Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indsigtning (før indskydning), hvad virker ?
#1
Inspireret af endnu en ny mirakel laser boresighter på markedet, kunne jeg godt tænke mig at høre om forummedlemmernes erfaringer med indsigtning før indskydning.

Ved min tidligere lejlighed var jeg så heldig at have en parabol stående 200 meter fra stuevinduet. I grønland står parabolerne lodret for at modtage satelitterne nede i horisonten, så det gav mig en cirkelrund plade at "fange" ved at kigge gennem piben. Så var det en smal sag at indjustere sigtekikkerten midt i parabolen, og så passede pengene ca. indenfor et A4 ark på skydebanen.

Der hvor jeg bor nu, må jeg bruge en gadelampe som kun tegner en halvcirkel, så her er resultatet mere svingende, den er ikke nem at placere midt i piben.

Hvad bruger du? terrænet eller noget indkøbt grej, og hvad er dine erfaringer med det ?

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Hej Lasse [Smile]

Jeg købte en af de der smarte laser dimser, lidt alla den her http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=11275 men min er bare købt i Wall Mart i Fort Lauderdale til 15 dollar, den dækker fra .22-.50 og den virker ganske udemærket, jeg finder laser prikken på naboens gavl, indstiller krydset i kikkerten efter det, og ved efterfølgende skydning har jeg aldrig justeret mere end 15 klik, har godt nok kun brugt den 3 gange, men det har virket hver gang, sidste gang ved min 7 mm RM ramte den næsten plet.

Vh
Morten

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10 x 56
Sako 75 Finnlight 7 MM Rem. Mag. M. Leupold VX-II 6-18 x 40
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Burris Quad 3-9 x 32
Beretta 686 WO 12/76
Baikal MP 153 12/89
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#3
Jeg bruger en Leupold boresighter.
http://www.leupold.com/tactical/products...resighter/

Når jeg skifter kikkert på mine rifler måler jeg hvor korset skal sidde på den indskudte riffel. Og så sætter jeg den nye kikkert der hvor den skal være.

Det der med at pege ud ad vinduerne har aldrig tiltalt mig, men da jeg skulle indskyde en riffel med et Docter sigte så kiggede jeg gennem piben hjemmefra og korrigerede lidt for kuglefaldet. Jeg kunne i det mindste ramme inden for skiveholderen.

osterwald
Svar
#4
Kan bekræfte, at Mosse6 lille laserdims virkede enormt præcis..[:0]
at den så også er billig, gør den ikke ringere..[Wink]

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#5
Tjah,jeg bruger den "gl.daw´s" metode.Den med at placere kanonen i en skydebænk(eller andet der kan holde den fast).Derefter finder jeg en eller anden ting i terrænet som jeg kan sigte efter.Så sigter jeg gennem løbet og når det jeg sigter efter så er midt i mit "sigtebillede" gennem løbet,klikker jeg korset hen på målet.Det er ikke verdens mest præcise metode,men når man lige lære metoden at kende er den ikke så dårlig endda.Det er sjældent at 1.skud ikke er inden for en standart indskydnings-skive(altså inden for papiret,et eller andet sted)

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Den metode som ULG beskriver virker fint, og kan gøres endnu bedre ved at man tager en tom patron og ta´ fænghætten ud, og så sætter den i kammeret og kigger igennem fænghætte hullet, dette gi´r et mere nøjagtig "kig"...
Med venlig hilsen
Leif R.

Jeg har både en optisk boresighter og en Laser, og bruger nu udelukkende Laseren, den er også perfekt til at "kontrolskyde" med efter en rejse.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
NB! Husk, at når man boresighter, "klikker" kikkerten omvendt - d.v.s. at skal man nedad skal kikkerten klikkes op.
Dette skyldes, at når man indskyder normalt ligger sigtelinien fast, d.v.s at det er løbet man "flytter" op og ned. Når man boresighter, ligger løbet fast og det er kikkerten man "vipper" op og ned.

Det samme gælder selvfølgelig sidevejs-justeringen.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#8
ULG's metode virker også fint for mig.

Den kan dog kun bruges på våben hvior du kan tage bundstykket ud, så med en Lever Action eller Semi Auto, der er den besværlig...

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Har altid brugt det at kigge igennem løbet som ULG.

Nu har jeg imidlertid fået en Bushnell laser boresighter - and what a piece of crap that turned out to be.

Så fik jeg tilmed udlånt den til en ingeniør som spændte den så hårdt i løbet, at den har fået en rille i den koniske del der støtter på løbsmundingen og jeg kan derfor ikke bruge den til cal .30 længere...

Jeg kan i hvert fald ikke stole på den længere.

Så næste gang jeg tager på skydebanen - så bliver lortet stukket i jorden og skudt i smadder. !!

Jeg er officient tilbage til manuel - Kigge-gennem-løbet-boresighting.

Og den metode virker fint til Marlin 1895CB skal jeg lige hilse og sige.

Indstillede mit Vernier-sigte sådan, og så lå det indenfor 5cm på ca 75 meter.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
O.K.

For lige at opsummere:

Laserdimsen har både tilhængere og modstandere. "kigge gennem piben" metoden har ingen modstandere.

Det var smart at sætte en patron i kammeret uden fænghætte, det vil jeg prøve næste gang.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Jeg skal have bestilt en prøve på sådan en fyr her i nær fremtid.
http://www.aimshot.com/boresight.php
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)