Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Præcision på en given afstand ...
#1
Hej forum

Jeg sad og nærlæste i Normas ladebog og faldt så over efterskriften på 6mm Norma BR

De skriver:

Vi ser sjældent rigtig gode træfbilleder på korte hold. Test derfor præcisionen på den afstand den skal anvendes ...

Jeg har hørt om fænomenet før og har søgt her på sitet, men intet fundet.

For et tænkt billede:

Hvis man tager en laser og sigter på pletten af en skive på 300 meters hold, så vil man kunne sætte en skive imellem på 100 meters afstand, da det er en lige linie. "Træfpunktet" vil være ens.

Teoretisk skulle det være det samme med en riffelkugle, blot skulle den på de 300 meter sidde lavere og måske lidt til siden, jfr. magnuseffekten.

Men hvorfor kan projektiler "tage en omvej", og være upræcis på turen mod målet, og stadig være uhyggelig velskydende på langt hold [?]

Hvad er det der sker, det virker lidt ulogisk [?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#2
En kugle wobler lidt i starten og bliver først stabiliseret på en vis afstand af gyroeffekten fra rotationen.
Det kan være noget af forklaringen.
Det er samme effekt der gør at kuglen drifter lidt i samme retning som riffelgangen.
Det kaldes spin-drift.
Magnuseffekten indvirker mest på runde kugler, på projektiler har den stort set ingen effekt.
Svar
#3
OK, spineffekt [Smile]

Jeg ved godt at kuglen nuterer på kort hold, men den "flagren" formodede jeg kun var om egen akse ...

Ikke at det skulle give så stor effekt at præcisionen var forringet på kortere hold.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Jeg ved heller ikke om det er hele forklaringen, men det har sikkert en effekt.
Svar
#5
Det lyder som om der er basis for en autistisk test? [Big Grin]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#6
@Clax
Jeg har for kort tid siden læst om emnet i et nummer af "Varmint Hunter"

Det var tung læsning, men meget interessant. Hvis du har lyst kan jeg scanne den til dig, men sørg for at være frisk inder du begynder at læse.[:0]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Hva'.....??? M@x

Kan du ikke dele din kedelige viden med os andre tåber.

Hurtig resumé er helt fint for mig.

Eller har de små grå taget skade fra i fredags, og husker ikke så godt??

Please[Smile]

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#8
Jeg er også af og til stødt på denne lidt mystiske teori. For at gøre en lang historie kort: Jeg tror ikke på, at egenspredningen på en given afstand f.eks. 300 meter, kan være mindre end den geometriske egenspredning udregnet på basis af spredningen på en kortere afstand f.eks. 100 meter.

Altså: Spredningen på 300 mter er > 3 x spredningen på 100 meter.

Alternativt er projektilerne ikke blot intelligente og selvstyrende. De er også bevidste om præcis hvor skytten sigtede da han trykkede af.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Lige præcist Høgh, det tænker jeg også.

Kan simpelthen ikke finde en logisk forklaring på det fænomen.

Tror ikke på,at det er muligt.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#10
Jeg har meget erfaring med pistolskydning, og når jeg skyder indendørs ser det ud til at kuglen laver en bue til venstre ned mod skiven, men rammer alligevel der hvor den skal ?? er det det samme fænomen[?]

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Jeg har meget erfaring med pistolskydning, og når jeg skyder indendørs ser det ud til at kuglen laver en bue til venstre ned mod skiven, men rammer alligevel der hvor den skal ?? er det det samme fænomen[?]



Jeg ville tro at du er højrehåndet og at der er tale om optisk bedrag pga rekylen.

osterwald
Svar
#12
Ved ikke om jeg har forstået spørgsmålet helt korrekt. Jeg prøvede engang at skyde med en Carl Gustav dysekanon med kikkertsigte og 22mm indstiksrør. Vi havde stillet en kampvogn skive op på 250m. Da jeg skød lyssporprojektilet af, kunne jeg følge det hele vejen til målet gennem kikkerten. Var 100% sikker på at det røg langt forbi målet. Rotationerne var så store at projektilet undervejs, var helt uden for skiven. Men til sidst skruede det lige i bullseye [8D]. En eller anden her på vtf kunne måske, skaffe noget lysspor ammunition, til en eller anden riffel kaliber. Hvis ikke andet så kunne det da være skægt at teste det[^][Smile]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#13
Jeg kan godt være med til at en kugle wobler, så bagenden evt. bevæget sig i cirkler om en centerakse. Men hvis hele projektilet bevæger sig så har jeg i hvertfald svært ved at se hvordan det skal 'vide' at det nu er tilbage på ret kurs. (her tænker jeg ikke på rotationen om egen akse, da den (undtaget rotationsafdriften) ikke bringer projektilet nogen steder.

Nu er der heldigvis nogen der ved mere om den slags end jeg - incl. Norma, så jeg vil sidde her og glæde mig til en forklaring, så jeg kan få endnu en Aha oplevelse.
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Når nu Beckham kan få en bold til at skrue udenom en mur, så er det vel ikke utænkeligt at en kugle vil følge en bane som både krummer mod jorden( alm ballistik) og enten til højre eller venstre alt efter riflingen i løbet. Altså Høghs regnestykke virker blot krummer "røret" som egenspredningen vel kan beskrives som.

Det er er faktisk ret spændene. Måske en hardcore longrange skytte ville komme med et par guldkorn?

mvh

rekylling[:o)]

[Image: REKYLLING.jpg]
Svar
#15
Citat:quote:

Når nu Beckham kan få en bold til at skrue udenom en mur, så er det vel ikke utænkeligt at en kugle vil følge en bane som både krummer mod jorden( alm ballistik) og enten til højre eller venstre alt efter riflingen i løbet. Altså Høghs regnestykke virker blot krummer "røret" som egenspredningen vel kan beskrives som.


Det er Magnuseffekten (slå den selv op) man udnytter for at få en bold til at skrue, men som tidligere nævnt er den uden betydning på projektiler der roterer om deres egen akse.
Den stigende horisontale afvigelse på projektiler er pga. gyroeffektens forsøg på at stabilisere kuglen, som gør at kuglen flyver en smule sidelæns, indtil den er stabiliseret.

Det har dog ikke noget med størrelsen af skudgrupperne at gøre
Svar
#16
Det er ikke så interessant hvordan det "rør" der udgør spredningen er bøjet.

Muligvis bøjer det lidt til siden og ned, men det virkeligt interessante her er rørets form. Er det en kegleform med en stadigt stigende diameter (som vi formoder), eller er det et rør som kan blive tykkere på midten for derefter at blive tyndere igen, sådan som Norma påstår.

M@X: Hav nu lidt tillid til vor intelektuelle formåen, og del den artikel med os [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Den der med at skrue en bold kræver for det første rotation om den vertikale centerakse. Og for det andet vil det vel hvis en sådan rotation ellers er den samme ikke betyde at præcisionen er dårligere, men blot at der vil være x antal sideklik i forskel på 30 vs. 100 meter. Hvis Normas påstand skal holde skal der være en ustabilitet i begyndelsen af banen der forsvinder senere i flugten.
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Citat:quote:

Hvis Normas påstand skal holde skal der være en ustabilitet i begyndelsen af banen der forsvinder senere i flugten.

Det er der også.
Kuglen wobler lidt når den forlader mundingen. Der går et stykke tid inden at gyroeffekten har stabiliseret kuglen.
Svar
#19
Citat:quote:

Den der med at skrue en bold kræver for det første rotation om den vertikale centerakse. Og for det andet vil det vel hvis en sådan rotation ellers er den samme ikke betyde at præcisionen er dårligere, men blot at der vil være x antal sideklik i

Og så lige een gang til:
Det er ikke skruningen af projektilet der giver spin-drift, og afdriften har ikke noget med skudgrupperne at gøre.
...og en bold kan godt skrues om den horisontale akse også, men det er stadig ikke runde kugler vi taler om.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

M@X: Hav nu lidt tillid til vor intelektuelle formåen, og del den artikel med os [Big Grin]
Venlig hilsen Lasse



Ja ja jeg ska nok...

mangler bare lige lidt tid[xx(]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)