den. Jeg har monteget de ekstra tårne og synes at de fungerer fint. Mht. sigtet, så bruger jeg den bl.a. til at skyde på den løbende elg, og det fungerer den godt til. Jeg ville dog vælge et andet sigte hvis den skal bruges til skydning under "dårlige" lysforhold.

Yeti

P.s. Leupold skriver netop om denne kikkert at den egner sig til luftgevær, så det er vel derfor at den kan paralaksejusteres helt ned til 10 meter.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Jeg bruger en 6,5 - 20 X 40 EFR til jagtfelt og da der på nogen af de skydninger jeg selv er blandet ind i forekommer mål på 25 meters afstand, synes jeg det er en god ide med en EFR.

Jeg har hørt flere der klager over at på Leupold kikkerter med parralaksejustering på siden er der ingen afstandangivelser på drejeknappen. Kun streger og hvad er det lige den så skal stå på.
Den tid du sparer ved ikke at skulle række ud til objektivet, bruger du i stedet på at dreje frem og tilbage indtil målet er skarpt.

Hvid du kun skal bruge den til jagtfelt, så rækker det med en 40 mm kikkert og fineduplex er yderst brugbart, da alle skydninger er overstået inden natten.

PS: Jeg synes at en 8,5 - 25 er lidt overkill da der sjældent er afstande over 335 meter og små mål på samme. 8,5 gange på duelbanen er sgu rigeligt meget.[xx(]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
@ Max

Justere du din på forhånd, eller bruger du en finger fra hånden der holder om forskæftet (i dit tilfælde højre hånd[Wink]) til at stillle skarpt med ? Og passer det med at billedet er skarpt når den står på den angivne afstand ?

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#14
hehe - den kan jeg godt huske - jeg havde heldigvis det øverste svin ,,, Nåede ikke at få skud med 8,5 x (BSA 8,5-32x44) mens den stod stille i første serie, så andet skud nåede jeg hen over betonvæggen inden den kom i læ i "skuret" [Wink]

Jeg skal teste min med drejeknap for alvor på lørdag - har prøvet at stille skarp på forskellig objekter så det viker fint nok men kræver lidt fingergefühl - men jeg har nu 3 kikkerter med den justermåde - så jeg må vel få det lært før eller siden - Nikon har dog en meter skala på, og ikke bare streger...

Citat:quote:

Originally posted by M@X

.

PS: Jeg synes at en 8,5 - 25 er lidt overkill da der sjældent er afstande over 335 meter og små mål på samme. 8,5 gange på duelbanen er sgu rigeligt meget.[xx(]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]



"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#15
Er der ikke noget med at 8,5-25'erne fra Leupold har problemer med at stille skarpt på de helt korte afstande?
Mvh.

Yeti
Svar
#16
@mosse6
Har samme kikkert som M@X, og ville ikke vælge en med mere bundforstørelse end 6,5 gange, netop af hensyn til duelbane, grisebane og evt. hjortebane!
Hvis du har lyst kan du jo bare komme at kigge![Wink]

Vh. Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#17
Jeg testede lige min ud i haven, og den stiller klart på mål fra 15 meter og opefter... og at den ikke er parallax fri indtil 75 yards har ikke de store konsekvenser som jeg fornemmer ID prøver at skrive [Wink]

VX-III 6.5-20x50mm Long Range Target Riflescope
http://www.leupold.com/hunting-and-shoot...ge-target/
Quickly and easily focus parallax for ranges from 75 yards to infinity.

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Lani

@ Max

Justere du din på forhånd, eller bruger du en finger fra hånden der holder om forskæftet (i dit tilfælde højre hånd[Wink]) til at stillle skarpt med ? Og passer det med at billedet er skarpt når den står på den angivne afstand ?

LANI

Surgeon fever....



Når jeg kommer hen til standpladsen, stiller jeg til de afstand jeg vil skyde først. Som regel den længste eller den jeg vurderer er den sværeste.
Så flytter jeg hånden og løfter riflen en smule, da jeg ellers ikke kan se tallene. Afstanden på skalaen passer med virkeligheden (for mig) og der er rigelig tid til at skyde selv om jeg måske bruger 3-4 sekunder mere end hvis parralaksen sad på siden.



--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Så har jeg bestilt min nye kikkert, en VX-III 6.5-20x40 EFR Fine Duplex, efter at have hørt nogen af de garvede formænds udsagn og at dollarkursen gik under en femmer [Big Grin], så var der ikke så meget at betænke sig på, så nu er det bare at vente på at der kommer en regning fra Skat... hvis de opdager det [}Smile]

@WSM
Tak for tilbudet, men jeg turde godt købe uden test... det lader til at det ikke er et helt tosset valg.

Og endnu engang et stort hurra for dette forums uudtømmelige viden og vilje til at dele ud af den. [Smile]

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10 x 56
Sako 75 Finnlight 7 MM Rem. Mag. M. Leupold VX-II 6-18 x 40
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Burris Quad 3-9 x 32
Beretta 686 WO 12/76
Baikal MP 153 12/89
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#20
I dag tror jeg at alle pakker bliver fortoldet. Du kan regne ud hvad den samlede pris bliver her:

http://www.cyberzed.dk/told.html
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)