Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55mm i Namibia
#1
Har nogen af debattørerne her på siden været på jagt i Namibia med 6,5x55mm og i givet fald, hvilke vildt arter blev der nedlagt.

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#2
Jeg ved ikke om det var Namibia, men her er en tråd om 6,5x55 i Afrika

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=9450

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Jeg har en smule fortid i jagtrejsebranchen [:I], hvor vi bl.a. havde en fin samarbejdspartner i Namibia (Boet Nel). Mange af de gæster, vi sendte derned, medbragte 6,5x55 og de nedlagde faktisk alt tilgængeligt vildt. Jeg tror f.eks. ikke, at der var mange procent, af de jægere der rejste til Namibia, der IKKE nedlagde oryx og kudu. Det skal siges, at et fællestræk for de jægere, der insisterede på 6,5'eren (på trods af vores råd om noget lidt større), var, at de alle var skytter, der trykkede mange skud igennem deres rifler på de danske og norske skydebaner.
Det skal også siges, at vildtet typisk rendte noget længere, end jeg var vant til med min daværende .300 WM (Jeg gik siden over til .338 WM)

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

medbragte 6,5x55 og de nedlagde faktisk alt tilgængeligt vildt.



Hej.

Ifølge jagtloven i Namibia er mindst tilladte kaliber 7mm.

Se mere her.

http://www.natron.net/napha/english/huntinglaws.html

Med venlig hilsen
"Peder"
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#5
Der kan man se [:I] godt det ikke var mig, der sad med ansvaret for den destination i så fald. [Big Grin]

Mange af de ph'er jeg har mødt fra Namibia har da gladeligt anvendt .222 til regulering af arter så store som oryx ved hovedskud.

Hvorom alting er, så blev kaliberet (6,5x55) flittigt anvendt på de andre afrikanske destinationer også. I hænderne på den rigtige skytte fungerer det udmærket.

I øvrigt må reglen enten være af nyere dato, eller også er det noget man har gået meget stille med. Jeg kan se, at da jeg beskrev jagtrejselandet Namibia for 7-8 år siden, der var 6,5x55 efter de foreliggende oplysninger (som formentlig kom fra vores samarbejdspartnere) lovlig. Jeg har heller aldrig hørt om, at nogen jægere skulle have haft problemer, med at indføre disse våben. Jeg er også ret sikker på, at der blev skudt springbock og klipspringer med .22-250 og .243. Men jeg må da bare tage til efterretning at det p.t. tilsyneladende er ulovligt (og muligvis altid har været det)

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Hej Høgh,

Peder34 har absolut ret. Minimum kaliber i Namibia er, uanset vildt art, 7mm! Og tilsvarende er 7mm også minimum i Zimbabwe undtaget dog til bushbuck, bushpig, impala, reedbuck, and warthog, hvor der må anvendes 5,6mm (.222). I Sydafrika er reglerne lid mere diffuse, da hver provins har deres egne regler, men samme minimums er dog også her gældende, sådan cirka da!

Jeg havde med vilje udformet mit indlæg som et spørgsmål, da jeg er klar over, at utallige danske jægere gæster Namibia med deres 6,5x55, uden at nogen som helst gør dem opmærksom på at det er ulovligt!!
Jeg synes det er beskæmmende, at dette foregår, da disse jægere, hvis uheldet er ude, meget let kunne komme i vanskeligheder, men som jeg skrev for efterhånden længe siden i en tråd om .45-70 til elefant[Smile], taler dollars ofte højere end loven. Men igen, hvis uheldet er ude kunne disse jægere, der tror de er på lovlig grund, let komme meget galt af sted, og jeg synes det er på tide den danske jagtrejsebranche gør deres hjemmearbejde og viderebringer de korrekte informationer til deres betalende kunder.

Mvh
.416Rigby (Den er da i det mindste lovligt til det hele)

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by 416Rigby

jeg synes det er på tide den danske jagtrejsebranche gør deres hjemmearbejde og viderebringer de korrekte informationer til deres betalende kunder


Enig! [Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Bortset fra det, så var sitet fra Namibia med regler for storvildtjagt ganske overskueligt. Findes der tilsvarende sites med reglerne for de andre almindelige afrikanske jagtlande?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Hej.

Her er et link til den tilsvarende side for Syd Afrika.

http://www.phasa.co.za/index.php?pid=1

Med venlig hilsen
"Peder"
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#10
Hej Peder34,

Blot et lille problem; PHASA opgiver intet om minimums kalibrer! Det kan kun fremskaffes via Nature Conservation Board for de individuelle Provinser, men de svare ganske godt med Namibia’s.

Mvh
416Rigby

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#11
Hej Høgh,

At PHASA’s hjemmeside ikke opgiver minimums kalibrer kan selvfølgelig undre!! Men her er de relevante regler for Zimbabwe (der for øvrigt vist nok er mere end 28 år gamle!!) og næsten identiske med RSA.

http://www.trophysafaris.com/zimbabwe/in...rearms.htm

Jeg kan endvidere oplyse at SAHGCA (South African Hunting and Game Conservation Association), som jeg er medlem af, heller ikke kan hjælpe med de præcise gældende lovbestemmelser!

Mvh.
416Rigby

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#12
Tak! [Smile]

Det var en informativ side.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Hej Høgh,

Her er lidt mere stof til eftertanke:

http://www.africanhuntingsafaris.net/gun...nting.html

Mvh
416Rigby

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)