Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken skydestok ?
#1
Hej igen-igen [Smile]

Jeg er ved at forberede mig til den 'frygtede', men vist ikke specielt krævende riffelprøve [Wink]

Jeg har tænkt mig at øve grundigt med skydestokken(som endnu ikke er anskaffet), så mit spørgsmål er: et-eller to-benet, og hvilken model anbefaler I ?

Jeg udelukker selv 3-benede - virker lidt voldsomme at slæbe rundt på, på en jagt efter min mening [Smile]

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Jeg bruger en 2 benet og finder mig rigtig godt tilpas med denne. Men hvorfor vælger du ikke at bruge en rygsæk til prøven? - find en rygsæk der kan godkendes til prøven (sløringsfarvet) og fyld den ud med tøj - det virker bare Smile
Svar
#3
Hej Kenneth

Du kan ligeså godt vænne dig til den 3-benede. Virker bedst = mest stabil, og selv en gl. gigtsvag mand som jeg kan nemt slæbe den mange km uden problemer[Smile].

Til riffelprøven kan du evt. overveje en lille kort 2-benet skydestok som kan bruges i liggende skydestilling.
Den skal ikke være højere end ca. 40 cm - 2 lister samlet med en stump cykelslange.
Den kan så anvendes som bipod = virkelig stabil skydestilling.
På praktisk jagt kan den nemt være i støvleskaftet, hvis muligheden for liggende skydestilling skulle vise sig.

mvh
Korthår
Svar
#4
Bare husk at der også skal afgives skud fra siddende skydestilling.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
Skydestillingen er fri

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Tak for rådene - hovedårsagen til mit ønske om at bruge en skydestok, er at jeg forventer at det i praktisk jagt er det jeg kommer til at bruge mest, og så kan jeg jo lige så godt træne dét, i stedet for liggende skydestilling, som ikke er min favorit [Smile]

Noget bestemt mærke/model af skydestok I kan anbefale ?

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
Ja - da jeg frivilligt gik op en gang i 90erne da var det bare en gang liggende skydning - og det er jo det nemmeste for de fleste

mener jeg brugte en rygsæk som underlag..

EFTERSKRIFT [Big Grin] Okay så du vil hellere skyde siddende - så er en tobenet vel en ok løsning. Har brugt en sådan de sidste år til mærkeskydning. Den er med teleskobben så de er vel næsten i bund og så ligger man bare riflen op mellem stængerne og skyder [Wink]

I år vil jeg så forsøge mig uden hjælpemidler med den siddende skydestilling - man skal vel udvikle sig [8D]

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#8
Noget bestemt mærke/model af skydestok I kan anbefale ?
2 rundstokke evt høvlet flade på indersiden.
boltet sammen med låsemøtrik eller låst med en svejseklat
lav den så høj at du kan bruge den som støtte for håndkikkert, så passer den både til stående og siddende/knælende
jeg ved at Clax kan et trick med indvendige magneter, men jeg har ikke fundet nogle der kan holde stængerne sammen

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Den skydestok som jeg nu efterhånden har brugt i flere år, er fremstillet af to plantestokke.

Plantestokkene (som kan købes i Plantorama for små penge) er lavet af stålrør som er belagt med grøn plastic.

Jeg har derefter tapet dem sammen i den ene ende med gaffatape. Gaffatapen er så tilpas fleksibel at den virker som hængsel når stokken slås ud. – let og enkelt, og det fungerer bare. [Wink]

[Image: Skydestok.jpg]

mvh.
Swift
Svar
#10
qoute
Men hvorfor vælger du ikke at bruge en rygsæk til prøven? - find en rygsæk der kan godkendes til prøven (sløringsfarvet) og fyld den ud med tøj - det virker bare Smile
unqoute

Vil et af de mange oplyste mennesker på dette forum venligst be- eller afkræfte, udsagnet om der til riffelprøven skal bruges en
'' godkendt '' rygsæk.

Hvis alle prøvekrav er opfyldt kan man - efter mig opfattelse - bruge en lilla eller lyserød Fjällräv til underlag. Man dumper vel ikke hvis man stiller i en orange kedeldragt til prøven ??

Mvh
Vera
Svar
#11
En rygsæk er en rygsæk!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Høgh :

Tak for klar tale ( selvom computeren hverken kunne stave eller udtrykke sig ordentligt )

Mvh
Vera
Svar
#13
Det er ikke et krav at et evt. underlag skal være jagtrelateret længere, det var vel fordi mange anså det for regelrytteri at ham som kom med en rød rygsæk ikke fik lov at deltage mens ham med den grønne gerne måtte, det havde jo ret beset ikke noget med mandens skydeevner at gøre.
Det er dog ikke lovligt at bruge deciderede skydebænke, men et,to,eller tre ben er ok på skydestokken.
Nu er det jo ikke til prøven du skal øve dig men inden, og som halvautomat skriver så er liggende nok den bedste skydestilling.
Det må være fordi du ikke har fundet en bekvem stilling at ligge i.
Tørtræn skydestilling derhjemme på gulvet, evt. med forskellige rygsække eller skydestokke, indtil du synes du kan holde riflen stille, samtidig med at du ligger bekvemt, så skal det nok gå.
Bare husk at træne før prøven, til prøven er det lidt sent[Wink]

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#14
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=3670

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

En rygsæk er en rygsæk!

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Jeg er bange for at du ikke har ret. Disse eksempler ligger stadig på Jægerforbundets hjemmeside. Som uddannet riffelinstruktør har jeg ikke hørt at reglerne er ændret.
Om reglerne er relevante vil jeg ikke udtale mig om.[xx(]

http://www.jaegerforbundet.dk/679
--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Der er da ingen rygsæk vist under "ikke tilladt"? Og da det efterhånden er påbudt at bære sikkerhedsfarvede beklædningsgenstande under jagt, har jeg svært ved at se hvorfor en rød, blå, lilla eller gul rygsæk ikke skulle være jagtrelevant.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#17
Tak for alle rådene.

Det sidste jeg så ude på Kalvebod(et opslag), var at det skulle være jagtudstyr man brugte som støtte/underlag - eller rettere udstyr man kan forvente at se på en jagt.

Så man løber altså en risiko ved at bruge datterens lyserøde rygsæk til prøven - man kan risikere at man slet ikke får lov til at skyde.

Jeg undrer mig lidt over at alle vil ligge ned ? Er det så meget sværere at stå med en skydestok, og er det ikke det mest jagt relvante - i hvert fald til Danske forhold ?

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#18
Det er ikke en egentlig skydeprøve, det er mere en test af om skytten har sat sig ind i det væsentligste vedrørende riffelskydning.

Jo højere tyngdepunkt noget har, jo mere vakler det. Gælder især ved skydning

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Tja, jeg bestod riffelprøven i siddende stilling med en hjemmelavet to-benet skydestok. Ingen problemer. Der var to som dumpede - havde helt tydeligt ikke indskudt riflen.

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#20
Jeg bruger sådan en her, den passer liggende og siddende alt efter hvordan jeg vender den, hvis jeg så vælger at sidde på den bruger jeg en tobenet(hjemmelavet), man er jo jyde[Big Grin]
[Image: 200x200__2130131.jpg]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)