Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schultz&Larsen m97dl..
#41
Bare rolig det var kun for at drille, jeg har selv en 5.6X52R også kaldet 22 savage highpower, en fin lille kaliber til råvildt.Men ikke særlig praktisk eller billig i indkøb.
Den sidste kasse ammu købte jeg hinsidan til 456kr/20stk godtnok devalueredeskånedollars meeen, det er godt man er hjemmeruller.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#42
Ooooooooooooooooooooog HOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOLDT!!

Det er da helt enormt som der kan komme svar på 1 enkelt dag![:0][Smile]

Men jeg synes nu også at jeres egen begejstring for diverse calibere, gør at i glemmer mine kriterier lidt..[:I]

Jeg ved godt at når man poster sådan et topic, så får man reaktioner som da man gengav muhammedtegningerne i de landsdækkende aviser!! Hehe..

Jeg er ikke hjemmelader, og ønsker derfor ikke en underlig kaliber, som man ikke kan få hverken jagt eller træningsammo til, til en fornuftig pris!
Og den kaliber jeg vælger skal ikke kun benyttes i Skotland! Husk på at den formegentlig også vil blive brugt herhjemme i Dk, og måske i polen efter grisebasser, eller en elg i Sverige.. Derfor tror jeg ikke at jeg kan vælge 1 kaliber der kan dække alt dette ind.. Jeg har jo et STORT ønske om ikke at lave overkill på dyrene.(Ja, jeg ved godt at der her vil komme en masse meninger om at det ikke har noget med kaliberen at gøre, men derimod fart og kuglevægt, men husk... JEG er IKKE hjemmelader!)

Derfor ønsker jeg kalibere der dækker:

Kanin/Ræv/Råvildt.

Og

Råvildt/Dåvildt/Kronvildt/Elg/Vildsvin.

Og ja jeg har læst at en 6,5x55 kan nedlægge gris, men har da også læst på andre fora at denne kaliber ikke har nok energi til at lave et ordentligt gennemskud på gris, derfor tvivler jeg lidt på denne(Rolig Rolig)[Wink]

Og angående skæftevalg..

Ja har selvfølgelig overvejet fiberskæfte, men da jeg er lidt sær, og ønsker disse 2 kalibere kan jeg ikke lave et regnestykker der går op, således at man holder sig under 20 k, men har 2 rifler med hver sin kaliber og kikkert, samt begge er i fiberskæfte..[V] Og da jeg er nationalist mener jeg at det er en selvfølge at støtte dansk kvalitet!
Har tænkt på Tikka T3, men alle forhandlere siger man skal holde sig væk fra denne..[?]

Så jeg er af den overbevisning at valget stadig står mellem en .243 (da det er den billigste i ammo der findes i de små kalibere i S&L m97dl) Og så den kaliber der kan bruges til det størrer vildt:
.270 , .308 , 30-06. Men hvilken en af dem? Og her betyder kuglebane, pris på ammo, tilgængelighed, effekt på forskellige vildtarter noget!)

Diverse magnum kaliber har desværre ingen interesse, da der så skal et andet bundstykke til, til den nette sum af 3.000,-..

Så nu kan i bare fyre løs igen! Det er nu dejligt med så stor interesse omkring dette topic, og jeg takker da for alle svarene, selvom jeg bare bliver endnu mere i tvivl om kalibervalg[:o)]

Så nu er der kun at sige....................

...........Sæt igang..[8D]
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Thomasms

Ooooooooooooooooooooog HOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOLDT!!

Det er da helt enormt som der kan komme svar på 1 enkelt dag![:0][Smile]

Men jeg synes nu også at jeres egen begejstring for diverse calibere, gør at i glemmer mine kriterier lidt..[:I]

Jeg ved godt at når man poster sådan et topic, så får man reaktioner som da man gengav muhammedtegningerne i de landsdækkende aviser!! Hehe..

Jeg er ikke hjemmelader, og ønsker derfor ikke en underlig kaliber, som man ikke kan få hverken jagt eller træningsammo til, til en fornuftig pris!
Og den kaliber jeg vælger skal ikke kun benyttes i Skotland! Husk på at den formegentlig også vil blive brugt herhjemme i Dk, og måske i polen efter grisebasser, eller en elg i Sverige.. Derfor tror jeg ikke at jeg kan vælge 1 kaliber der kan dække alt dette ind.. Jeg har jo et STORT ønske om ikke at lave overkill på dyrene.(Ja, jeg ved godt at der her vil komme en masse meninger om at det ikke har noget med kaliberen at gøre, men derimod fart og kuglevægt, men husk... JEG er IKKE hjemmelader!)

Derfor ønsker jeg kalibere der dækker:

Kanin/Ræv/Råvildt.

Og

Råvildt/Dåvildt/Kronvildt/Elg/Vildsvin.

Og ja jeg har læst at en 6,5x55 kan nedlægge gris, men har da også læst på andre fora at denne kaliber ikke har nok energi til at lave et ordentligt gennemskud på gris, derfor tvivler jeg lidt på denne(Rolig Rolig)[Wink]

Og angående skæftevalg..

Ja har selvfølgelig overvejet fiberskæfte, men da jeg er lidt sær, og ønsker disse 2 kalibere kan jeg ikke lave et regnestykker der går op, således at man holder sig under 20 k, men har 2 rifler med hver sin kaliber og kikkert, samt begge er i fiberskæfte..[V] Og da jeg er nationalist mener jeg at det er en selvfølge at støtte dansk kvalitet!
Har tænkt på Tikka T3, men alle forhandlere siger man skal holde sig væk fra denne..[?]

Så jeg er af den overbevisning at valget stadig står mellem en .243 (da det er den billigste i ammo der findes i de små kalibere i S&L m97dl) Og så den kaliber der kan bruges til det størrer vildt:
.270 , .308 , 30-06. Men hvilken en af dem? Og her betyder kuglebane, pris på ammo, tilgængelighed, effekt på forskellige vildtarter noget!)

Diverse magnum kaliber har desværre ingen interesse, da der så skal et andet bundstykke til, til den nette sum af 3.000,-..

Så nu kan i bare fyre løs igen! Det er nu dejligt med så stor interesse omkring dette topic, og jeg takker da for alle svarene, selvom jeg bare bliver endnu mere i tvivl om kalibervalg[:o)]

Så nu er der kun at sige....................

...........Sæt igang..[8D]



Jow, Jow[Big Grin]

Jamen, så vil jeg mene det må blive 243 og enten 308 eller 30-06, hvor jeg nok personligt selv ville vælge 30-06. Ikke fordi jeg synes at der er nævneværdig forskel på kuglebanen på de to kalibre, men som altid skal man kende sin ballistic, men fordi 30-06eren efter min mening har lidt mere potentiale, til at håndtere de tunge kugler.
(og så får jeg nok på nakken igen[B)])

MVH Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#44
Jeg har også været rundt i en del kalibre, men p.t. skyder jeg råvildt med 243 og større vildt med 270 eren.Min 6.5 bruger jeg kun på banen,en den brugte jeg til alt førhen, dvs. også gris og krondyr, præcis 2 stk polske grise i 60 kg klassen, døde i skraldet og min.15 stk krondyr største en hjort på 150kg, ligeledes død i skraldet alle til hobe. Så 6.5 kan gøre jobbet.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#45
Citat:quote:

Tjaa en let kortløbet 6,5x55 er vel ikke kendt for at være en flatskydende konstellation??? Alt andet lige må det være en fordel med flade kuglebaner på lange hold eller er der noget jeg har misforstået??


Ja du har misforstået et eller andet da du i det første indlæg skriver lette kugler og nu en let riffel.

Men vi kan da afprøve det på éen af feltskydningerne[Wink]

@Thomas,
Citat:quote:

Derfor ønsker jeg kalibere der dækker:

Kanin/Ræv/Råvildt.

Og

Råvildt/Dåvildt/Kronvildt/Elg/Vildsvin.

Og ja jeg har læst at en 6,5x55 kan nedlægge gris, men har da også læst på andre fora at denne kaliber ikke har nok energi til at lave et ordentligt gennemskud på gris, derfor tvivler jeg lidt på denne(Rolig Rolig)



Jamen så har du selv svaret, køb nu en 3006 som minimum alt andet er tåbeligt.
Du skulle nok se på en winmag eller en weatherby[Big Grin]

Du vil indse at det er langt fra optimalt.

Derimod en 6,5 til skotland og en 3006 eller 9,3 til grisene.

At 6,5´eren ikke kan give gennemskud er ganske enkelt løgn!!
De grise jeg har skudt i år med 6,5 har ALLE haft gennemskud.
Vel og mærke grise på omkring 100kg.

At have éen riffel til alt er lige som at have et vaterpas der også kan skrue skruer i, resultatet bliver egentlig noget skrammel.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#46
Citat:quote:

At have éen riffel til alt er lige som at have et vaterpas der også kan skrue skruer i, resultatet bliver egentlig noget skrammel.



@Gammeltoft: Jeg elsker simpelthen når du er i dit pædagoiske hjørne [Big Grin][Big Grin][Big Grin][8D]

Mvh Takleberry

[Image: 24092007003.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#47
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Jo, det kan faktisk godt ske[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#48
Forhandlere snakker som vinden blæser(undskyld Rex). Jeg kan ikke se nogen grund til ikke at købe en tika T3 måske fordi jeg selv har en i skabet. En af mine kammerater har en og er god tilfreds. Jeg kender ikke nogen saglige argumenter i mod at købe en T3. Pris for en tikka i magnum kaliber i lite(composit skæfte) kan nok ca. præsses til 6600, så standard kaliber er nok omkring 6300 og en optilloc montage ca. 900kr.

Hvis pris på ammo og kugleban betyder noget for dig, så 30-06. Og hvis det er højlands jagt så køb dig en bipod og indskyd riffel på 200 meter. Så holder du bare lige på ud til 230m på hjortevildtet. På kaniner og andet små kralv må du lige korigere for kuglebane.

Det er ikke videre rafineret men det virker.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#49
Hvad er formålet/grunden til at vælge et "overkill" kaliber til skotland???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Og hvis det er højlands jagt så køb dig en bipod og indskyd riffel på 200 meter. Så holder du bare lige på ud til 230m på hjortevildtet. På kaniner og andet små kralv må du lige korigere for kuglebane.

Det er ikke videre rafineret men det virker.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?



Her er 7-eleven inde på noget meget rigtigt ... [8D]

KISS, Keep It Simple, Shooting

Om riflen hedder Krogh og Nielsen, eller Tikka, så vælg det der falder i din smag, ikke hvad en forhandler mener. de skyder godt i den prisklasse, om man er til komposit er noget andet.

Vil du ikke ha' ubetinget overkill, så køb en .243 eller 6,5 x 55 og monter en kvalitetskikkert og et par ben på den.

De to kalibre ligger ikke så langt fra hinanden og er noget nær perfekte til skotske forhold, og i DK har 6,5 x 55 en fordel, da den MÅ bruges til de større vildtarter ...

Det er nemmere at klippe hovedet af en kanin med en 243 end en 30.06, selvom det er overkill med begge.

Men begge skyder præcist nok til at gøre det.

Efter min mening burde du ha' noget salonriffelagtigt til de små, en mellemriffel til Skotland og så købe et større rør/våben, når du kommer hjem og får behov for det [Smile]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hvad er formålet/grunden til at vælge et "overkill" kaliber til skotland???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Går ud fra den var adresseret til mig?

Thomasms spørg om 270win, 308win og 30-06(må indrømme jeg havde overset 243win), ud fra pris, kuglebane, og kugle udvalg og virkning i vildtkroppen. Virkning i vildt kroppen handler om hvilke patroner man kommer i riflen i stor udstækning. 270win eliminere sig på pris på ammo'en. Og efter som 30-06 har en bedre kuglebane end en 308win, må det da være den der skal anbefales ud fra Thomasms kriterier.

Jeg har aldrig stiftet nærmere bekendskab med 243win mens jeg har skud med 270win, 30-06, 308win og 6,5x55. Derfor vil jeg ikke driste mig til at udtale mig om 243win da jeg ikke aner noget om den.

Min næsten religiøse overbevisning er at ens første riffel bør være i 6,5x55 eller 308win, grundet rekyl, prisen på trænings ammunition og kugle udvalg, og deres evne til at nedlægge selv større vildtarter. Jeg mener ikke 30-06 ud fra min erfaring er lige så godt et valg men det går an. Større rekyl, højere pris på trænings ammo trækker ned uden at være diskvalifirende.

Ps. Claxel hvor kommer det der 7-eleven fra[?]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#52
Citat:quote:

Ps. Claxel hvor kommer det der 7-eleven fra



Den var lidt fræk, sådan at påstå, at eleven har døgnåbent og ikke passede skolen [^] Sorry [B)]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Citat:quote:

Ps. Claxel hvor kommer det der 7-eleven fra



Den var lidt fræk, sådan at påstå, at eleven har døgnåbent og ikke passede skolen [^] Sorry [B)]



Det har du nu alligevel ret i. Eleven sidder snåsk forkølet hjemme i sin lejlighed foran sin pc, så skolegang er en by i Rusland. På den anden side hvis eleven havde været rask så havde han sidder til time mens han læste og skrev på VTF[^]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#54
Gotcha

[8D]Clax [Wink]
K&B Claxel Wink




Svar
#55
Hej Thomasms
Jeg vil anbefale at du køber en i cal. 243 til at bruge i Skotland til det hele. Den er god nok til at slå det hele ihjel, selvom der er mere slav i en 308/3006. 243 er en af de cal. der har slået flest stk. kronvildt ihjel i Skotland gennem tiderne sammen med 270.
Hvis du vil ha 2 rifler er 308 det naturlige valg sammen med 243 da de kan være i en kort lås.
Du skal vel ikke selv betale for ammo når du er derovre, dem jeg kender derovre får ammo af arbejdsgiver.
Du bør måske undersøge om du kan trække indkøbet fra i skat da du jo prof. derovre.
Med hensyn til ammo i 243 vælg en let kugle til ræv/råvlidt(Rem. power lokt) og en tungere til då/kronvildt(Rem core lokt) kun som eks.
Mvh.
Michael
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by carlsen

Hej Thomasms
Jeg vil anbefale at du køber en i cal. 243 til at bruge i Skotland til det hele. Den er god nok til at slå det hele ihjel, selvom der er mere slav i en 308/3006. 243 er en af de cal. der har slået flest stk. kronvildt ihjel i Skotland gennem tiderne sammen med 270.
Hvis du vil ha 2 rifler er 308 det naturlige valg sammen med 243 da de kan være i en kort lås.
Du skal vel ikke selv betale for ammo når du er derovre, dem jeg kender derovre får ammo af arbejdsgiver.
Du bør måske undersøge om du kan trække indkøbet fra i skat da du jo prof. derovre.
Med hensyn til ammo i 243 vælg en let kugle til ræv/råvlidt(Rem. power lokt) og en tungere til då/kronvildt(Rem core lokt) kun som eks.Mvh.
Michael



Nej én kugletype KISS [^] Og kend den 100% ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#57
Tjaeh, efter at have læst igennem, hvad alle vi kaliber mongoler tror og mener, forstår man meget bedre hvordan religionskrige opstår[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

MVH Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#58
Hunters House har hvad du eftersøger. Carl Gustav 3000 vekselpibe. 243 og 308 ca 15000 eller 222 og 308 ca 15000 i afdelingen for brugt e kikkerter kan du finde en leupold 6,5 - 20 x 40 til 5500. Så hvis du kan forhandle lidt så er du fuldt udrustet for 20000.
Og det passer vist nok til dit første indlæg altså prismæssigt.

mvh

rekylling[:o)]
Svar
#59
Citat:quote:

Tjaeh, efter at have læst igennem, hvad alle vi kaliber mongoler tror og mener, forstår man meget bedre hvordan religionskrige opstår

Du skriver "tror" og "mener", men du glemmer den vigtigste......"erfaret"[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

Tjaeh, efter at have læst igennem, hvad alle vi kaliber mongoler tror og mener, forstår man meget bedre hvordan religionskrige opstår

Du skriver "tror" og "mener", men du glemmer den vigtigste......"erfaret"[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Overhovedet ikke. Tager som en selvfølge, at du ved at der er andre erfaringer end dem du har gjort[^]

MVH Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)