Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schultz&Larsen m97dl..
#61
Citat:quote:

Tager som en selvfølge, at du ved at der er andre erfaringer end dem du har gjort


Sådan...Fedt citat[Big Grin]

maby we can use that in another afsnit.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#62
Ok my mistake, nu er jeg ikke så stærk i grammatik men vi prøver igen for din skyld[Big Grin]

Citat:quote:

[quote]Tjaeh, efter at have læst igennem, hvad alle vi kaliber mongoler tror og mener, forstår man meget bedre hvordan religionskrige opstår



Du skriver "tror" og "mener", men du glemmer den vigtigste......"erfaringer gjort af de forskellige forummedlemmer"

Er det ok formuleret[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#63
Hmmm..

Efter en længere tænkepause og lidt betænkningstid, begynder man jo at ændre mening..

Måske er 18 spir på en riffel "overkill", men det lyder jo så godt fra sælgerens mund..Wink
Og måske er det heller ikke en riffel i flot skæftetræ osv. man skal bruge i skotland som arbejdsriffel..
Og det er sku nok rigtigt at man ofte vil have det forkerte løb på når man har vekselpiber..

Så mon ikke jeg skulle kigge efter en god pålidelig riffel med rustfrit løb og kunststofskæfte..?
Er der nogen der har nogle gode forslag til en sådan riffel? Brugt har også interesse..

Og så kommer det til det religiøse.... hvilken kaliber?[Wink]

Da jeg nok først kommer til Polen efter gris efter mit studie er færdigt, tror jeg at jeg skal satse på en kaliber der primært retter sig til jagt i skotland og DK.. Og da synes jeg måske at 30-06 er lidt for stort? Hvis jeg skal til polen, køber jeg mig nok en 7 mm Mag til den tid, og så vil det da være dumt allerede at ligge inde med en 30-06 da forskellen på disse ikke er enorm..

Så en god allround kaliber til jagt i DK og Skotland, som er billig i ammo og ikke er for tæt på en 7 mm rem mag.? Ja jeg kender nok allerede svaret (6,5x55) hehe[Big Grin]
Svar
#64
Yepper!

Hvad med: Tikka T3 Lite, Stainless...og så en Leupold VX-III 4,5-14x50 m. ill. German Dot #4 på ryggen af den monteret i Optiloc-montager! Det er under dit budget, og du kan helt sikkert få et godt tilbud, når du købder det hele samlet!!! Hvor i landet kommer du fra?

J.
Svar
#65
Ud fra mit synspunkt har du 2 muligheder.

1. Du køber en brugt riffel. Så er det ned i butikkerne og søge efter det tilbud der passer til dig. Hvis det er en arbejdsriffel, så lad være med at hænge dig i hvor mange skræmmer den har. Vil tror de fleste rifler holder en acceptabel egenspredning selv ud til 200m. Her mener jeg du skal kikke efter en 6,5x55 eller 308win. Du kan ikke være helt så kritisk med kaliber og om løbet er rustfrit stål.
2 ting jeg blandt andet ville være opmærksom på var om jeg kunne betjene sikring ordenligt og om låsegangen var til at arbejde med. Det største problem man står med når man køber en brugt riffel er om egenspredning er tilfredsstillende. Man ved ikke hvordan den har været behandlet og hvor mange skud den har skudt. Jeg har ikke en metode til at checke det på udover trail and error.

2. Jeg ved tikka laver deres t3 i kunststof til ca. 6000 hos forhandler hvis du køber en pakke hos ham. Stainless er nok 1000kr dyre. Mener mossberg laver en møg billig plast riffel(3500-4500). Mener også remington og savage laver rifler der kan have interesse kan ikke huske hvad de hedder. Og ja så mener jeg du skal købe en 6,5x55 eller 308win da det er din første riffel og forløblig eneste riffel. Der er en grund til de kalibere dukker op konstant. Specielt 6,5x55. Hvis du ønsker argumentation kan vi altid tage den?

Husk nu at sætte en okay kikkert på. Det er ikke kun riflen der betyder noget. Også en bipod er god til lange afstand. Hvis det er højlandet så er liggende skydning nok det du kommer ud for oftest. Så. 6" til 9"(kan kun bruges liggende) eller 9" til 13"(kan bruges liggende og siddende med lidt godt vilje) version fra harris vil kunne anvendes. -s modelen kan anbefales da riflen kan drejes til siderne(pædagorisk forklaring kan fremskaffes hvis du er interesseret) i forhold til bipoden så det ikke gør noget bipoden ikke står på jævn grund.

Hvis du vil have et nyt sæt kan du eventuelt tag et tilbud hjem fra flere forhandlere for at være sikker på du ikke bliver snydt, husk dog at specificere meget præcist hvad du ønsker, så de ikke lavere prisen med forskellige montager eller kikkerter.

Husk forhandlere står i butikken for at overtale dig til at lave en handlen. Jo flere penge du bruger jo flere penge tjener de. Så vær kritisk, lad vær med at købe det første og bedste. Eller når våbenhandleren viser dig et eller andet smart der lige koster 1000kr mere så vær kritisk... Har jeg brug for det?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#66
Hej Thomasms!
Jeg prøver lige een gang til!
mvh Lars

Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.
Tillykke med jobbet! Jeg er helt sikker på, at det bliver en stor oplevelse for dig.

Vedr. kalibervalg er der allerede skrevet mange kloge ting, så dér kan jeg ikke bidrage med mere.
Som "semi-prof" jæger i Skotland er der flere relevante overvejelser:
1) Riflens vægt. Du kommer sandsynligvis til at gå meget med riflen på ryggen i kuperet højland eller store nåleplantager, hvorfor ½ kilo til eller fra kommer til at mærkes ganske meget sidst på dagen.
2) Materialevalg. Skal riflen være "klassisk" med træskæfte og brunering - og dermed vedligeholdskrævende? Eller "moderne" med syntetisk skæfte og rusttrægt løb?
3) Sidst men ikke mindst. Har du et reelt behov for vekselløb? Det er mit indtryk, at de færreste skifter løb/kaliber særligt ofte i løbet af jagtsæsonen. Din "jagtsæson" er næsten året rundt.

Da S&L (endnu [Wink]) ikke laver rusttræge rifler, er mit bud på en god riffel en Tikka T3 eller Remington i rustfri model med enten syntetisk eller lamineret skæfte i kaliber 6,5x55 eller .308 win. Så har du også lidt flere penge til en god kikkert.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#67
Hehe..
Det var sku meget godt ramt Lars! Men der skal altid lige lidt betænkningstid til før man indser at ens valg måske ikke var det optimale! Men når først man er blevet vild med en riffel, skal det gode argumenter for at man overhovedet kunne tænke på at købe en anden..

Tror jeg skal ud og kigge efter en Tikka T3 lite måske stainless, og så en Leupold.. Tror i jeg så kan holde mig under 13.000? Og kalibervalg.. hmmmmmmmmm.. Man læser og læser og tænker og tænker, det er sku svært..! For enten skulle man vælge sig en 30-06 så man ikke nødvendigvis behøver at skifte riffel hvis man skal til polen efter gris, men samtidigt er den nok ikke lige så behagelig at skyde med, i forhold til en 6,5x55.. Derimod er det nødvendigt at skifte riffel hvis man en dag så skal til polen..
Det må man sku lige tænke over.........
Svar
#68
Så vidt jeg husker må man godt skyde svin med 6,5x55 i polen men de er vist ikke begejsteret for en 6,5x55 på drivjagt. Men har da selv nedlagt en enkelte basse på anstand med 6,5x55.

du kommer nok til at slippe ca. 8000 for riffel + montage. Så har du 5000 til kikkert. Så er det vist Leupolds VX-III der er interessant. Jeg ville købe 4,5-14, som jamo foreslog. Men smag og behag er forskelligt.
Til en vis grad modsvare hvad du betaler for en kikkert hvad du får. Men du må jo selv afgøre om en øget investering vil være attraktiv for dig. Der er jo hellere ingen sjov ved at bruge mange penge på noget man aldrig får gavn af.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#69
Bytteforholdet mellem riffel og kikkert burde svinge ud til kikkertens fordel. Altså køb en mere skrabet model riffel og sats på en bedre kikkert, som vil være bedre til de længere skud.

mvh

rekylling[:o)]

[Image: REKYLLING.jpg]
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Bytteforholdet mellem riffel og kikkert burde svinge ud til kikkertens fordel. Altså køb en mere skrabet model riffel og sats på en bedre kikkert, som vil være bedre til de længere skud.

mvh

rekylling[:o)]

[Image: REKYLLING.jpg]



I det nye nummer af Jæger er der flere gode tilbud på optik, bl.a. Zeiss Victory - en model fra 06, men spritny[Big Grin]

MVH Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#71
Når nu en let arbejdsriffel er inde i billedet skal du være mere opmærksom på rekylen. En Tikka T3 Lite Stainless (som jeg forresten mener er et fint bud med en Leupold i Optilock montage) vil ikke være en rar oplevelse i 30-06. Samme kaliber er væsentligt mere håndterbart i en S & L. I kaliberspørgsmålet ville jeg vælge 6,5x55 nu og så en 9,3x62 senere eller en 308 win til det hele.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)