Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kammertryk/pibelængde
#1
Det er jo ved at være en kendt sag at mundingshastigheden falder
når man korter af piben (lidt afhængigt af kaliber) men hvad med
kammertrykket,falder det tilsvarende? eller er det to uafhængige
størrelser? Her må lige nogle autister på banen[Wink]

Mvh.
O.Smith
Svar
#2
Hi smith

trykket falder meget hurtigt efterhånden som kuglen kommer ud i piben og det maksimale tryk findes tæt på kammeret (der hvor piben er tykkest). Maksimumstrykket er derfor uafhængig af pibelængden.

Som udgangspunkt er kuglens energi et spørgsmål om hvor langt trykket virker på kuglen, altså hvor lang piben er. Som et slag på tasken kan man gå ud fra at hvis man klipper 1% af piben så falder mundingsenergien 1%. Den resterende del krudtets energi bliver til varme, ild og lyd, hvorfor knaldet bliver højere ved korte piber.

Derudover er sammenhængen meget kompliceret.[:I]

hilsen,

osterwald
Svar
#3
Hej O.Smith
Kammertryk og pibelængde har intet med hinanden at gøre, da kammertrykket når max(ikke ham sønderjyden[Wink]) allerede når kuglen er mellem 1 - 10 cm ude i piben, herefter halveres trykket stortset hvergang volumen bag kuglen fordobles.
Dette er generelt også forklaringen på at en kaliber med lille hylster i forhold til hularealet(volumen) i piben, kan nøjes med en klart kortere pibelængde. I modsætning til stort hylstervolumen i forhold til lille hulareal(volumen) i piben, som kræver en lang pibelængde.
Konklutionen må være at man skal kikke på volumenforhold, indvendigt i hylstret i forhold til løbsvolumen, for at afgøre den fornuftige pibelængde.

Dog skal siges at korte tykke hylstre har en tendens til en bedre antændelse af krudtet, hvorfor de kan nøjes med lidt kortere piber.

jbn
Svar
#4
Så fik vi den ged barberet[^] tak til d herrer
Måske vi med udgangspunkt i det med hylstervolumen versus løbsvolumen
kunne få udarbejdet en kaliberguide over de mest velegnede kalibre
til kortpibede (fuldskæftede) rifler.
Mvh.
O.Smith
Svar
#5
Foreløbig
umiddelbart egnet til pibelængde under 52cm
222 223 308 8x57 9,3x57 9,3x62 458winmag
55-60cm
22-250 6br 243 7x57 30.06 35whelen(specielt for sønderjyder) 358NM 375HH 375S&L(Short&Leathal[8D])

58-62cm
6,5x55 6,5-284 270win 7x64 7mmwsm 300WSM 338winmag 416rigby

62 - 65cm
27owsm 7x61SH 6,5-06 300winmag

65+cm
7mm remmag 300weamag 30-378

Dette er kun en foreløbig liste.

Det må lige være en sag for Dravis at regne efter og evt supplere[?][Wink]
Jeg lavede en gang en formel indeholdende indvendig hylstervolumen/løbsvolumen hvor en 30.06 med 58cm pibe blev sat til faktor 100, hvorfter jeg beregnede den nødvendige pibelængde for de forskellige kalibrer. (jeg har desværre smidt min kugleramme væk, og tabt lertavlen med resultaterne, så please Dravis[8)])

jbn
Svar
#6
Glimrende udkast Jørgen, hvis Dravis så tager handsken op og
efterregner data på sædvanlig minutiøs måde har vi et rigtigt
godt opslagsværk til brug ved fremtidige riffelindkøb/projekter[^]

Mvh.
O.Smith
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

.....35whelen(specielt for sønderjyder)....


Javel ja, godt nok er jeg blevet kaldt meget gennem tiden, men sønderjyde, det er s'gu første gang. Om jeg så skal betragte det som en fornærmelse eller forfremmelse er jeg lidt i tvivl om [Wink][Big Grin]

Mvh.

Steen S
Svar
#8
Øv "igno" du glemte 458Lott under de "kortpibede"[Big Grin]

Jeg ER allerede igang med at kigge på trykkurver versus pibelængder og TIB (Time In Barrel) + "Exit pressure"

Det kan gøres Vældigt kompliceret[Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Citat:quote:

Originally posted by ignorant

.....35whelen(specielt for sønderjyder)....


Javel ja, godt nok er jeg blevet kaldt meget gennem tiden, men sønderjyde, det er s'gu første gang. Om jeg så skal betragte det som en fornærmelse eller forfremmelse er jeg lidt i tvivl om [Wink][Big Grin]

Mvh.

Steen S



Hej Steen S

Ta det som en fornærmelse indtil du læser videre til "Fundamentalistisk maskinarbejder"[Big Grin]
Så følger forfremmelsen.[:p]

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
Mød op på skydebanen
og "træf" nye venner!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by M@X
[br
Ta det som en fornærmelse indtil du læser videre til Fundamentalistisk maskinarbejder[Big Grin]
Så følger forfremmelsen.[:p][/green]

[


I erkendelse af at det eneste fundamentale over mig som maskinarbejder, ville være manglen på talent og evner, må jeg så bare bide fornærmelsen i mig [Wink][Big Grin]

Mvh.

Steen S
Svar
#11
Hej not-so-ignorant (&Dravis)

jeg kan godt se at der er en sammenhæng mellem hylstervolumen og pibelængde. Hvis man deler hylstervolumenet med pibens indre areal så får man den længde pibe som hylsteret svarer til og det må være en god indikation af hvor højt trykket bliver (for store hylstre/areal skal der mere pibe til for at sænke trykket)

I hovedtræk synes jeg at hylstre/areal giver et godt sammenligningsgrundlag og umiddelbart forklarer at tunge kugler i 45-70 eller 458 (4,83-5,67 cm pibe)kan lades med hurtigt krudt. Derudover er hylster/areal meget lille for revolver/pistol ammunition (1-3 cm) som det jo også skulle være.

Men jeg kan ikke se hvordan du har sorteret kalibrene for der er forskelle i detaljen f.eks.

243 win: 11,69 cm pibe
7x61 SN: 11,97 cm pibe

Hvis 243 kun behøver en kortere pibe (55cm) end 7x61 (62cm) kan det skyldes at 243 har lettere kugle og hurtigere krudt.

Alt i alt synes jeg at jeg har svært at identificere den faktor (riffel+ammo) der klarest afgør den egnede pibelængde, men for at starte et sted lyder hylster/areal som et rigtigt godt udgangspunkt. [Smile]

hilsen,

osterwald
Svar
#12
Jeg har ved nærmere eftertanke kommet frem til endnu en faktor.

Dravis
nu må du finde endnu en 347714r+069´puy494 formel, den skal medregne kuglens trykflade(endeareal) i forhold til friktionsfladen(kontaktareal mellem kugle og løb, primært omkreds) Såvidt jeg kan konkludere, må en lille kugle kræve et større tryk, for fortsat at kunne accelerere[?].
Årsag: tværsnittet øges i 2.potens hvorimod friktionsfladen kun øges liniært[?][?]

jbn
Svar
#13
Hej "igno"

Jeg har allerede sat min tamme ballistiker hos det engelske MOD (Ministry of Defense) Andy er ansat i deres "Small arms development group" og har rimeligt fod på den slags.

Jeg kommer i tanke om at jeg faktisk ligger inde med et regneark der kan noget med pibelængder,tryk og energi...
Det stammer fra Andys og mit "Two stage light gas gun" projekt fra Manchester University

Mere senere!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Jeg har selv taget udgangspunkt i Coppock's Model der benyttes i mange ballistikprogrammer. Da jeg fandt formlerne har jeg også lagt dem i excel.[8D]

Coppock's Model baserer sig bl.a på seks krudt parametre:
burn temp deg K
density of powder solid
linear powder burning dimension
length of powder tube
force constant of the powder
linear burn rate of the powder

Det er ikke lykkedes for mig at regne baglæns og få noget der overhoved svarer til praksis (heller ikke mht hastighed og pibelængde).[B)][xx(]

Er der nogen der kender disse parametre for forskellige krudttyper[?]

hilsen,

osterwald
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)