Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1. skæfte projekt
#1
jeg har længe kigget med her på siden og er blevet noget inspireret af de flotte skæfter der bliver fremstillet, nu vil jeg selv prøve. Jeg har skaffet en elmeknude[Big Grin]. [Image: fine_003.jpg]
[Image: fine_010.jpg]
[Image: IMG_1693_8.jpg]
jeg har snittet lidt i den det er hårdt!!
Svar
#2
Velkommen til VTF boot.

Elmeknude – det lyder spændende!

Held og lykke med projektet. [Smile]

mvh
Swift
Svar
#3
Hej Boot.
Og stort tillykke med opstarten. Man bliver jo rørt ved synet af så fint et stykke elmeknude! Kræver skarpt værktøj! Pas på, når du bruger stemmejern. Uregelmæssighederne i træet gør det uberegneligt med tendens til at løbe i alle retninger, når du tager spåner.Har du tidligere arbejdet i elmeknude, ved du det selvfølgelig allerede. Glæder mig til at følge projektet.
Mvh Walnut
Svar
#4
Hej . Det bliver spændende , og ja det er dælme hårdt sånoget elm.Jeg har lavet et par hochsitze i elm , det var næsten umulig at slå et søm i [:0]. Skal det bejdses for at få farve i [?]. Hilsen A-bolt
Svar
#5
Man kan bejdse i to omgange,først med sort som så slibes væk,og dernæst med en brun i den nuance man foretrækker.Fidusen er at det blødere træ suger mere end det hårdere hvilket betyder at det bløde har taget sort til sig.Det giver en fin dybdevirkning når du bagefter giver olie.Det vil være en god ide at prøve på en klods inden du gør det ved hele skæftet. Det er forresten en meget fin pind du der har fundet.Er den tørret ordentlig, ellers kan den godt give sig med svind revner når den kommer ind i varmen.[V]

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej . Skal det bejdses for at få farve i [?]. Hilsen A-bolt


Nej, det er ikke nødvendigt, bare en gang olie, så bliver det rigtigt flot [Big Grin]

@boot. Hvis du har noget afskær der kan bruges til knivskæfter, så er der plads i min knivkasse [:I]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]
Mvh


Svar
#7
jeg ved ikke hvordan det skal behandles endnu, men tak for de gode råd,jeg laver nok en flok prøver når den tid kommer,det er dælme hårdt at skære i, jeg skifter det nok ud med fyrretræ[Big Grin] klodsen har ligget tørt i 30-40 år
Svar
#8
nu har jeg snittet lidt det var ikke nemt, men nu er jeg klar til at give olie!
[Image: IMG_1755_4.jpg]
man skal da godt nok bruge meget forskelligt værktøj til sådan et projekt, heldigvis bruger jeg en avanceret form for spredt orden, så er det nemt at finde det hele[Smile]
[Image: IMG_1753_2.jpg]
nå tilbage til det med olie. jeg har købt noget balsin skæfteolie uden farve, er der nogen der har erfaringer med det? jeg kunne ikke finde noget tru-oil.
Svar
#9
Hej Boot. Det ser ud som om der er nogle revner der er fyldt med noget lyst filler.Hvis du bruger almindelig olie , vil træet blive mørkere og de springer mere i øjet , Tru-oil gør ikke træet mørkere !! Tru-oil fåes hvor Beretta forhandles (i jagt kataloger står det under Beretta), men skal nok for det meste bestilles hjem. Jeg ville ikke bruge olie med mindre fyldningerne også suger olie. Min beskedene mening [Smile]. Hilsen A-bolt
Svar
#10
Jeg har dårlige erfaringer med at bejse før oliering...
Bejdsen kommer til at sidde i plamager...[xx(]
Hvis du bejdser skal du lakere skæftet...

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Jeg fik at vide af en tømrer, at skulle man bejdse træet, var det vigtigt at træet var vådt. Så laver det ikke plamager.

Det virkede for mig, men det var kun en rå bøgekæp til en 200STR

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...
K&B Claxel Wink




Svar
#12
det skal have klar olie ingen farve jeg var nød til at spartle lidt men kittet er sugende jeg må hellere bestille noget tru-oil,det må almas kunne klare
Svar
#13
Der blev bejdset efter alle kunstens regler. også med salmiakspiritus blandet i etc...
Skæftet lignede helt perfekt brunt nøddetræ (var i øvrigt også en bøgepind) og var rigtig flot - indtil olien kom på.. fuldstændig nedern resultat...[xx(]

http://i6.photobucket.com/albums/y201/storfangeren/closeuplsefter2.jpg

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
så fik skæftet olie,jeg har problemer med at olien ikke vil hærde på palisander? netskæring fy for den det er svært og tidskrævende,jeg venter med grebet og forskæftet til jeg har mere øvelse og tålmodighed! det har været en sjov proces og jeg har fået blod på tanden! jeg har en o/u som trænger til er nyt skæfte,jeg overvejer at bruge wengè jeg har en klods stående[Big Grin]
[Image: IMG_1970_4.jpg]
[Image: IMG_1972_6.jpg]
[Image: IMG_1969_3.jpg]
[Image: IMG_1967_1.jpg]
Svar
#15
Hej Boot
Tillykke med den næsten færdige skæftning[Smile] Skal lige love for, at elmeknude har carisma! Skulle man købe et stykke valnød med samme "ballade" i ,måtte man bløde en masse US dollars.Er oliebehandlingen tørret op på billederne, eller er skæftet stadigt vådt? Hvad er det for en skyder? Hvad har drillet m.h.t. netskæringen. Måske nogen kan give et par tips.
Mvh Walnut
Svar
#16
Jeg kan genkende bordpladen kanonen ligger på som Wengé. Det behøver du næppe oliebehandle til sin tid (meget olieholdigt i sig selv).

Mon ikke dine problemer med palisanderen og hærdningen af olien også skyldes palisanderens naturligt høje olieindhold? Bare et gæt.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#17
olien er hærdet på billederne jeg lader nok være med at give palisanderen mere olie! bøssen er en aya model ? købt til formålet ikke særlig pæn skyder men pyt. jeg syntes at netskæringen er svær at få ud til kanten uden at skære for langt men øvelse gør vel mester!
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by boot

olien er hærdet på billederne jeg lader nok være med at give palisanderen mere olie! bøssen er en aya model ? købt til formålet ikke særlig pæn skyder men pyt. jeg syntes at netskæringen er svær at få ud til kanten uden at skære for langt men øvelse gør vel mester!


Hej Boot
Rigtigt at øvelse, i forbindelse med netskæring, gør mester. Som jeg tidligere har skrevet deler jeg arbejdet op. I første omgang har jeg focus på at få paralelle og ensartede spor. Her går jeg ikke helt ud til kanten. Til sidst "kanter" jeg. D.v.s. at jeg får dybde helt ud, så også pyramiderne, hele eller halve, får spidse toppe i yderkanten. Det virker for mig. Der skal selvfølgelig også passes på med kræfterne i afslutningerne for ikke at ryge over i den afsluttende kant, der er omkring netskæringen.
Mvh Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)