Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Den første!
#1
Hej,

Dette type post er set før, men jeg vil alligevel lige høre om der er forståelse for valget.

Jeg er "ny jæger" fra sidste år(Maj) og dette er så min første riffel.
Valget blev

Ny Tikke T3 Hunter 30.06 + original Tikka montage + Brugt Zeiss Diavari Z 3-12*56 med lys.

Så vil jeg mener jeg er dækket ind.

Mvh Eske

Ps. Dejligt med et forum hvor folk ikke konstant kaster med mudder efter hinanden.
Svar
#2
Rent jagtligt er du dækket ind til den dag du vil skyde en bøffel eller noget større. Men nu er der med garanti nogle tommer pladser i dit våbenskab - og denne tomhed vil du føle et voksende behov for at fylde ud [Big Grin] Tilykke med den.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Finlux

Hej,

Dette type post er set før, men jeg vil alligevel lige høre om der er forståelse for valget.

Jeg er "ny jæger" fra sidste år(Maj) og dette er så min første riffel.
Valget blev

Ny Tikke T3 Hunter 30.06 + original Tikka montage + Brugt Zeiss Diavari Z 3-12*56 med lys.

Så vil jeg mener jeg er dækket ind.

Mvh Eske

Ps. Dejligt med et forum hvor folk ikke konstant kaster med mudder efter hinanden
.

Så vær du glad for at du ikke købte en b....r [Big Grin][Big Grin]

Nå seriøst. Du har fået dig et godt sæt med masser af muligheder. Knæk og bræk



mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#4
Det er ganske fornuftigt valg. En af mine kammerater har købt en t3 hunter i 308win på min anbefaling og er godt tilfreds.

Håber du bliver glad for sættet.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Godt Riffelvalg, God kaliber og God kikkert, det kan stort set ikke blive bedre.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Tak for svarene....

Høgh: ja de 2 våben i skabet nu, skal nu nok have en ny makker senere.

prethom: Hvad andgår b....r, så kunne det aldrig falde mig at erhverve en.

Mvh Eske
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Finlux

Tak for svarene....

Høgh: ja de 2 våben i skabet nu, skal nu nok have en ny makker senere.

prethom: Hvad andgår b....r, så kunne det aldrig falde mig at erhverve en.

Mvh Eske



[Big Grin] Herligt med kloge nye medlemmer der ikke lader sig forblænde af tvivlsom markedsføring, og smarte sælgere.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#8
Hej Eske

Tillykke med sættet, det er bundsolid kvalitet som ikke burde give nogen problemer overhovedet. Jeg vil alligevel komme med en lille advarsel: Du risikerer at blive lidt overrasket af rekylen. Som ny jæger kan 30.-06 give lidt mere spark bagud end godt er. Der er dog masser af muligheder for at forberede sig på det, og i den sidste ende lære at slappe af og nyde det.

I dit sted ville jeg forsøge at skaffe træningsammunition med lette projektiler, eller evt. entrere med en hjemmelader som kan lave patroner der ikke er alt for hotte. Du kan også forberede dig ved at have ordentligt høreværn og indskydnings/trænings mulighed hvor du sidder forholdsvis ret op. Liggende skydning er en dræber for skulderen.

Når først du har vænnet dig til riflen kan du sagtens gå på jagt med patroner der giver godt med energi begge veje. Når der står rigtigt levende vildt foran riflen, så bemærker man overhovedet ikke rekylen.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Lasse: Hvad er "lette" projektiler? under 8g?
Ang. høreværn så købte jeg "aktive" sidste år til lerduebanen.

Mvh Eske
Svar
#10
Du skal nok ikke gå under 8 gram hvis de også skal kunne ramme noget. Der laves vistnok også træningspatroner med 9 grams projektiler, det kan også fint gå.

Jeg var med til at prøveskyde en .30-06 for nogle år siden som en kammerat havde købt. Der medfulgte forskelligt ammunition, bl.a. nogle hårdt ladede med 13 grams projektiler. Der kunne man virkelig mærke forskel, når man affyrede sådan en. Så det er nok ca. spændvidden på den kaliber.

Da jeg selv havde .30-06 brugte jeg en Lapua Mega på 12 gram som jagtprojektil. Den ladede jeg til moderate 750 m/s i udgangshastighed. Det fungerede meget fint. Ikke for meget rekyle, ikke for stor kødødelæggelse på rådyr og gennemskud på kronhjort, men det er ikke nogen langdistanceladning.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Jeg takker forløbigt.... [Smile]

Ang. kugler/patroner til jagtbrug, så har jeg bemærket at mange er glade for Hornady og Norma. Jeg er klar over at alle kugler/patroner/ladninger ikke skyder ens i den samme riffel så jeg er nød til at prøve mig frem før jeg finder noget brugbart.

Men hvad har folk af erfaringer med kugler i 30.06 til råvildt?

Jeg har læst mig frem til at Hornady og Norma er højt værdsat her inde men jeg syntes at der er en relativ stor prisforskel på disse 2 mærker. Er der sammenhæng mellem pris og kvalitet eller?

Jeg har overvejet Hornady 150/180gr. SP Interlock eller Norma Rådyr, eller skal jeg højre op i kuglevægt 11.7g.?

Mvh Eske
Svar
#12
De kuglevægte du der nævner er vel egentlig bedst egnet til større vildtarter men med en moderat ladning kan det vel lade sig gøre. Personlig synes jeg at 3006 er overkill til råvildt, ihvertfald med fabriksammunition.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#13
Hej Eske tillykke med købet.[Smile]

Har selv lige købt en 30.06 (sako 97 lux) har tidliger skudt med 6.6x55 så var noget spændt på rekylen fra sakoen[:I]
I dag var jeg så ude at skyde med den for første gang, skød ca 45 skud med norma jaktmatch 9.7 gram[Smile]
Der er lidt mere rekyl i 30.06 men ikke noget problem det vender man sig hurtigt til. Tror du bliver glad for den, den dækker rimmligt bredt.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by js74

Hej Eske tillykke med købet.[Smile]

Har selv lige købt en 30.06 (sako 97 lux) har tidliger skudt med 6.6x55 så var noget spændt på rekylen fra sakoen[:I]
I dag var jeg så ude at skyde med den for første gang, skød ca 45 skud med norma jaktmatch 9.7 gram[Smile]
Der er lidt mere rekyl i 30.06 men ikke noget problem det vender man sig hurtigt til. Tror du bliver glad for den, den dækker rimmligt bredt.



Kan vi få et billede af en Sako 97 Lux?

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Finlux

Jeg har overvejet Hornady 150/180gr. SP Interlock eller Norma Rådyr, eller skal jeg højre op i kuglevægt 11.7g.?

Mvh Eske



Hej Eske

180gr er det samme som 11,7gram og er tilstrækkeligt til at vælte en elg på 500 kg.
Med den rette kugle kan du skyde råvildt uden at skyde store huller i dem. Genladere kan strikke en patron der er tilpasset vildtarten.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
M@X: ok, jeg vil stile efter en 150gr. kugle.

Nogen som er eller kender en hjemme-ruller i nærheden af Kolding? og ja post DK er opfundet [Wink]
Svar
#17
undskyld 75
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)