Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse
#82
[Image: DSC00812.jpg]
Så rykker jeg igen med skæftningen. Har i dag passeret et kardinalpunkt med tilfredstillende resultat. Opboringen til de to bolte, der fastholder baskulen i skæftet, er for mig en gyser. Selvom jeg har boret rigtig mange huller i mit lange virke som sløjdlærer, er disse boringer i skæfter forbundet med en vis spænding. Selvfølgelig fordi der ikke er store elastikker for rigtig placering og korrekt vinkel. Ting kan ikke let flyttes i forbindelse med skæftning, uden at det kan ses.For at øge sikkerheden vinkler jeg styre og sigtelinier hele vejen rundt, hvor boringen skal foretages.På billedet er det vist med den grønne elastik. Igen er det så vigtigt, at vinklerne fra starten af projektet er i orden. Ellers bliver linierne, der sigtes efter på begge sider, ikke paralelle.Det var lettest med hullet tættest ved topstroppens spids. Her kunne jeg bruge hullerne i begge stropper til at lave sigtelinien med.Jeg valgte så yderligere at bore halvt ind fra begge sider for at sikre mig, at indgangshul og udgangshul sad rigtigt.Det virkede og jeg ramte lige i plet. Sværere var det med boringen under toplukkeren. Her havde jeg kun hullet foroven at styre med, da bolten går ned i en skjult metalklos, der er på bundstroppen. Jeg satte her en tætsiddende metalpind igennem på det gamle skæfte for at få en sigtelinie, der kunne hjælpe med at få tegnet den rigtige vinkel på boringen. Det virkede også.Det hele er spændt sammen, og der er ikke noget, der har flyttet sig uhensigtsmæssigt.Stor tilfredshed i det lille værksted[Smile] I weekenden skal jeg stjæle tid til indfældning af en sideplade.Faktisk er det den del, jeg har glædet mig mest til at møde.
Walnut
Svar


Beskeder i denne tråd
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse - af Walnut - 11-04-2008, 12:07 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)